Jo jeg kan da godt komme med et par bemærkninger om Neos'en.
For de uindviede er det den her vi snakker om...
Yamaha Neos 4-Takt til 14.000,-.
Kvaliteten:
Det er en Yamaha og kvaliteten er derefter - det vil sige upåklagelig og som man kan forvente af en mærkevare-maskine i mellem-prisklassen. Faktisk måske endda lidt over, idet maskinen virker mere gennemført end flere af konkurrenterne, for eksempel PGO. Den eneste "billige" detalje jeg er stødt på indtil nu er styrpropperne i forcromet plast, som i øvrigt har en irriterende tendens til at falde af.
Motoren:
Motoren er Yamahas bud på en moderne 4-takter og er den samme som sidder i Yamaha Giggle, det vil sige en vandkølet 3 ventilet 4-takter med direkte indprøjtning. Vandkølingen er ikke lavet på samme måde som på andre scootere med en ekstern køler. I stedet sidder køleren inde bag blæserskjoldet på selve motoren. Man kan så undre sig over hvorfor Yamaha overhovedet ulejligede sig med vandkøling på denne underlige måde og på en maskine som helt klart ikke henvender sig til racer-folket. Min egen teori er, at det kunne have noget med støjdæmpning at gøre. En vandkølet maskine er jo mere lydløs end en luftkølet, og Neo'en siger bestemt ikke ret meget. Når jeg kom sent hjem på Runneren plejede jeg at slukke motoren og køre frihjul fra omkring 100 meter inden huset for ikke at vække hele hytten med motorlarm, men på Neo'en er det ikke nødvendigt.
Der er for mig ingen tvivl om, at Yamaha har den bedste og mest avancerede 4-taktsmotor på markedet i dag. Den starter med et let tryk på knappen uanset vejret eller hvor længe den har stået stille, den har power nok til at følge med de fleste lovlige to-taktere og den kører mellem 50 og 60 km på literen uden skive. Jeg har indtil nu kun kørt 6000 km på scooteren, men det er mit indtryk at denne motor vil holde til lang og problemfri drift. Vi får se, om jeg har ret. Men hvis man tager i betragtning at intervallet for at checke ventilspillerummet er 12.000 km antyder det at den er bygget til at holde.
Hvad er så ulemperne? Det faktum, at motoren er meget avanceret betyder at man godt kan glemme alt om at lave andet end de mest basale vedligeholdelsesarbejder selv med mindre man er semi-professionel eller meget dedikeret. Det er nemt nok at skifte olie og ruller, men skulle der blive brug for mere overlader jeg det til forhandleren. En anden ulempe er, at motoren er forholdsvis sjælden - på verdensbasis kører der vel mindst 1000 GY6-scootere for hver eneste Yamaha C3 - så det er ikke nemt at finde hverken hjælp eller tuningsdele. Jeg har for eksempel endnu ikke fundet en ubegrænset CDI til en rimelig pris.
Scooteren:
Tjah, hvad kan man sige? Det er en Neos, og den kører som sådan een nu engang gør. Jeg var tæt på at køre galt på min første tur, men det havde noget at gøre med at jeg købte min Neos få dage efter at min Gilera Runner forsvandt. Så jeg havde stadig Runneren "siddende i rygmarven" og lagde ud med min sædvanlige kørestil, og det gør man altså ikke ustraffet. Det er ikke fordi Neos er dårlig - den er bare ikke i klasse med Runner, NRG og SR-50. Jeg mener at Dutch plejede at køre løb på en Neos og hvordan han undgik at blive lamme-tævet af folk med Gilera'er og Aprilla'er er mig en gåde. Anyway, Neos 4T kører kort sagt som Neos 2T. Scooteren er ellers komfortabel nok - også selv om man er langbenet - og man kan sagtens køre langt på den uden at få brug for hæmoroidesalve og kartoffelmel.
I øvrigt har Yamaha fikset et af de traditionelle problemer med Neos på 2009 modellerne - det utilstrækkelige forlys. De nye Neos'er har dobbelte halogener, så der er masser af blus på. Jeg kan også godt li' det nye cockpit design med det runde instrument. Dog ville jeg ønske at man kunne skrue lidt ned for det blå lys - det kan godt være lidt i overkanten når man kører i mørke udenfor byen.
Pro/con:
Plusser...
- Sandsynligvis den mest benzinøkonomiske 50 cc på markedet.
- Støjsvag.
- Overlegen kvalitet og holdbarhed i forhold til en typisk GY6'er.
- Letstartet i al slags vejr.
Minusser...
- Kompliceret motor for hjemmemekanikeren.
- Kører lidt over 50 km/t uden skive og kommer næppe til at køre mere end en 60-65 stykker selv med ubegrænset CDI. Thats it.
- Intet tun på det danske marked.
- Dobbelt så dyr som en Giantco med næsten samme benzinøkonomi.