Nu findes der mange typer af karburatore, så følgende er ikke gældende for alle, men nok de fleste af vores.
Luftblandeskruen bruges til at justere benzin/luftblanding når motor køre i tomgang, den har altså ingen indflydelse når der gives fuld eller mellem gas. Ved mellem gas er det nålehøjden på gasspjæld der sørger for det rette blandingsforhold. Ved fuldgas er det udelukkende dysse størelse.
Ved fuldgas forbruger du ca. 1 liter i timen - i tomgang ? liter pr. time, det må du prøve at undersøge, det kunne da være interesant at vide, jeg kan i den forbindelse oplyse at et MZ lokomotiv bruger ca. 700 liter ved fuld trækkraft og 22 liter i tomgang. Så ud over at du forurener mere, er der nok ikke den store forskel i benzin økonomien, hvis luftblandeskruen står lidt forkert.
Sådan som jeg har forstået det, vil blanding blive mere mager hvis skruen drejes ud, men her er der forskel på karburator typer, og det vil jeg ikke gøre mig klog på.
Alle mine køretøjer har altid kørt perfekt og her har jeg ikke haft behov for at pille. Før syn køre jeg lige forbi den lokale tankstation hvor mekaniker lige co2 tester den, mens jeg kigger på, der har nu altid kun været finjustering.
Her en splittegning, og instruktion i hvordan luftblandeskruen justeres:
http://www.gyr.frac.dk/geely/karburator/Karburator.pdf
Hvis du tager tændrøret ud skal det se ud som på billed. Med den rigtige benzin / luft blanding er tændrørs farven brun (rustfarvet) hvis tændrørs farve er lysere end billed er blanding for mager (for lidt benzin i forhold til luft) støre dysse i. Er den mørkere er den for fed ( for meget benzin i forhold til luft) mindre dysse i.
Nu laver jeg selv alle reparationer og service, men sendte jeg den på værksted ville jeg have tiltro til at de gjorde deres ting ordentligt, så mon ikke din karburator er justeret som den skal, 39 pr km. er da ikke så dårligt, i betragtning af hvor du bor og at den er lovlig.