Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvorfor skal man ikke have sele på i bussen?
#1
Hej BS folk Grin

Jeg har længe tænkt over hvorfor man ikke skal have sele på når man kører med bussen? :o
Giantco Sprint - Så har den gået 8000km:D
(26.11.09)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Giantco-Sprint Skrev:Hej BS folk Grin

Jeg har længe tænkt over hvorfor man ikke skal have sele på når man kører med bussen? :o

Skal man i nogen busser.. Men nu kører busserne jo ikke voldsomt hurtigt (Jeg tænker her på bybusser) Så den skade der eventuelt ville opstå ved et sammenstød med eksempelvis en bil ville nok ikke få så store konsekvenser at en sele er nødvendig.. Jeg ved ikke om det er sådan, men det er sådan jeg kan forestille mig det er Smil

Langtursbusser er der seler i Blink med øjet
Svar
#3
Giantco-Sprint Skrev:Hej BS folk Grin

Jeg har længe tænkt over hvorfor man ikke skal have sele på når man kører med bussen? :o
Hvis bussen har seler, skal du anvende dem :wink: Alle busser indregistreret første gang efter 1/10-1999, skal iflg. detailforeskrifterne være udstyret med seler. Dette gælder dog ikke busser, der må have stående passagerer, hvis ståpladserne udgør mere end 20% af det samlede antal pladser, og bussen er indregistreret til fast rutefart. Der er således ikke krav om seler i f.eks. bybusser eller skolebusser. Denne undtagelse er en ren "bekvemmelighedsundtagelse". Man har vurderet, at seler til alle siddende passagerer i bybusser med mange stoppesteder, vil komplicere ind- og udstigning, og gøre disse urimeligt tidskrævende, og at der ikke vil være den store sikkerhedsmæssige gevinst ved, at indføre seletvang for siddende, i busser med lovlige ståpladser. I det omfang, at ståpladserne bliver afskaffet i nye bybusser, vil der der automatisk være seletvang.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
kragen Skrev:Hvis bussen har seler, skal du anvende dem :wink: Alle busser indregistreret første gang efter 1/10-1999, skal iflg. detailforeskrifterne være udstyret med seler. Dette gælder dog ikke busser, der må have stående passagerer, hvis ståpladserne udgør mere end 20% af det samlede antal pladser, og bussen er indregistreret til fast rutefart. Der er således ikke krav om seler i f.eks. bybusser eller skolebusser. Denne undtagelse er en ren "bekvemmelighedsundtagelse". Man har vurderet, at seler til alle siddende passagerer i bybusser med mange stoppesteder, vil komplicere ind- og udstigning, og gøre disse urimeligt tidskrævende, og at der ikke vil være den store sikkerhedsmæssige gevinst ved, at indføre seletvang for siddende, i busser med lovlige ståpladser. I det omfang, at ståpladserne bliver afskaffet i nye bybusser, vil der der automatisk være seletvang.

Okay tak for svaret Grin
Giantco Sprint - Så har den gået 8000km:D
(26.11.09)
Svar
#5
Når man tænker over det, er sele-reglerne faktisk ekstremt dobbeltmoralske. I en personbil med blød polstring og 7-8 airbags får man en ret gedigen bøde for ikke at have sele på - selv på bagsædet - men i en bus fyldt med skrammel og jernstænger slipper man ikke alene for selen men må gud hjælpe mig stå op under kørslen!

:wink:


ChemicalBoy Skrev:Men nu kører busserne jo ikke voldsomt hurtigt (Jeg tænker her på bybusser) Så den skade der eventuelt ville opstå ved et sammenstød med eksempelvis en bil ville nok ikke få så store konsekvenser at en sele er nødvendig.. Jeg ved ikke om det er sådan, men det er sådan jeg kan forestille mig det er Smil

Det er Newton du skal kigge under. Bussen har mange gange større masse end en personbil og vil derfor ikke udsættes for nær samme kraft ved sammenstødet - med mindre naturligvis at den kører ind i en anden bus, en stor lastbil eller en betonvæg. Til gengæld er bussen langt farligere at køre ind i for personbilen end andre personbiler. Ikke blot på grund af den større masse, men også fordi busser ikke har stødabsorberende deformations-zoner af betydning. Det er bare en stor stiv chassis-ramme med en kasse ovenpå... nærmest som et læs togskinner på hjul.

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Runnerdude Skrev:Når man tænker over det, er sele-reglerne faktisk ekstremt dobbeltmoralske. I en personbil med blød polstring og 7-8 airbags får man en ret gedigen bøde for ikke at have sele på - selv på bagsædet - men i en bus fyldt med skrammel og jernstænger slipper man ikke alene for selen men må gud hjælpe mig stå op under kørslen!

:wink:


Det er Newton du skal kigge under. Bussen har mange gange større masse end en personbil og vil derfor ikke udsættes for nær samme kraft ved sammenstødet - med mindre naturligvis at den kører ind i en anden bus, en stor lastbil eller en betonvæg. Til gengæld er bussen langt farligere at køre ind i for personbilen end andre personbiler. Ikke blot på grund af den større masse, men også fordi busser ikke har stødabsorberende deformations-zoner af betydning. Det er bare en stor stiv chassis-ramme med en kasse ovenpå... nærmest som et læs togskinner på hjul.

8)

Ja vi har om newton og vægt masse i skolen lige for tiden :P
Svar


Forum spring: