Citat:Det er som med alt andet, der er som regel sammenhæng mellem pris og kvalitet
Sådan er det nu ikke med så meget andet. I langt de fleste tilfælde er omvendt sammenhæng mellem pris og kvalitet. Det kan være svært at forklare, men der kan være mange årsager. Tilbudsvaren, er måske nyere, end den "gamle" der er på lager, og koster fuld pris. Vi kan tage eksemplet med cykelcomputere: Brugsens cykelcomputer til 85 kroner er ikke vandtæt. Og den er ikke på tilbud. Den, som er på tilbud til 69 kroner er. Harald Nyborgs til 49 kroner var vandtæt. T-Hansens, til 69 kroner var ikke. Ved langt de fleste ting som jeg har købt, har det bedste været det billigste. Indenfor scootere, er det til dels det samme. Min tidligere scooterforhandler, kunne godt finde ud af at tage meget for service og vedligeholdelse - men kunne han reparere dem? Næh. Ikke engang, når han fik at vide hvad der var galt. Så blev de forkerte dele bestilt hjem, og udskiftet. Det kostede 2.200 kr. i service og vedligeholdelse, for hver 2.000 km. Med garanti, vil du kunne finde nogen der gjorde et bedre stykke arbejde, til den halve pris. En del af ledningssystemet blev endog ødelagt, fordi han hev isoleringsbåndet af overalt, og det medførte der opstod kortslutninger, så jeg har selv måttet vikle isolerbånd på de vigtigste steder. Efter "reparationen", som ikke blev lavet, sprang sikringerne på grund af det. For mekanikkere, er min erfaring den samme. Dyre mekanikkere, laver lort. Billige mekanikkere, gør et godt stykke arbejde, for lav pris. De kender produktet, ved hvad der går galt, og gør ikke noget forkert. De dyre ødelægger alt, og kræver en herregård for reparationer der ikke dur.
Det er rigtigt, at man betaler for hvad man får. Men kun sjældent, er det godt, det som købes for penge. Det er "skidtet" som de putter i, der koster. Eller ulemperne, fordi produktet er elendigt, og en stor del skal tages retur.
En gang kunne man gå efter mærker, og vidste at de velrenomerede mærker havde god kvalitet. I få tilfælde er det stadigt sådan - men det kniber. Konkurencen, med lavprisprodukterne, tvinger ofte virksomhederne til at producere dårlige varer. Og resultatet er, at man ikke mere "bare" kan købe et velrenomeret mærke, og så dur det. Reelt, har de skudt sig selv i foden, fordi de konkurerer med de dårlige, ved at producere dårligt. Og kunden vælger naturligvis de billige produkter, der nu har højere, eller samme kvalitet, til lavere pris. Som eksempel, har JVC produceret videobåndoptagere der ikke fungerede, og hvor kunderne over hele verden havde problemer med både at få dem repareret, og få pengene retur. I USA var kun 3 måneders garanti, og der blev kunderne bare snydt. I EU, kostede det kassen for butikker der solgte den pågældende model, da de i sidste ende kom til at hænge på reparationer. OSRAM har i mange år produceret gode elsparepærer. I Silvan har OSRAM nu overgået sig selv: De nye pærer, holder nu kun 4.000 timer. Og koster det samme, som OSRAM pærerne der holder 6.000 timer. Udseende er også ens. Den slags medfører hurtigt, at billigst er bedst, og at OSRAM måske ikke kan hamle op med de billige i kvalitet. I stedet for, at sælge dårlig kvalitet, til samme pris, så burde de undlade at producere de dårlige pærer. Derved vil kunderne vide, at OSRAM bare er kvalitet. Og har de prøvet en ikke OSRAM pære som går i stykker, vil de købe OSRAM igen, og måske aldrig andet.
Jeg tror at en af årsagerne til at de billigste ofte er bedst, er at de massefremstilles, har lav returrate, og at man ikke gidder at producere dårlige varer i stort antal, da det giver stort underskud og kun utilfredse kunder der koster butikken og producenten masser af tid. Indenfor langt de fleste områder er der 2 års reklamastionsret, og det presser kvaliteten op, og giver udgifter for dårlige varer.
Hvis jeg køber elmålere, så er Harald Nyborgs billigst - og dårligst. Faktisk helt ubrugelig. Køber jeg sparometer fra elselskabet, får jeg en god elmåler, der fungerer. Det sjove er, at skilder jeg måleren ad, så er komponentprisen for Harald Nyborgs langt over målerens salgspris. Meddens, at sparometerets komponentpris, er langt under prisen for Harald Nyborgs. Det siger sig selv, at den gode måler, med 0.1% nøjagtighed fra elselskaberne, har et potentiale til at blive billigere, og nemt kunne sælges for få kroner, i forhold til Harald Nyborgs. Harald Nyborgs indeholder bunker af komponenter, der er isat i hånden, og justeret i hånden. Elselskabets indeholder robotmonterede chips, et billigere display, og kun 2-3 chips. Alle chips, der massefremstilles i stort antal, og koster næsten intet. Samtidigt sker justeringen fuldautomatisk, og den indeholder ingen potentiometre der skal justeres i hånden. Derfor kan opnås ekstrem god nøjagtighed, bare ved at den sættes til noget testudstyr under fremstillingen der justerer chippen automatisk. Det sker automatisk, når den sættes i et test apparat, der samtidigt tester funktionen.
Spørger du TV-Seerne, hvilken kanal der er bedst, er ikke sammenhæng mellem pris og kvalitet. Den dyre, er danmarks radio. Men den bedste? Ihvertfald ikke den, som danskerne ser. De foretrækker TV2, TV3, DK4 - ja alt andet end DR1.
Jeg har samme erfaring med software: Gratis software, og open source, er ofte bedre end købesoftware. Open Source operativsystemer, er gratis, og ofte mere sikre, end købe software.
Det som kan købes for penge, er kun skidt. Men det er jo ikke altid, at man kan få noget gratis - desvære. Men jeg er rimeligt sikker på, at når man kan, så er det også bedst.
Udsendelsens konklussion, er stort set at Yamaha'en er bedst - den er 7.000 billigere end Hondaen.
En enkelt, mente dog at Hondaen var bedst. Begge virksomheder er mærkevarer, hvorimod Dorton'en ikke er mærkevarer. Dette kan nemt være årsag til at de er bedre end den kinesiske, og ikke prisen. Kinesisk kan også være godt, men der er ingen garanti for, at kvaliteten er høj. Virksomheder der producerer mærkevarer, holder normalt øje med kvaliteten, når varen produceres på en kinesisk fabrik.