Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Guide til montering af ny udstødning på Hi-Per 2 motor
#1
Ja, jeg har lige i dag skiftet min standarde udstødning ud med en ny på min Gilera Stalker fra år 2004.
Og fordi det hele gik så dejligt nemt, synes jeg at jeg har nok overskud af energi til at skrive en lille guide om det, så her kommer den:

Til operationen skal du bruge følgende værktøjer:
- Umbraco nøglesæt
- Skraldenøgle med forlænger og tilsvarende hoved der passer på udstødningsboltene
- Lille skruetrækker til at løsne spændebåndet ved katalysatoren
- Fladtang eller lignende til at stramme spændebåndet igen

Start med at løsne følgende umbraco skruer. De skal bare løsnes nok til at udstødningen kan rokkes med senere hen:

[Image: Kopi_af_IMG_3697.jpg]


Når det er ordnet skal vi ind under trinbrættet på scooteren, hvor vi gerne skulle kunne se enden af udstødningen der fører op til cylinderen. Her sidder der på hver side af røret en bolt, som selvfølgelig skal drejes i retning mod uret. Skru dem begge helt af:

[Image: Kopi_af_IMG_3699.jpg]


Nu skal vi følge det mindste rør på udstødningen, som fører op til et stykke gummi med to spændebånd på. Brug en lille skruetrækker til forsigtigt at vippe det nederste bånd op, og træk derefter gummiet af det lille rør. Hvis ikke det vil lade sig gøre, så løsn de to umbraco skruer ved beslaget lidt mere:

[Image: IMG_3700.jpg]


Hvis ikke umbraco skruerne ved beslaget er fjernet allerede, gøres det nu. Og så burde vi forsigtigt kunne vrikke hele udstødningen af:

[Image: IMG_3701.jpg]


Så er det ellers bare at tage den nye udstødning frem og gøre det hele omvendt.
Vi starter med at skrue umbraco skruerne halvvejs i hullerne på beslaget:

[Image: Kopi_af_IMG_3697.jpg]


Derefter skal vi ned og ligge igen, for at skrue udstødningsboltene i ved cylinderen. Den løse plade på udstødningen skal selvfølgelig ligge hen over hullerne, så alt bliver på plads.
Dette kan godt være lidt svært til at starte med, men bliv ved med at prøve, så skal det nok lykkes. Spænd disse bolte parallelt og cirka 3/4 i:

[Image: Kopi_af_IMG_3699.jpg]


Nu mangler vi at sætte det tynde rør til katalysatoren tilbage på sin plads i gummiet. Sæt spændebåndet som det sad da vi pillede det gamle rør fra, indsæt det nye rør, og brug så en fladtang til at stramme spændebåndet.

Så er det til til at spænde udstødningsboltene helt i, men pas på ikke at overspænde dem!
Og til slut spændes umbraco skruerne ved beslaget.

Det var så det hele! Nu skulle du gerne have et resultat der ligner det her:

[Image: IMG_3704.jpg]


På billedet ovenover mangler varmeskjoldet fra den gamle udstødning, men det skal selvfølgelig bare flyttes.

P.S: Dette er min første guide om scootere, så jeg håber andre kan bruge den til noget Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Altid godt med nogle guides Grin
Vidste rimeligt godt hvordan jeg skulle gøre det her, men fint med billeder til..
Svar
#3
Ja, det var det jeg tænkte.
Og så når jeg skulle til det alligevel, kunne jeg da nemt lige knipse et par billeder Smil
Svar
#4
I hvert fald en [Image: thumb_up.gif] herfra mig.
Super fint arbejde og gode billeder.


Eneste OBS, er at billederne burde ligge i Galleriet, på denne måde bliver de ikke bare lige pludselige væk. En skønne dag skal de nok forsvinde fra peecee upload servicen som du bruger, og så er guiden ubruglig.
Svar
#5
SLK:

Mange tak for det!
Jamen er det ikke noget med billederne kun kan have en bestemt opløsning her på sidens eget upload?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Homosapien Skrev:SLK:

Mange tak for det!
Jamen er det ikke noget med billederne kun kan have en bestemt opløsning her på sidens eget upload?

Jo, indtil videre. Det vil blive lavet om i fremtiden.
Indtil da skal billederne nedskaleres. Kan ethvert simpelt billedebehandlingsprogram gøre.
Svar
#7
Så tror jeg bare jeg lader det stå som det gør. Der er vel ingen risiko for at peecee lukker ned lige foreløbig.
Men sig endelig til så snart jeg kan have dem i den størrelse de har nu Smil
Svar
#8
Husk lige at pladre alle bolte og møtrikker godt ind i kobberfedt, det vil lette udskiftningen næste gang.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#9
LETSINDIG Skrev:Husk lige at pladre alle bolte og møtrikker godt ind i kobberfedt, det vil lette udskiftningen næste gang.
Er der ikke en chance for at de går løs over bump osv?
+ Husk den skal være varmebestandig :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Echo Skrev:Er der ikke en chance for at de går løs over bump osv?
+ Husk den skal være varmebestandig :P

Er aldrig hendt for mig at bolte der er smurt med kobberfedt er raslet løs, med mindre de ik har været spændt ordentlig.
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#11
Hvis en bolt eller møtrik er spændt rigtig går den ikke løs. ( tænk på ventilarmene på en firetakter, her går justerskruen ikke løs, om noget må den da være udsat)

Kobberfedt er varmebestandig, iøvrigt giver jeg alle bolte og møtrikker jeg har skildt ad fedt, så kan man altid få det af igen, da det ikke ruster der hvor der er fedt eller olie.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#12
Kan kun give Letsindig ret, den "vane" med at smøre alle bolte er bare guld værd.

De første par gange man står og bøvler med at knække rustne bolte/skruer, bore ud og lave nye gevind, husker man at smøre dem til næste gang Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar


Forum spring: