Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sprint duer ikke efter luftfilterskift?
#1
Hej. Jeg har en Giantco Sprint fra 2007 der har gået 6.000+km. Det er en 30'er med skiven fjernet.

Siden det er blevet koldt er den begyndt at gå ringere og ringere.
Den starter fint op hver gang, men går for det meste ud når den er blevet varm og jeg holder i tomgang for rødt osv. Jeg har dog altid kunne starte den igen ved at give lidt gas når det blev grønt igen.

På det sidste er speederresponsen blevet meget langsom.
Hvis jeg fx. bremsede ned for at tage et sving eller lign. og gasser op igen, var den næsten ved at gå ud inden den kom med gassen. Der gik måske 1½ sekund, men det er meget når man forventer det med det samme.

Jeg tog hjelmkassen af, og så at luftfilteret ikke sad fast på karburatoren, men helt op til(næsten tæt). Plastikstudsen var så stiv at jeg ikke kunne få den til at sidde fast på, så jeg købte et nyt i Thansen til kr. 199,-

Jeg har monteret det uden problemer, og kørte for første gang med det på arbejde her til morgen.

Jeg har kun 4 km på arbejde, men efter ca. 3½ km gik motoren længere ned i omdr. og til sidst helt ud, og nu kan jeg ikke starte den igen.

Der er stillet ventiler for et par mdr. siden (tak til Big7000), så jeg tvivler på at det er problemet.

Jeg har ikke tidligere rodet med 4-taktere, så jeg er lidt på bar bund

Nogen der kan hjælpe Spørgsmålstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det kunne godt tyde på at du skulle justere luftskruen/blandings forholdet. Når vejret er koldere skal scooteren ha mindre luft, siden kold luft fylder mindre end varm luft= der kommer mere luft med ind igennem filteret. Det her hjælper dog kun på dit mellemgas problem.

At den går ud ved fuld gas kan jeg uden videre ikke svare på, kan være mange ting.
Mit første bud er dog for meget luft/bensin og scooteren kører med en for tynd/tyk blanding. evt dyse 1 eller 2 nr op eller ned. Det kan skyldes at motoren trækker for meget benzin og luft ind og når ikke at forbrænde det ordentligt inden den får næste sprøjt.

Det kan også være fordi de forrige luftfilter ikke har siddet ordentligt på og den har trukket snavs med ind der hvor den fik falsk luft. Du kan evt rense karburatoren/studsen og se om det hjælper. (gør det hvis du skifter dyse)

Tændrøret kan også være defekt hvis det ikke er blevet skiftet siden scooteren er købt. Jeg kan varmt anbefale Iridium tændrør, da det får motoren til at gå bedre. Ikke hurtigere, men sundere. De er noget dyrere, men holder lidt længere. F.eks NGK CR8HIX

Min har samme problem lige pt, men det er så den anden vej. Den får for meget bensin, men det er bevidst. Det jeg gør er at jeg lytter til motoren mens jeg kører for at høre hvordan den går. Begynder den at hoste/hakke, giver jeg lidt mindre end fuld gas og den spinder som en mis igen.
Mit problem opstår dog kun ved fuld gas. Når den tøver i mellemgassen er det næsten altid blandingskruen eller nålen det er galt med.
Glæder mig til imorgen, da jeg får min udstødning og kan endeligt få dyset scooteren ordentligt ind og mit problem med den burde være væk.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
Skal jeg så skrue ind eller ud?

Jeg har læst på en 2-takter skal man skrue den helt i bund og så 1½ omgang ud,og starte der.
Er der noget i den stil der virker på en 4-takter?
Svar
#4
duusgaard Skrev:Skal jeg så skrue ind eller ud?

Jeg har læst på en 2-takter skal man skrue den helt i bund og så 1½ omgang ud,og starte der.
Er der noget i den stil der virker på en 4-takter?
Det har ikke noget at gøre med, om det er en to-eller firtakter. Det afhænger af karburatortype :wink: . På den type, der sidder på de fleste firtaktere, er "grundindstillingen" 2½ gang ud fra bund, og på de fleste totaktere, sidder typen, der har 1½ gang ud, som grundindstilling.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Hejsa...

Prøv at sammenligne det nye element med det gamle, jeg har haft noget liggende efter filter skift. Fandt ud af at elementet i det nye var MEGET mere åbent end det var i det gamle, så det hev meget mere luft så hoveddysen blev for lille.
For at jeg kunne få min til at gå nogenlunde med det nye, så skulle jeg fra 82 dyse op til omkring 100 Fortvivlethock: . Da jeg tog mig sammen og fik det gamle element renset, kom jeg ned på 82 igen og køre uden problem nu.

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg er desværre ikke kommet videre. Jeg har prøvet at skifte luftfilter tilbage, uden det hjalp. Den kører fint nok rundt i starteren, men den starter overhovedet ikke op.
Svar
#7
Hvordan står det til med bensin tilførslen ? Tag bensin slangen af karburatoren, og kør lidt på starter motoren for at se om der kommer bensin ud. Hvs der ikke gør, er det sikkert et stoppet filter

Har du tjekket om tændrøret gnister ? Skru det ud, sæt det i tændrørs hætten og sørg for at gevindet på tændrøret har kontakt med motoren eller andet ledende på scooteren. Derefter kør på starteren og se om der kommer gnist.
Hvis det ikke gnister, er det et elektrisk problem. Heldig, så er det et nyt tændrør, uheldig, er det selve tændings systemet det er galt med. Og så skal der fejlsøges på det.
Start fra en ende af med tændrørshætten, se om der er kontakt i ledningen til hætten. Kan hjælpe at skære 1-2cm af ledngingen og skrue hætten på igen. Hvis det ikke er det, så mål på spolen med noget måle udstyr.
Ved ikke helt præcist hvad man skal bruge her, men det er der vel et eller andet klogt hovede der ved mere om herinde. Ellers er det bare at følge ledningen videre og se om den kan levere strøm igennem ved at måle på de div steder.

Hvis der er gnist, så tjek kompressionen. Træd langsomt på kick, og hvis den ikke giver ret meget modstand, er cylindret utæt et eller andet sted. Nye pakninger i bedste fald, nyt cylinder som det værste. Det kan også være stempelringene i det her tilfælde.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
Fejlen er fundet og rettet! Slangen på den studs til indsugningen var knækket, så jeg kortede den op, og satte den på igen, og nu kører maskinen igen Smil

Se billede:
http://peecee.dk/upload/view/203809
Svar
#9
duusgaard Skrev:Fejlen er fundet og rettet! Slangen på den studs til indsugningen var knækket, så jeg kortede den op, og satte den på igen, og nu kører maskinen igen Smil

Se billede:
http://peecee.dk/upload/view/203809

Ahh! Ingen vacuum, ingen benzin! Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: