Søg Garagen Hej Gæst! Register

Thansen dæk
#1
Har lige fået skiftet dæk på min Giantco Stealth hos Thansen, de originale dæk til en stealth er 110/70
på fordæk, og 120/70 på bagdæk, da Thansen ikke har vinterdæk der hedder 110/70 men kun 120/70 fik jeg det gode råde af Kragen at sætte 120/ 70 på begge hjul. jeg bestilte 120/70 til begge mine hjul og kørte ud og fik dem skiftet, nu var det sådan at det var min svigersøn der hentede dem, og han vidste jo ikke hvad der skulle på, og i bedste Thansen stil fik jeg 120/70 på forhjulet og 130/70 på baghjulet (kvitteringen lyder på 2 x 120/70).
Nu kommewr jeg langt om længe med mit spørgsmål, kan man godt bruge denne opsætning 120/70-130/70 på en Stealth?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Den kan sikkert køre med det, men er ikke optimalt. Det er dumt at ændre på dækkets dimensioner, da fælgen er lavet til det der er på fra fabrikken. Du mister lidt vejgreb og dækkene bliver højst sandsynligt slidt hurtigere, men som sagt kan scooteren nok godt køre med det, så længe de ikke går imod noget.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
Undskyld jeg først svarer idag.
Der er bare en ting jeg ikke helt forstår, hvordan kan et større dæk (og vi snakker om 7-10 mm) få dårligere vejgreb? Ved det større dæk burde der da være det samme eller bedre? (mere gummi der rører vejoverfladen)
Svar
#4
palle Skrev:Undskyld jeg først svarer idag.
Der er bare en ting jeg ikke helt forstår, hvordan kan et større dæk (og vi snakker om 7-10 mm) få dårligere vejgreb? Ved det større dæk burde der da være det samme eller bedre? (mere gummi der rører vejoverfladen)

Ja den forstår jeg heller ikke rigtigt, så længe dæktrykket er optimalt burde friktionen mellem gummi og asfalten være den rigtige.
Svar
#5
palle Skrev:Undskyld jeg først svarer idag.
Der er bare en ting jeg ikke helt forstår, hvordan kan et større dæk (og vi snakker om 7-10 mm) få dårligere vejgreb? Ved det større dæk burde der da være det samme eller bedre? (mere gummi der rører vejoverfladen)
Dine dæk er blevet 10mm bredere og 7mm højere på begge hjul. Sålænge de er bygget til fælgkanten, er der ingen problemer. Officielt, skal der dog foreligge en tilladelse, som jeg har til mine lidt større dæk på Super8'eren Grin

Højere og bredere dæk har en større kontaktflade mod asfalten, og giver dermed bedre vejgreb. I sne og regn, ville det derimod være en fordel, at køre med smalle store "cykelhjul", men det er en anden sag. Højere dækprofil, giver også bedre vejgreb i sving, end lavprofildæk på en tohjuler, der modsat biler, kører på siden af dækket i sving.

Din fejlvisning på speedometeret, bliver også mindre optimistisk Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
palle Skrev:Der er bare en ting jeg ikke helt forstår, hvordan kan et større dæk (og vi snakker om 7-10 mm) få dårligere vejgreb?

Fælgen på scooteren er lavet til de dæk der sidder på fra fabrikken. Hvis man ændrer på dæk størrelsen/dimensionerne, får dækket en forkert "bøjning" og man mister vejgreb i svingene. Dækkene har også meget lettere ved at aqua planere.

[Image: 3080.jpg]

kragen Skrev:Sålænge de er bygget til fælgkanten, er der ingen problemer
Som kragen skriver, er det er ikke sikkert du mister meget på det, hvis du mister noget i det hele taget. Siger bare chancen er der når man monterer for store dæk på en fælg.

Jeg prøvede at får et motorcykel dæk på i bag på min gamle monza, som så var helt umuligt og resulterede i at bagsvingeren blev nødt til at blive svejset om (der var ikke plads til det FortvivlethockSmil, og fik sat en anden fælg på fra en motorcykel før det kunne lade sig gøre. (er meget lang tid siden da jeg var lidt en bølle. Kunne ikk finde på at lave den slags numre idag... Med mindre man skulle lave en scooter til FFA klasse til løb osv, men det sker nok næppe).
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#7
Dækkene er bygget til hjulet og de sidder perfekt + at de passer fint i i hjul"kasserne".
Krage hvad er det for tilladelse du snakker om? og kan jeg blive stoppet og få bøde for de for "store" dæk?
Svar
#8
palle Skrev:Dækkene er bygget til hjulet og de sidder perfekt + at de passer fint i i hjul"kasserne".
Krage hvad er det for tilladelse du snakker om? og kan jeg blive stoppet og få bøde for de for "store" dæk?
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at en betjent skulle undresøge din dækstørrelse, og undersøge, hvilke dækstørrelser, der må anvendes.

I Tyskland og andre lande, hvor knallerter skal til årligt syn, er det en anden sag. Her bliver alle dele holdt op mod typestandarden, og medmindre, der foreligger dispensation, falder hammeren.

Min tilladelse (Freigabe) er hentet sammen med dækkene hos Heidenau
http://www.reifenwerk-heidenau.de/docume...208014.pdf

Det er ikke til alle modeller, Heidenau har en tilladelse, man kan dowloade, men til de almindelige, hvor Heidenau ikke laver dæk i "standardstørrelse", kan man lede her:
http://www.reifenwerk-heidenau.de/module...ugtyp&sv=1

Den eneste grund til, at jeg kører med en overstørrelse svarende til din er, at der til Supe8 ikke fremstilles andre dæk i den oprindelige dimension, end de mærkelige kineserdæk, den leveres med. Hverken sommer- eller vinterdæk Ond
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Tak for svaret Krage, så er jeg mere rolig. Grin Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: