Søg Garagen Hej Gæst! Register

Yamaha Neos 4
#13
ChemicalBoy Skrev:Nu tror jeg desværre du har misforstået mig. Jeg vil skam gerne have at RunnerDude laver en anmeldelse af scooteren, jeg syntes bare det var lidt åndsvagt at først oprette et emne om det, vente til han læser det, eller svarer på det, istedet for bare at direkte sende ham en PB som han så kunne besvarer næste gang han loggede på.

Og hvorfor skulle jeg lade være med at læse det? Sikke dog noget vås..

I virkeligheden er vi således ganske enige, bare ikke om metoden Griner
Rigtig god weekend Smil

Med venlig hilsen
GS
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Jo jeg kan da godt komme med et par bemærkninger om Neos'en.

For de uindviede er det den her vi snakker om...

[Image: 3049.jpg]

Yamaha Neos 4-Takt til 14.000,-.


Kvaliteten:

Det er en Yamaha og kvaliteten er derefter - det vil sige upåklagelig og som man kan forvente af en mærkevare-maskine i mellem-prisklassen. Faktisk måske endda lidt over, idet maskinen virker mere gennemført end flere af konkurrenterne, for eksempel PGO. Den eneste "billige" detalje jeg er stødt på indtil nu er styrpropperne i forcromet plast, som i øvrigt har en irriterende tendens til at falde af.


Motoren:

Motoren er Yamahas bud på en moderne 4-takter og er den samme som sidder i Yamaha Giggle, det vil sige en vandkølet 3 ventilet 4-takter med direkte indprøjtning. Vandkølingen er ikke lavet på samme måde som på andre scootere med en ekstern køler. I stedet sidder køleren inde bag blæserskjoldet på selve motoren. Man kan så undre sig over hvorfor Yamaha overhovedet ulejligede sig med vandkøling på denne underlige måde og på en maskine som helt klart ikke henvender sig til racer-folket. Min egen teori er, at det kunne have noget med støjdæmpning at gøre. En vandkølet maskine er jo mere lydløs end en luftkølet, og Neo'en siger bestemt ikke ret meget. Når jeg kom sent hjem på Runneren plejede jeg at slukke motoren og køre frihjul fra omkring 100 meter inden huset for ikke at vække hele hytten med motorlarm, men på Neo'en er det ikke nødvendigt.

Der er for mig ingen tvivl om, at Yamaha har den bedste og mest avancerede 4-taktsmotor på markedet i dag. Den starter med et let tryk på knappen uanset vejret eller hvor længe den har stået stille, den har power nok til at følge med de fleste lovlige to-taktere og den kører mellem 50 og 60 km på literen uden skive. Jeg har indtil nu kun kørt 6000 km på scooteren, men det er mit indtryk at denne motor vil holde til lang og problemfri drift. Vi får se, om jeg har ret. Men hvis man tager i betragtning at intervallet for at checke ventilspillerummet er 12.000 km antyder det at den er bygget til at holde.

Hvad er så ulemperne? Det faktum, at motoren er meget avanceret betyder at man godt kan glemme alt om at lave andet end de mest basale vedligeholdelsesarbejder selv med mindre man er semi-professionel eller meget dedikeret. Det er nemt nok at skifte olie og ruller, men skulle der blive brug for mere overlader jeg det til forhandleren. En anden ulempe er, at motoren er forholdsvis sjælden - på verdensbasis kører der vel mindst 1000 GY6-scootere for hver eneste Yamaha C3 - så det er ikke nemt at finde hverken hjælp eller tuningsdele. Jeg har for eksempel endnu ikke fundet en ubegrænset CDI til en rimelig pris.


Scooteren:

Tjah, hvad kan man sige? Det er en Neos, og den kører som sådan een nu engang gør. Jeg var tæt på at køre galt på min første tur, men det havde noget at gøre med at jeg købte min Neos få dage efter at min Gilera Runner forsvandt. Så jeg havde stadig Runneren "siddende i rygmarven" og lagde ud med min sædvanlige kørestil, og det gør man altså ikke ustraffet. Det er ikke fordi Neos er dårlig - den er bare ikke i klasse med Runner, NRG og SR-50. Jeg mener at Dutch plejede at køre løb på en Neos og hvordan han undgik at blive lamme-tævet af folk med Gilera'er og Aprilla'er er mig en gåde. Anyway, Neos 4T kører kort sagt som Neos 2T. Scooteren er ellers komfortabel nok - også selv om man er langbenet - og man kan sagtens køre langt på den uden at få brug for hæmoroidesalve og kartoffelmel.

I øvrigt har Yamaha fikset et af de traditionelle problemer med Neos på 2009 modellerne - det utilstrækkelige forlys. De nye Neos'er har dobbelte halogener, så der er masser af blus på. Jeg kan også godt li' det nye cockpit design med det runde instrument. Dog ville jeg ønske at man kunne skrue lidt ned for det blå lys - det kan godt være lidt i overkanten når man kører i mørke udenfor byen.


Pro/con:

Plusser...

- Sandsynligvis den mest benzinøkonomiske 50 cc på markedet.
- Støjsvag.
- Overlegen kvalitet og holdbarhed i forhold til en typisk GY6'er.
- Letstartet i al slags vejr.


Minusser...


- Kompliceret motor for hjemmemekanikeren.
- Kører lidt over 50 km/t uden skive og kommer næppe til at køre mere end en 60-65 stykker selv med ubegrænset CDI. Thats it.
- Intet tun på det danske marked.
- Dobbelt så dyr som en Giantco med næsten samme benzinøkonomi.
Svar
#15
Hejsa...

Runnerdude... Jeg kan måske hjælpe dig med din gåde, Dutch kørte ik med std. Neo´s cylinder men med Trophy kit.

Måske også en anden af grundene til at han ik fik "lamme tæv", kunne være at det ik var i "super" klassen.

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#16
Tempo Skrev:Hejsa...

Runnerdude... Jeg kan måske hjælpe dig med din gåde, Dutch kørte ik med std. Neo´s cylinder men med Trophy kit.

Måske også en anden af grundene til at han ik fik "lamme tæv", kunne være at det ik var i "super" klassen.

Mvh
Tempo
Andre kører heller ikke med standard cylinder :wink: Gilera'er og Aprilia'er er heller ikke de mest foretrukne til banerace. Med den rette affjedring, bremser, dæk og opsætning, kan alle være med, uanset mærke, da den anvendte svingteknik på de små snoede baner, er baseret på, at holde maskinen "lodret", og kompensere med hele kroppen langt nede på siden af maskinen. Det er nemlig meget begrænset, hvor langt ned, man kan "lægge" en lav og bred scooter, uanset mærke. Gileraers og Apriliaers ellers så gode vejbeliggenhed, er af mindre betydning, når det gælder banerace på små baner. Ved kørsel på almindelige veje på standardmaskiner, er forskellene dog påfaldende, men ikke alarmerende, ved næsten lovlige hastigheder.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
Runnerdude, således fik du bidraget med en omtale af endnu en 4 takter på det danske marked Grin
Ud fra din omtale er det jo rimelig tydeligt, at det kunne være et godt valg for folk med et højt kilometer behov, som ikke har tid til at køre til service for ofte.

Lige et enkelt tillægsspørgsmål; uden skiven i variator, skriver du topfarten er lige over 50. Stopper den ved samme hastighed ned af bakke/ hård medvind? Det jeg tænker, er hvilken hastighed den kommer op på, hvis politiet kører den en tur på rullen? Man kan jo havne i en razzia.
Vil CDI begrænsningen stoppe den tidligt nok til at man roligt kan trille uden skiven?

Med venlig hilsen
GS
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Tempo Skrev:Runnerdude... Jeg kan måske hjælpe dig med din gåde, Dutch kørte ik med std. Neo´s cylinder men med Trophy kit.

Måske også en anden af grundene til at han ik fik "lamme tæv", kunne være at det ik var i "super" klassen.

Det er nu ikke så meget hastigheden jeg tænker på Tempo. Mere selve scooteren. Hvis man for eksempel prøver at tage en skarp kurve i Runner-stil med høj fart kan man mærke hvordan stellet "flexer" og det føles som om maskinen meget gerne vil ligeud. Presser man den, wobler den med bagenden og så kalder rabatten pludselig. I modsætning til dette er Runneren stiv som en togskinne og kan klare næsten hvad som helst. Så efter skiftet til Neos har jeg måttet vænne mig til at afpasse min kørsel bedre efter min formåen, nu hvor jeg ikke længere har Runneren til at redde mig fra mit eget overmod og dumheder. En anden ting er bagbremsen som er en tromle. Igen vil jeg sige at den langfra er dårlig, men i forhold til en skive er den ikke noget at skrive hjem om. Specielt ikke til race.


GS Skrev:Ud fra din omtale er det jo rimelig tydeligt, at det kunne være et godt valg for folk med et højt kilometer behov, som ikke har tid til at køre til service for ofte.

Ja, det er en god måde at definere målgruppen på. Det er fornuft-scooteren for de som kræver lidt højere pålidelighed og kvalitet end T. Hansen kan levere. Med hensyn til service, så kan man efter garantiperiodens udløb nøjes med hver 6000 km hvis man selv skifter olien (den skal skiftes for hver 3000). Maskinen siger selv til når den vil have olien skiftet - der tænder et "Oilchange" skilt i instrumentet.


GS Skrev:Lige et enkelt tillægsspørgsmål; uden skiven i variator, skriver du topfarten er lige over 50. Stopper den ved samme hastighed ned af bakke/ hård medvind? Det jeg tænker, er hvilken hastighed den kommer op på, hvis politiet kører den en tur på rullen? Man kan jo havne i en razzia.
Vil CDI begrænsningen stoppe den tidligt nok til at man roligt kan trille uden skiven?

Lad mig starte med det sidste først, som vi har haft oppe at vende et par gange tidligere herinde. Det er en myte at omdrejningsbegrænseren på en 4-takter beskytter motoren. Med mindre vi taler om en vildt råtunet maskine kan en 50cc firtakter ikke "dreje sig selv i stykker" på nogen måde. Omdrejningsbegrænseren er en drosling - intet andet. Så den kan du trygt fjerne.

Med hensyn til Neos'en, så er det muligvis en af de få maskiner som rent faktisk kan klare rullefeltet uden skiven i (vi taler naturligvis om 45 her - den fås ikke som 30'er). Jeg har dog ikke prøvet, men jeg kan bevidne at hastighedsbegrænseren er meget effektiv. Når den aktiveres føles det nærmest som om en eller anden holder bremsen inde og det skal være en meget stejl bakke før den kommer højere op i hastighed. I øvrigt er det ikke "bare" en CDI som jeg fejlagtigt skrev, men faktisk ECU'en der er begrænset. Så det er ikke kun tændingen, men også benzin-indsprøjtningen der cuttes af. På den måde er begrænseren sådan set godt lavet og der er ingen prutten eller hakken eller noget af den slags. Den kører simpelthen bare ikke hurtigere.
Svar
#19
Runnedude...

Sorry så misforstod jeg dig. Men ja du har ret i at den er lidt specielt på det område, og man bliver lidt forskrækket. Når den "wobler" skal du bare vride øret på den ( hvis du har mulighed for det ), så bliver den rolig igen (det er hvad jeg har erfaret på min egen).

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#20
Tempo Skrev:Sorry så misforstod jeg dig. Men ja du har ret i at den er lidt specielt på det område, og man bliver lidt forskrækket. Når den "wobler" skal du bare vride øret på den ( hvis du har mulighed for det ), så bliver den rolig igen (det er hvad jeg har erfaret på min egen).

Tak for tippet - det skal jeg da ha' prøvet en dag hvor jeg føler mig modig.

8)
Svar
#21
[quote="Runnerdude"]Jo jeg kan da godt komme med et par bemærkninger om Neos'en.

For de uindviede er det den her vi snakker om...

[Image: 3049.jpg]

Yamaha Neos 4-Takt til 14.000,-.


Kvaliteten:

Det er en Yamaha og kvaliteten er derefter - det vil sige upåklagelig og som man kan forvente af en..
----------

Dav Runnerdude....og alle andre

Fin anmeldelse. Jeg har lige oprettet min profil herinde for at finde en god scooter og har i forvejen luret lidt på neos 4takt

Så jeg er jo næsten solgt nu Grin

(og får prøvet at skrive et indlæg...jeg havde vist "tekniske vanskeligheder før)


mvh
Scooterhaar
Jeg beklager evt. anstødelig omgang og er ganske sikker på, at der foreligger en misforståelse.
mvh
Scooterhaar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: