Søg Garagen Hej Gæst! Register

Listo's luftskrue og topfart
#1
Det undrer mig, hvorfor ikke alle listo'er kan tage fuld gas. Er det luftskruen i karburatoren, som er indstillet forkert? Jeg prøvede her til aften at eksperimentere lidt med forskellige indstillinger af skruen (på en varm motor). Jeg har her på forummet læst mig frem til, at når skruen skrues ind, får den mindre luft og mere benzin. Jeg prøvede som sagt flere indstillinger, men lige lidt hjalp det.

Er denne skrues indstilling grunden til, at den ikke kan tage fuld gas? Andre listo-ejere, som har haft samme problem, har skiftet til en større dyse, hvorefter den kunne tage fuld gas. Det er som sådan ikke noget problem bare at skifte dyse, men jeg undrer mig bare over, hvorfor det varierer fra scooter til scooter. Det kan da ikke passe at listo'en laves med forskellige dysestørrelser...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Alle listoer med original dyske kan godt tage fuld gas, den kører bare ikke så hurtigt som ved ½-3/4 gas.
Svar
#3
Og hvad skyldes det?
Svar
#4
Det skyldes std. dysen er for lille, den kan simpelthen ikke give benzin nok til den luft der kan komme gennem dens 18mm karburator
Svar
#5
Nu kører jeg jo ikke Listo, men min kabu. ser ud til at ligne ikke så lidt.
Mit spørgsmål kan være lidt dumt, men ..

Hvad sker der reelt, hvis luftskruen er skruet for langt ud?

Blandingen bliver 'overmager', så trækket muligvis bliver svagere, og start kan være vanskelig, men har det indflydelse på f.eks. benzinøkonomi?

At skrue den for langt ind giver for fed blanding, hvilket kan få økonomien til at falde (vil jeg tro :oops: )

Jeg justerede min skrue en anelse for noget tid siden, og synes at have fået en lidt jævnere tomgang, men økonomien ser også ud til at være blevet lidt dårligere. (målt over adskillige 100 km, så de fleste unøjagtigheder burde være udlignet.)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: