MiX- Skrev:Ikke fordi at jeg ikke tror på hvad du siger Kragen. Du plejer jo at have styr på sådan noget
Men har da hørt fra flere at standard udstødningen skulle være god for at kunne køre på op til 125cc motore :O
Standardudstødningen er, som det meste andet på vores nyere "kinesere", normalt dimensioneret til 80ccm, som er standarden i f.eks. Taiwan. Nogle importerede modeller er dog monteret med en mindre dimension i forrøret. Det gælder især 30'er udgaverne. Andre firtaktere har sågar fået monteret en "totaktspotte", med en ligegyldig plumbe i forrøret.
Bevæge man sig på den anden side af de 85ccm på en firtakter, begynder udstødningen at have mere eller mindre betydning. På de fleste Super8'ere, sidder der den samme potte på 50-150ccm, men det betyder ikke, at den så automatisk kan klare en 50ccm, der får en 90ccm cylinder og større karburator på. En "ombygget" 50ccm, med en 90ccm cylinder og karburator, kører med flere omdrejninger, end en 125'er, og udvikler derfor meget mere varme. Standard 50'eren og 125'eren har begge største moment og flest hk ved de samme antal omdrejninger i minutet. For Super8'erne er det for begge udgavers vedkommende ved ca. 7.000 o/m, og det samme gælder for maksimale omdrejninger på de to motorer. Det skyldes hovedsageligt gearingen. En ombygget 90'er, har nogenlunde samme topfart, som en 125'er, nemlig ca. 85 km/t
hock:, og det giver selvsagt ekstra varme i kakkelovnen på den mindre 90'er.
Jeg ved, at Havoc har haft varmeproblemer i forrøret med sin 90'er på en Agility.