Citat:Uanset, så er den praksis der følges, ihvertfald i Århus.
45'ere får også konfiskeret ulovlige dele som på 30'ere.
Ulovlige dele, ja - men jeg refererer til en 45'er, der jo er godkendt uden skive eller krage på røret. Den vil også kunne køre mere end 45, uden der er foretaget ændringer. Hvad skulle man kunne konfiskere? Hele scooteren efter §133a?
Tidligere havde man en lignende praksis, når det drejede sig om lydpotter. Det var "forbudt" at køre med andet end originale potter i Danmark. Et EU-direktiv har nu rettet op på den misforståelse. Man må nu køre med en hvilkensomhelst EU-godkendt potte, sålænge man ikke "piller" ved den. Udskifter man f.eks. en original potte med katalysator med en med/uden fra et af de store firmaer, vil topfarten på en 2-takter stige med 10-20 km/t. Der vil ikke kunne ske konfiskation!
Grunden til, at jeg ikke mener afgørelserne holder vand er, at loven kun taler om
ulovlige dele men retten har udvidet begrebet til ulovlige dele
og lovlige dele disse indgår i (sålænge de ikke er for dyre?) - i dette tilfælde hele gearingen ( man havde fra anklageren oprindeligt tænkt sig konfiskation af både forreste og bagerste remtræk).
Analogt ville dette indebære konfiskering af cylinder, stempel, kaburator,luftfilter samt lydpotte såfremt der manglede, eller var påsat en del i bare en af disse komponenter. Omkostningerne for ejeren ved en sådan konfiskation ville være så store, at det ikke ville kunne komme på tale iflg. præmisserne i dommene. Så hvor vil politiet trække grænsen? Må man ændre rullevægten? Må man ændre dysen? Må man ændre luftfilteret? Må man køre med større diameter dæk (vinterdæk)? Må man køre med højere oktan end 92? og hvormeget må/kan i givne tilfælde konfiskeres.