Flere begrænsninger
En ny oversigt over begrænsninger er blevet lavet og kan findes her: Begrænsnings oversigt.
Denne guide har dog stadig de mest kendte begrænsninger til 4-takt scootere.
Bruger du denne guide til at fjerne begrænsninger på din 4-takt scooter vil den køre hurtigere og forhåbentligt bedre end før.
Skive / ring i variator
En ny scooter er typisk begrænset i variatoren. En lille skive, eller ring om man vil, forhindrer de to skåle i variatoren at komme helt tæt på hinanden, og derved begrænser hvor hurtigt scooteren kan køre.
Guide: Fjern skiven/ringen ved variator.
Guide/ Forum: Sådan fjerner du skiven / ringen i vario'en.
CDI
De fleste 4-taktere er begrænset i CDI'en, som forhindre scooteren i at tage flere rpm, end CDI'en er ''låst'' til. På nogle scootere kan det omgås ved at klippe en ledning, eller taget et stik fra.(Se neden for.) Men for dem der ikke har det stik eller ledning, er den eneste udvej at købe en ny CDI.
Info: Begrænset CDI.
Omdrejningsbegrænser
På visse modeller sidder der en elektronisk omdrejningsbegrænser, der kun tillader et vist antal omdrejninger, så din scooter ikke kan køre hurtigere end tilladte.
Men det har vist sig at det kun er på nogle modeller!
Ikke alle har et stik som man kan hive fra, men derfor kan den stadig godt være begrænset over CDI'en. Hvis du ingen sitk har under sæddet, så fjern fodmåtten, fjern skruerne og pladen ned til batteriet og CDI'en og se om din CDI er fri på det ene ben som er omtalt på side 2.
Guide/ info: Begrænset CDI.
Guide: Sådan slår du omdrejningsbegrænseren fra på din Listo/ 4-takter.
Dyse i karburator
På nye scootere sidder der som regel en for lille dyse. Dette gør at, der ikke kan komme nok benzin ned til motoren. Dette gør yderlige også typisk, at man ikke kan tage fuld gas på sin scooter, det vil føles som om den "dør" når man gør dette. Så hvis man har problemer med at kunne tage fuld gas, skal der helt sikkert en større dyse i.
Guide: Skift dyse i karburator.
Guide/ Forum: Sådan skifter du dyse på, en typisk 4-takter.
Info: Dyse i karburator.
Lettere ruller i variator
Hvis du får taget skiven ud af variatoren, vil den kunne kører meget hurtigere ved færre omdrejninger end før. Dette kan dog også gøre den en hel del sløv i optrækket, specielt i stærk modvind og op ad bakke.
Lettere ruller = hurtigere optræk, lavere topfart
Tungere ruller = langsommere optræk, større topfart
Begrænset gaspjæld
En typisk Kina-scooter kan også være begrænset således at gasspjældet ikke åbnes helt.
Er meget let at fjerne.
Guide: Begrænset gasspjæld.
Messingskrue under sort låg i karburator
Visse scootere, typisk Baotian, har en messingskrue skruet fast i et sort låg på karburatoren.
Ved at pille denne ud, og samtidigt også skifte til en større dyse selvfølgelig, skulle karburatoren være fri for begrænsninger.
Guide: Messingskrue under toplåg på karburator.
Begrænset luftindtag
På de fleste Kina-scootere har det ikke den store effekt, men andre har haft bedre held med topfart og bedre acceleration ved at fjerne denne begrænsning. Det er meget nemt.
For at få scooteren til at køre optimalt, kan det være nødvendigt også at skifte dysen, når man fjerner denne begrænsning.
Guide: Begrænset luftindtag.
Luftskrue på karburator
Der sidder en luftskrue på karburatoren som ofte er indstillet forkert ved fabrikken af.
Den skal skrues i bund og 2.5 omgange ud igen, for at stå på grundindstilling.
Billede: Luftskruens placering.
Det var lige det jeg kunne komme på i hvertfald, ved at sidde og snuse lidt rundt i forummet.
Hvis andre kan komme på flere ting så sig lige til
En ny oversigt over begrænsninger er blevet lavet og kan findes her: Begrænsnings oversigt.
Denne guide har dog stadig de mest kendte begrænsninger til 4-takt scootere.
Bruger du denne guide til at fjerne begrænsninger på din 4-takt scooter vil den køre hurtigere og forhåbentligt bedre end før.
Skive / ring i variator
En ny scooter er typisk begrænset i variatoren. En lille skive, eller ring om man vil, forhindrer de to skåle i variatoren at komme helt tæt på hinanden, og derved begrænser hvor hurtigt scooteren kan køre.
Guide: Fjern skiven/ringen ved variator.
Guide/ Forum: Sådan fjerner du skiven / ringen i vario'en.
CDI
De fleste 4-taktere er begrænset i CDI'en, som forhindre scooteren i at tage flere rpm, end CDI'en er ''låst'' til. På nogle scootere kan det omgås ved at klippe en ledning, eller taget et stik fra.(Se neden for.) Men for dem der ikke har det stik eller ledning, er den eneste udvej at købe en ny CDI.
Info: Begrænset CDI.
Omdrejningsbegrænser
På visse modeller sidder der en elektronisk omdrejningsbegrænser, der kun tillader et vist antal omdrejninger, så din scooter ikke kan køre hurtigere end tilladte.
Men det har vist sig at det kun er på nogle modeller!
Ikke alle har et stik som man kan hive fra, men derfor kan den stadig godt være begrænset over CDI'en. Hvis du ingen sitk har under sæddet, så fjern fodmåtten, fjern skruerne og pladen ned til batteriet og CDI'en og se om din CDI er fri på det ene ben som er omtalt på side 2.
Guide/ info: Begrænset CDI.
Guide: Sådan slår du omdrejningsbegrænseren fra på din Listo/ 4-takter.
Dyse i karburator
På nye scootere sidder der som regel en for lille dyse. Dette gør at, der ikke kan komme nok benzin ned til motoren. Dette gør yderlige også typisk, at man ikke kan tage fuld gas på sin scooter, det vil føles som om den "dør" når man gør dette. Så hvis man har problemer med at kunne tage fuld gas, skal der helt sikkert en større dyse i.
Guide: Skift dyse i karburator.
Guide/ Forum: Sådan skifter du dyse på, en typisk 4-takter.
Info: Dyse i karburator.
Lettere ruller i variator
Hvis du får taget skiven ud af variatoren, vil den kunne kører meget hurtigere ved færre omdrejninger end før. Dette kan dog også gøre den en hel del sløv i optrækket, specielt i stærk modvind og op ad bakke.
Lettere ruller = hurtigere optræk, lavere topfart
Tungere ruller = langsommere optræk, større topfart
Begrænset gaspjæld
En typisk Kina-scooter kan også være begrænset således at gasspjældet ikke åbnes helt.
Er meget let at fjerne.
Guide: Begrænset gasspjæld.
Messingskrue under sort låg i karburator
Visse scootere, typisk Baotian, har en messingskrue skruet fast i et sort låg på karburatoren.
Ved at pille denne ud, og samtidigt også skifte til en større dyse selvfølgelig, skulle karburatoren være fri for begrænsninger.
Guide: Messingskrue under toplåg på karburator.
Begrænset luftindtag
På de fleste Kina-scootere har det ikke den store effekt, men andre har haft bedre held med topfart og bedre acceleration ved at fjerne denne begrænsning. Det er meget nemt.
For at få scooteren til at køre optimalt, kan det være nødvendigt også at skifte dysen, når man fjerner denne begrænsning.
Guide: Begrænset luftindtag.
Luftskrue på karburator
Der sidder en luftskrue på karburatoren som ofte er indstillet forkert ved fabrikken af.
Den skal skrues i bund og 2.5 omgange ud igen, for at stå på grundindstilling.
Billede: Luftskruens placering.
Det var lige det jeg kunne komme på i hvertfald, ved at sidde og snuse lidt rundt i forummet.
Hvis andre kan komme på flere ting så sig lige til