Søg Garagen Hej Gæst! Register

Luftskruen for langt ude ?
#1
Der kom ingen svar på dette, så nu prøver jeg i en selvstændig tråd.
Mit spørgsmål kan være lidt dumt, men ..

Hvad sker der reelt, hvis luftskruen er skruet for langt ud?

Blandingen bliver 'overmager', så trækket muligvis bliver svagere, og start kan være vanskelig, men har det indflydelse på f.eks. benzinøkonomi?

At skrue den for langt ind giver for fed blanding, hvilket kan få økonomien til at falde (vil jeg tro :oops: )

Jeg spekulerer også på de der dunste, som jeg har været inde på tidligere. Kunne det skyldes mangel på luft? (ufuldstændig forbrænding)
Min økonomi ligger rimeligt fast på 39,5 km/l.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Omvendt. Jo længere du skruer luftskruen ind, jo mere luft får den (magrere blanding). Det er derfor du aldrig må komme mere end 1 3/4 omgang fra bund. Jo længere du skruer ud, jo federe blanding.

Eneste resultat ved at skrue den ud er for fed blanding, højere benzinforbrug, dårligere træk. For langt ind kan sætte stemplet i værste fald.

Min Listo kører bedst med skruen ca 2½ omgang ude. Men det er en kombination af dyse, nåleposition og skrue der bestemmer blandingsforholdet.
Svar
#3
jeg har hørt det omvendte! Jo længere ind jo federe blanding og omvendt
Svar
#4
Nu har jeg sat min på ca. 2½ omgang ude. (den stod en anelse under 2.)
Justeringen betød dog, at jeg måtte stramme tomgangsskruen noget, for ikke at gå i stå.

Om det har haft indflydelse på mine 'dufte' finder jeg vel ud af i morgen.
Svar
#5
Corty Skrev:Omvendt. Jo længere du skruer luftskruen ind, jo mere luft får den (magrere blanding). Det er derfor du aldrig må komme mere end 1 3/4 omgang fra bund. Jo længere du skruer ud, jo federe blanding.

Eneste resultat ved at skrue den ud er for fed blanding, højere benzinforbrug, dårligere træk. For langt ind kan sætte stemplet i værste fald.

Min Listo kører bedst med skruen ca 2½ omgang ude. Men det er en kombination af dyse, nåleposition og skrue der bestemmer blandingsforholdet.

Nu er det jo 4-takt siden her så der er altså ingen smøring af stemplet gennem benzinen her.
Der er olietryksmøring.
Men man vil sansynlig vis ødelægge noget andet da temperaturen bliver for høj.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
ahem... for lidt benzin = for mager blanding = risiko for at stemplet sætter sig, da benzinen netop er med til at køle bl.a. stemplet ned.

Jeg taler ikke om smøring, men om køling.
Svar
#7
Corty Skrev:ahem... for lidt benzin = for mager blanding = risiko for at stemplet sætter sig, da benzinen netop er med til at køle bl.a. stemplet ned.

Jeg taler ikke om smøring, men om køling.

Nu er jeg ikke expert men, på en 4 takt er oliesmøringen med til at køle og smøre cylindervæggen. på en 2 takter blander man olie i benzinen for at smøre motordelene i krumtaphuset samt cylindervæggen og når man laver en tynd blanding får man ikke olie nok ind i systemet til at smøre ordentligt og det vil få stemplet til at sætte sig.

Oddball
Svar
#8
Jeg har heller aldrig hørt om en 4-t scooter der har sat sig pga forkert indstilling af luftskruen
Svar
#9
*suk* .... enhver motor der får for mager en blanding, kan sætte stemplet.

Prøv at hælde et par dråber benzin på din hånd, mærk hvor koldt det bliver.... benzinen er med til at køle toppen af stemplet. Hvis toppen af stemplet bliver for varmt, kan det godt sætte sig.

På en 4-t er der rigtig nok olie i krumtaphuset, som hjælper til at køle blokken - på store maskiner sidder der en oliekøler, og der kan man rigtignok tale om at olien hjælper til med at køle motoren ned.

Men på en Listo eller andre små 4-taktere er oliemængden og kølingen fra denne ikke så udtalt som på en stor MC med oliekøler, at du kan risikere at stemplet sætter sig.

Men fint nok - jeg kan da være ligeglad om nogen herinde parkerer deres stempel i cylindervæggen - hvis man skal kritiseres hver gang man kommer med et godt råd - tvivlende kommentarer og lignende, so be it. :nonono:

Jeg troede forummet var her for at vi kan hjælpe hinanden, men måske jeg tager fejl.... Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
lad være med at tage det så tungt Corty, og bliv endelig ved med at komme med alle dine guldkorn Grin.

Jeg er ihvertfald meget taknemmelig for din ekspertise på flere forskellige områder.
Cityscooter 2005, flere billeder i personlige galleri.
Svar
#11
Sagde heller ikke at det ikke passede hvad du sagde Corty, men sagde bare jeg ikke havde hørt om stemplet på en 4-t havde sat sig pga blandingen
Svar
#12
[quote][quote="Corty"]*suk* .... enhver motor der får for mager en blanding, kan sætte stemplet. [/quote]
Sandt nok men, det er ikke fordi at stemplet ikke bliver kølet. Når blandingen af benzin/olie/luft bliver for "mager" bliver forbrændingstemp. for høj og så SMELTER stemplet og sætter sig. Når blandingen er for mager er der heller ikke olie nok til at smøre resten af motoren og det kan gå ud over lejerne. På en 2-t motor.

[quote]Prøv at hælde et par dråber benzin på din hånd, mærk hvor koldt det bliver.... benzinen er med til at køle toppen af stemplet. Hvis toppen af stemplet bliver for varmt, kan det godt sætte sig[/quote].

Når du kommer flydene benzin på hånden bliver den kold fordi binzinen bruger varmen fra huden til at fordampe. Når benzinen kommer ind til stemplet er det allerede på gasform blandet med luft og olie og køler derfor ikke noget.(forstøvet i karbu)

[quote]På en 4-t er der rigtig nok olie i krumtaphuset, som hjælper til at køle blokken - på store maskiner sidder der en oliekøler, og der kan man rigtignok tale om at olien hjælper til med at køle motoren ned.
Men på en Listo eller andre små 4-taktere er oliemængden og kølingen fra denne ikke så udtalt som på en stor MC med oliekøler, at du kan risikere at stemplet sætter sig.[/quote]

Olien bliver fordelt til nikketøjet, krydspinden, hovedlejerne samt olieringen på stemplet til smøring af cylindervæggen. så mon ikke det køler en lille smule også.


[quote]Men fint nok - jeg kan da være ligeglad om nogen herinde parkerer deres stempel i cylindervæggen - hvis man skal kritiseres hver gang man kommer med et godt råd - tvivlende kommentarer og lignende, so be it. :nonono: [/quote]
Ja Ja, man kan jo altid blive sur.
Det jeg er i mod er at man kalder det køling når det i virkligheden er er EXTREM høj forbrændingstemperatur der er problemet.

[quote]Jeg troede forummet var her for at vi kan hjælpe hinanden, men måske jeg tager fejl.... Ked af det[/quote]

Er det her måske ikke en hjælp.
Bare fordi jeg ikke køber din forklaring bliver du formærmet. men det må du jo om... :?
Oddball
Svar


Forum spring: