Søg Garagen Hej Gæst! Register

Længst pr. liter benzin (red.)
#1
Hejsa.

Jeg er nu igang ( endelig ) med at tage MC kørekort... Og vil derfor spørge jer der har forstand hvilken Scooter 45 der kører længst pr liter benzin.

Og hvis i kender en større model end 45 der kører længere er jeg nu jeg får mc kørekort snart selvfølgelig også intresseret i at høre om hvad model det skulle være.

Jeg er på førtidspension og vil den 1 maj 2010 fremleje min lejlighed 1 års tid og så pakke køretøjet og tage så langt syd/østpå som muligt....

Ja vi snakker gerne gennem rusland til kina... og mod thailand. Feks.

Jeg har ikke krav til kvalitet... Da selv en giantco 30 sprint sport scooter er god nok kvalitet for mig.

Jeg har kun 2 små krav...

Det skal være en model der større end 30. Og den skal kunne køre længere end de fleste andre 2 hjulede køretøjer pr liter benzin.

Nogle bud...? Grin
10 maj 2010... Så er jeg kørt syd/øst på.

Vil du med...?
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Er det virkelig nødvendigt for dig at bruge stor bogstav til det hele i din overskrift? Brug det som du har lært i skolen Smil
#3
Honda CBF 125.

Skulle være ok kvalitet, selvom den kun koster 23.000kr + lev og omkring 30 km/l

#4
KongSkjold Skrev:Jeg er på førtidspension og vil den 1 maj 2010 fremleje min lejlighed 1 års tid og så pakke køretøjet og tage så langt syd/østpå som muligt....

Ja vi snakker gerne gennem rusland til kina... og mod thailand. Feks.

Jeg har ikke krav til kvalitet... Da selv en giantco 30 sprint sport scooter er god nok kvalitet for mig.

Lyder som et spændende projekt. Dog vil jeg stærkt råde dig til at genoverveje dine krav til kvalitet, for med høj kvalitet får du flg:


- Høj driftsikkerhed. Faren for at pludselig stå med en syg scooter midt i den kirgisiske ødemark 500 km fra nærmeste civiliserede bebyggelse er væsenlig mindre med en kvalitetsscooter.

- Reducerede krav til service. Alle scootere kræver regelmæssig service, men med en kvalitetsscooter kan man i reglen slippe godt fra at springe et par eftersyn over om nødvendigt. En scooter i den helt billige klasse skal vedligeholdes omhyggeligt, hvis man vil holde den i god form.

- Mere komfort. Hvis du skal køre langt vil din bagdel og ryg takke dig for at gå efter en scooter som man sidder ordentligt på. Og forskellen er større end mange tror.

- Mere sikkerhed. En kvalitetesscooter styrer, bremser og kører generelt bedre og klarer også dårligere veje uden at du føler at du sætter livet på spil hver gang du kører over 15 km/t. Du kan også læsse meget mere på den uden at det går ud over køreegenskaberne og sikkerheden. En Gilera Runner har for eksempel over 50 kg højere tilladt totalvægt end en Giantco Sprint.

8)
#5
Genoverveje kravene til kvalitet :? Tjah, men måske kan man også definere kvalitet på en anden måde i dette projekt. Da maskinen uden tvivl skal serviceres og repareres på en sådan tur, må muligheden for servicering, vel anses for at være en ret væsentlig kvalitet ved den valgte knallert - måske endda den væsentligste. Det hjælper jo ikke ret meget, at man f.eks. kører afsted på en dyr italiener, hvis det ikke er muligt, at fremskaffe selv de mest almindelige sliddele lokalt, eller har en dækstørrelse, der ikke kan skaffes dæk til. Det er begrænset, hvad man selv kan slæbe med, på en knallert. Her besidder en "kineser" måske en større og vigtigere kvalitet, end den, vi normalt opererer med. Hovedparten af de milioner af knallerter, der kører rundt i verden, befinder sig, og bliver produceret, netop i lande som Indien, Thailand og Kina, og er dem, vi herhjemme kan købe, som "kinesere". Stumper til en Gilera eller Peugeot er nok ikke lagervare hos det lokale værksted på de kanter.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kunne en Kymco Super ikke være en mulighed? http://kymco.dk/Default.aspx?ID=13
#7
kragen Skrev:Da maskinen uden tvivl skal serviceres og repareres på en sådan tur...

Du har vist kørt kineser for længe Krage.
:wink:


Det eneste scooter-problem jeg ville forvente at skulle beskæftige mig med på en 5-10.000 km tur på en Piaggio, Gilera eller Aprilla er en lapning i ny og næ hvis vejene er dårlige...
#8
Runnerdude Skrev:Du har vist kørt kineser for længe Krage.
:wink:


Det eneste scooter-problem jeg ville forvente at skulle beskæftige mig med på en 5-10.000 km tur på en Piaggio, Gilera eller Aprilla er en lapning i ny og næ hvis vejene er dårlige...

Havde jeg råd, kørte jeg da gerne noget mere komfortabelt på to hjul, uanset, hvor den måtte være produceret 8)

Projektet er nok nærmere godt 20.000 km, med langt mellem noget, der bare ligner et Piaggioværksted. 20.000 km er noooget længere, end jeg har prøvet på to hjul, men jeg har da taget turen til Nordkap og retur på en 250ccm italiensk Harley firtakter (Aermacchi Harley Davidson Sprint). Det var ikke uden problemer. En tur til Sahara og hjem på en 600 ccm BMW R69S, gik derimod næsten gnidningsløst.

Selvom det er adskillige år siden, jeg tjensteligt trillede rundt i bla. Afghanistan (dog mest på æsel), har jeg fra nært hold erfaret, at vejene ikke har forandret sig meget. Det betyder adskillige punkteringer og nye dæk. Må jeg også lige anbefale en stor reservedunk med benzin, og hvis det er på en firtakter, så også noget ordentligt olie. Det, de tapper af dunke, og sælger, kan hurtigt blive til noget klæbrigt stads, der ikke er til at få ud af motoren.

Men stor respekt for projektet, som man bare skal kaste sig ud i, med krum hals. Hvis jeg vandt i lotto, var det da noget, jeg også ville overveje.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
#9
Chaqqo Skrev:Er det virkelig nødvendigt for dig at bruge stor bogstav til det hele i din overskrift? Brug det som du har lært i skolen Smil

jeg sov fra børnehaveklassen til 10ne afgang og gik ud med ca 6 i gennemsnit...

Andet??? der ikke har med mit indlæg at gøre du vil belæres om.?
10 maj 2010... Så er jeg kørt syd/øst på.

Vil du med...?
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Runnerdude Skrev:Lyder som et spændende projekt. Dog vil jeg stærkt råde dig til at genoverveje dine krav til kvalitet, for med høj kvalitet får du flg:


- Høj driftsikkerhed. Faren for at pludselig stå med en syg scooter midt i den kirgisiske ødemark 500 km fra nærmeste civiliserede bebyggelse er væsenlig mindre med en kvalitetsscooter.

Kører ik ud i en ødemark uden at besøge en mekaniker så tæt på ødemarken inden... Og er tidligere faldskærmssoldat fra fremmedlegionen så kan sagtens gå resten af vejen.

- Reducerede krav til service. Alle scootere kræver regelmæssig service, men med en kvalitetsscooter kan man i reglen slippe godt fra at springe et par eftersyn over om nødvendigt. En scooter i den helt billige klasse skal vedligeholdes omhyggeligt, hvis man vil holde den i god form.

Vil ik springe noget over da jeg kan risikere at stå stille i en ødemark...

- Mere komfort. Hvis du skal køre langt vil din bagdel og ryg takke dig for at gå efter en scooter som man sidder ordentligt på. Og forskellen er større end mange tror.

Jeg har kørt på 4½ dag fra tåstrup til venedig sidste år på en giantco sport sprint scooter 30 så ved hvad der skal gøres ved siddepladsen denne gang...

Havde ondt i røven 14 dage efter.

- Mere sikkerhed. En kvalitetesscooter styrer, bremser og kører generelt bedre og klarer også dårligere veje uden at du føler at du sætter livet på spil hver gang du kører over 15 km/t. Du kan også læsse meget mere på den uden at det går ud over køreegenskaberne og sikkerheden. En Gilera Runner har for eksempel over 50 kg højere tilladt totalvægt end en Giantco Sprint.



8)

Vejer kun 68 kilo... Og min giantco sport sprint 30 kørte 469 km i timen hele vejen til venedig uden at problem så det klarer jeg også...

men tak for rådende... der ikke omhandlede det jeg spurgte om
10 maj 2010... Så er jeg kørt syd/øst på.

Vil du med...?
#11
Pgo-Fan Skrev:Kunne en Kymco Super ikke være en mulighed? http://kymco.dk/Default.aspx?ID=13

Overhovedet ikke...

Super 8 125 mellem 25 og 40 kilometer på en liter benzin.


Skal bruge 50 km pr liter... som jeg skrev i mit indlæg.
10 maj 2010... Så er jeg kørt syd/øst på.

Vil du med...?
#12
kragen Skrev:Genoverveje kravene til kvalitet :? Tjah, men måske kan man også definere kvalitet på en anden måde i dette projekt. Da maskinen uden tvivl skal serviceres og repareres på en sådan tur, må muligheden for servicering, vel anses for at være en ret væsentlig kvalitet ved den valgte knallert - måske endda den væsentligste. Det hjælper jo ikke ret meget, at man f.eks. kører afsted på en dyr italiener, hvis det ikke er muligt, at fremskaffe selv de mest almindelige sliddele lokalt, eller har en dækstørrelse, der ikke kan skaffes dæk til. Det er begrænset, hvad man selv kan slæbe med, på en knallert. Her besidder en "kineser" måske en større og vigtigere kvalitet, end den, vi normalt opererer med. Hovedparten af de milioner af knallerter, der kører rundt i verden, befinder sig, og bliver produceret, netop i lande som Indien, Thailand og Kina, og er dem, vi herhjemme kan købe, som "kinesere". Stumper til en Gilera eller Peugeot er nok ikke lagervare hos det lokale værksted på de kanter.


Kender du en kineser der kan køre 50 km pr liter...?
10 maj 2010... Så er jeg kørt syd/øst på.

Vil du med...?


Forum spring: