Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvilken batterioplader til min Baotian??
#1
Batteriet på min min Baotian BT50QT-12 er dødt pga. kulden og en ven der prøvede den elektriske starter lidt for mange gange Smil

Hvilken oplader kan jeg bruge? Er den her god nok:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=7826...2039560887

Håber på hurtigt svar!!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Prøv!

Hvis batteriet er helt afladt, er det ikke altid muligt. Men der er gode chancer for, at du er heldig.

Er batterierne vedligeholdelsesfrie (de fleste), så kan batteriet måske tage skade, hvis du tilslutter opladeren permanent. Men opladeren ser ud til at være ganske lille (sikkert 500mA), og det betyder den kun oplader med 10% af ladestrømmen for et 5AH batteri. De fleste - også vedligeholdelsesfrie batterier - tåler dette ganske godt. Du bør ikke overlade batteriet, så hvis det er et 5AH batteri, må det højst tage 10 timer, og et normalt batteri er kun halvt afladt når det ikke kan starte, så 4-5 timer er sikkert nok.
Svar
#3
Dit batteri er lukket helt, Er det ikke? Dvs du ikke kan skrue låg af nogen steder til efterfyldning af syre. Hvis det er, har du et vedligeholdelsesfrit batteri og så duer den lader ikke. Skal ha fat i noget i den her dur istedetfor: Impuls Lader
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#4
baotiann00b Skrev:Batteriet på min min Baotian BT50QT-12 er dødt pga. kulden og en ven der prøvede den elektriske starter lidt for mange gange Smil

Hvilken oplader kan jeg bruge? Er den her god nok:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=7826...2039560887

Håber på hurtigt svar!!

Hej Baotiannoob

Jeg kan ikke svare dig på om lige netop den oplader, kan bruges på dit batteri, men denne batteriolader http://www.thansen.dk/product.asp?c=3363...1387906946 , kan ihvert falde, gøre det, for har den selv, og den er ok :wink:
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#5
De kan alle sammen bruges. Men de er ikke alle lige gode.

Tilsluttes opladeren permanent, bør du dog bruge en impulslader.

Laderen, som er indbygget i scooteren, er hellerikke en impulslader. Den oplader til lidt over 14V, hvor spændingsregulatoren forhindrer større spænding. Når spændingen når de 14.4V, vil en impulslader et stykke tid vedblive opladningen, men tjekke strømmen der går til batteriet, og når denne falder til et vist niveau - eller hvis der går en vis timeout tid - så afbryde opladningen. Scooteren bliver ved, indtil du slukker. En impulslader, vedligeholdelseslader ved hjælp af impulser. Så en impulslader, kommer bedst til sin ret, ved vedligeholdelsesladning.

En god impulslader, kan i nogle tilfælde få mere ud af batteriet, så du undgår udskiftning.

Nogle batteriladere, kan også forsøge at "få liv" i et batteri, så de kan modtage strøm, hvis de er helt afladet. Det sker med nogle specielt høje pulser, på ca. 20V. Så selvom din oplader måske opgiver, kan det ske at andre kan få liv i det døde batteri.

En oplader, der overvåger opladningen, kan tillade sig at oplade hurtigere, fordi batteriet ikke overoplades. Det betyder, at der kan anvendes større opladestrøm, uden batteriet tager skade, og derfor også at opladningen sker hurtigere.

Den "lille" oplader, kan sagtens bruges. Og en lille oplader, er meget skånsom. Desto mindre opladeren er, i forhold til batteriet, desto bedre tåler batteriet opladning - og også overopladningen. Nogle advancerede opladere vedbliver faktisk at oplade som en meget lille oplader i op til 10 dage, inden de går over til pulsopladning.

Den lille til 99 kroner, er derfor ikke helt uden evner. Men forvent, at det tager timer. Og undlad, at have den tilsluttet i dage. Den indeholder ikke oplivningsfunktioner til døde batterier, så selvom du må opgive, kan det ske at andre opladere havde kunne oplade (eller ødelægge...) batteriet. Stop efter 4-5 timer, og se om scooteren starter.

Jeg kan ikke umiddelbart se data på opladeren, og hvor stor strøm den giver. Men udfra dens størrelse, gætter jeg på 500mA - måske lidt mere i starten. Det vil de fleste batterier tåle.

Vedligeholdelsesfrie, eller lukkede batterier, må helst ikke overoplades. De skriver, at opladeren ikke må bruges til vedligeholdelsesfri batterier. Måske har de "glemt" at lægge begrænsningen ind på 14.4V. Overstiges denne spænding, så tager batteriet skade.

Sæt eventuelt et voltmeter på, og overvåg opladningen. Bliver spændingen for stor, så afbryd. Her i den kølige tid, hvor batteriet er under 0 grader, er der nogen som oplader til lidt højere spænding. Med den kulde, vi har i øjeblikket, tror jeg ikke du får problem.



I stedet for, at "smide" 99 kroner ud til en billig oplader, vil jeg måske overveje en impulsoplader. CTEK XS800 er på tilbud hos marinetorvet.dk, og T-Hansen, har RING RSCX1 på tilbud til samme pris.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: