Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ultimative guide til hurtigere 4-takt scooter! (Op 02/03/09)
#13
Go ide .. har ca 200 km til første eftersyn (500km) selvom den har været afsted og få skiftet forbremsen :-(
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
På nedenstående link kan man læse at den generelle opfattelse er som nævnt i dette indlæg:
Lette ruller = optræk
Tunge ruller = topfart

Følgende er lånt fra nedenstående link:

Når man skal have justeret en vario ind er det en forkert opfattelse af lette ruller er optræk og tunge topfart. Sådan fungere varioen ikke. De rigtige ruller give bedst optræk og topfart. Der findes et par måde at afgøre på om vægten passer. Den anden måde er ved at bruge en vej som er flad og ikke meget påvirkert af vinden. Så kører man simpelthen en tur ud af vejen og tager tid på hvor lang tid det tog. Skifter rullevægten og prøver igen. Når man har den hurtigste tid har man de ruller der passer bedst til. Her spiller koblingen også ind. Man kan også justere den ind så det er den vægt der har den højeste topfart. Så er koblingen ude af billedet men det kan tage lang tid at komme op i topfart hvis koblingen ikke er justeret ind og derfor tager for tidligt fat og motoren ikke rigtigt kan komme op i omdrejninger. Men hurtigst topfart = rigtig rullevægt! Ingen scootere bruger samme rullevægt med ens opsætninger. Der skal en ændring i gearsystemet til for at ændre på rullevægten. Strammere koblingstrykfjeder, anden gearing eller bare en ny rem kan ændre på den vægt der er optimal.

http://www.stalkerzone.dk/?id=hentguide&side=16
Svar
#15
Odball Skrev:På nedenstående link kan man læse at den generelle opfattelse er som nævnt i dette indlæg:
Lette ruller = optræk
Tunge ruller = topfart

Jeg skal ikke stille spørgsmålstegn ved forklaringen. Jeg har læst det samme andre steder: at den optimale rullevægt findes ved at prøve sig frem. Men hvad er det egentlig for et scenario? Nogen steder sidder der folk og fifler med ændringer helt nede i 0,1 - 0,2 gram. Så skal man altså pille de 18+ skruer ved skjoldet ud, skifte rullerne, sætte skjold tilbage. Køreteste. Gentage proceduren med et af de andre 5-10-15 sæt ruller man har købt til formålet?

Jeg kører med de originale ruller og jeg orker næsten ikke at tænke på ovenstående procedure Smil Når man kun har fjernet ringen, er der vel heller ingen grund til at betvivle fabrikantens visdom i valg af rullevægt? Hvis man ændrer på motorens ydeevne (karburator/indsprøjtning/cylinder/udstødning) er det vel mere relevant?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#16
Man kan sige, at når du piller ringen, vil den tage færre omdrejninger end før, når varioen når forbi det punkt, hvor ringen stoppede dens vandring før. D.v.s ved en given hastighed over begrænsningspunktet har maskinen færre kræfter (pga lavere omdrejninger) end når den er begrænset. Dette kan man delvist kompensere for ved at sætte lettere ruller i, så den gearer senere ud.

Listoens 8 g standardruller er fine når ringen er i, men den har svært ved at trække noget som helst op af bakke, hvis ringen er ude og hastigheden er over 30-35 km/t. Ved at skifte rullerne til 6g har den langt bedre optræk, da den så først udgearer ved 45-50 km/t i stedet for ved 30 km/t. Det hjælper dermed at skifte rullerne til lettere.

Jeg tror ikke man kan mærke forskel med 0,1-0,2 g ruller, men der kan sagtens mærkes forskel på om der er 8g - 7g eller 6g ruller i.
Svar
#17
Corty Skrev:Man kan sige, at når du piller ringen, vil den tage færre omdrejninger end før, når varioen når forbi det punkt, hvor ringen stoppede dens vandring før. D.v.s ved en given hastighed over begrænsningspunktet har maskinen færre kræfter (pga lavere omdrejninger) end når den er begrænset. Dette kan man delvist kompensere for ved at sætte lettere ruller i, så den gearer senere ud.

Tak Corty. Endnu et sagligt og oplysende indlæg.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Kunne det tænkes disse "guides" virker til en Pexma også?
Svar
#19
Rune Kulmbak Skrev:Kunne det tænkes disse "guides" virker til en Pexma også?

Bestemt :thumpup:
Svar
#20
Corty Skrev:Jeg tror ikke man kan mærke forskel med 0,1-0,2 g ruller, men der kan sagtens mærkes forskel på om der er 8g - 7g eller 6g ruller i.
Det gælder åbenbart ikke på alle maskiner.
På min satte man 0,3g for lette ruller i ved service, og maskinen var stort set umulig et presse op på endog de lovlige 30. I hvert fald ikke uden en horribel økonomi på 33 km/l.
Nu sidder der angiveligt lidt for tunge ruller i i forhold til standard, men det har ikke gjort den sløvere, eller også har jeg bare vænnet mig til det. I det mindste er 30 igen opnåligt.
Svar
#21
Du har en underlig maskine, hvis den kan mærke forskel på 0,3 grams ruller - er du sikker på at de ikke satte 3g for lette ruller i???

Uanset hvad, så vil jeg mene 30 km/t er opnåeligt, uanset om du har 3g eller 12g ruller i.

Sålænge begrænsningen stadig er i, skal den jo kun geare ca halvvejs.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Problemet med min er muligvis , at der næsten intet frirum er, før omdrejningsbegrænseren går ind. 32-34 km/t (reelt!) fra ny.
Den kan muligvis mases en anelse højere op, men motorlyden ændrer sig markant, og benzinøkonomien falder stort set lodret.
Svar
#23
Det der med cdi boksen hvilket et stik skal man hive ud.

Tekst rettet en smule.JPS.
Svar
#24
50-4 scooter Skrev:det der med cdi boksen hvilket et stik skal man hive ud.

Tekst rettet en smule.JPS.
Vil mene at alt er beskrevet her:
http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=82

- Evt. prøv at forklare dig bedre.. Måske din scooter ikke er begrænset, eller også skal hele boksen udskiftes før det virker.
Svar


Forum spring: