Søg Garagen Hej Gæst! Register

Luftskruen for langt ude ?
#13
steen55 Skrev:Sagde heller ikke at det ikke passede hvad du sagde Corty, men sagde bare jeg ikke havde hørt om stemplet på en 4-t havde sat sig pga blandingen

Det har jeg gjort et par gange i min sprællemandstid på Honda CD 50.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
walker1 Skrev:Nu har jeg sat min på ca. 2½ omgang ude. (den stod en anelse under 2.)
Justeringen betød dog, at jeg måtte stramme tomgangsskruen noget, for ikke at gå i stå.

Om det har haft indflydelse på mine 'dufte' finder jeg vel ud af i morgen.

Ca 2½ omgang ud + - lidt ekstra den ene eller den anden vej, den skal justeres så den går "pænest" i tomgang, hvis den får for meget pludrer den, får den for lidt, stiger omdrejningerne.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#15
Nu siger 'manumalen' for Agility godt nok 2 omgange +/- ½.
Efter service står den lige under 2.

I hvert fald er maskinens tendens til i tomgang at sætte ud umiddelbart efter start nedsat kendeligt.
Svar
#16
Nu findes der mange typer af karburatore, så følgende er ikke gældende for alle, men nok de fleste af vores.
Luftblandeskruen bruges til at justere benzin/luftblanding når motor køre i tomgang, den har altså ingen indflydelse når der gives fuld eller mellem gas. Ved mellem gas er det nålehøjden på gasspjæld der sørger for det rette blandingsforhold. Ved fuldgas er det udelukkende dysse størelse.

Ved fuldgas forbruger du ca. 1 liter i timen - i tomgang ? liter pr. time, det må du prøve at undersøge, det kunne da være interesant at vide, jeg kan i den forbindelse oplyse at et MZ lokomotiv bruger ca. 700 liter ved fuld trækkraft og 22 liter i tomgang. Så ud over at du forurener mere, er der nok ikke den store forskel i benzin økonomien, hvis luftblandeskruen står lidt forkert.

Sådan som jeg har forstået det, vil blanding blive mere mager hvis skruen drejes ud, men her er der forskel på karburator typer, og det vil jeg ikke gøre mig klog på.

Alle mine køretøjer har altid kørt perfekt og her har jeg ikke haft behov for at pille. Før syn køre jeg lige forbi den lokale tankstation hvor mekaniker lige co2 tester den, mens jeg kigger på, der har nu altid kun været finjustering.

Her en splittegning, og instruktion i hvordan luftblandeskruen justeres:

http://www.gyr.frac.dk/geely/karburator/Karburator.pdf


Hvis du tager tændrøret ud skal det se ud som på billed. Med den rigtige benzin / luft blanding er tændrørs farven brun (rustfarvet) hvis tændrørs farve er lysere end billed er blanding for mager (for lidt benzin i forhold til luft) støre dysse i. Er den mørkere er den for fed ( for meget benzin i forhold til luft) mindre dysse i.

Nu laver jeg selv alle reparationer og service, men sendte jeg den på værksted ville jeg have tiltro til at de gjorde deres ting ordentligt, så mon ikke din karburator er justeret som den skal, 39 pr km. er da ikke så dårligt, i betragtning af hvor du bor og at den er lovlig.
[Image: tendror.jpg]
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#17
Listoens luftblandeskrue har bestemt indflydelse på mere end tomgangen. Hvis jeg giver maskinen fuldgas og drejer på skruen kan jeg med +/- ½ omgang høre tydeligt forskel på omdrejningerne.

Jeg har justeret skruen således, at maskinen ved fuldgas tager max omdrejninger, og skruen endte 1 3/4 og en lillebitte snas mere ude.

Nålen 1 hak fra oven (eller andet hak hvis man tæller) , dyse 92.

Tomgangsskruen justerer tomgangen på Listoen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Jeg undrer mig også over, om luftskruen kan være årsagen til den elendige økonomi, jeg oplevede i sidste weekend.
Jeg lå temmelig konsekvent på 33-35 km/l.

Skruen fik ½ omgang indefter (nu ca. 1 3/4 fra bund) og økonomien ligger nu omkring de normale 39.

Alternativt må der være et eller andet fra sidste service, der er blevet slidt til.
Svar
#19
Husk lige på, at en luftskrue sidder FØR gasspjæld, og en blandskrue sidder EFTER. Og ikke nok med det, så virker de omvendt af hinanden.

Luftskrue giver magere blanding når den skrues ud, men på en blandingsskrue giver den federe blandning når den også skrues ud.

Det snyder mange.
Svar


Forum spring: