Søg Garagen Hej Gæst! Register

Møtrikspænder
#13
Jeg siger mange tak for svaret. :wink:
Mvh.kallerman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
kragen Skrev:Bortset fra, at stempelstoppere er noget, fanden har opfundet, så er gevindstørrelsen ikke problemet på en firtakter, det er derimod den kendsgerning, at tændrøret sidder skråt på firtakterne, og ikke midt i toppen af topstykket, som på en totakter :wink:

Den kræver nærmere forklaring , ikke om 4takteren , men stempelstoppet.
Svar
#15
Når man bruger et stempelstop, skal tændrøret sidde i toppen af cylenderen således at stempelstopperen passer præcic i midten af stemples top, og såvidt jeg ved (stealth) sidder tøndrøret på siden af stemplet, der ved vil, hvis man bruger stempelstopper presse ind på siden af stempelet, med det følge at stemplet kan flække eller få en slem skade.
Svar
#16
Alt det ved jeg , men hvorfor er stempelstop noget fanden har skabt , jeg har brugt det i mange år , og har aldrig nogensinde haft problemer med det , derimod har jeg gentagne gange set resultater af luftnøgler på krumtapgevind, det var den forklaring jeg gerne ville høre.
Svar
#17
Jamen du har ret, luftnøgler hører ikke hjemme på en scooter, jeg personligt bruger et variotool og til koblingen en ganske alm. koblingsnøgle.
P.s jeg har haft smadret et stempel med en stopper, det gik lige igennem toppen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
keldda Skrev:Alt det ved jeg , men hvorfor er stempelstop noget fanden har skabt , jeg har brugt det i mange år , og har aldrig nogensinde haft problemer med det , derimod har jeg gentagne gange set resultater af luftnøgler på krumtapgevind, det var den forklaring jeg gerne ville høre.
Vi har haft den diskussion adskillige gange herinde :wink: og den munder altid ud i det samme "argument", som du fremfører, nemlig, "jeg har altid brugt den, uden problemer". Et så koncentreret fast tryk på stempeloverfladen, kan og vil svække stemplet. Selvom vi kun spænder med 12-14 kg, vil belastningen på den ½ cm2 være adskillige kilo større. Tænk på en lille dame på 50 kg. med stilethæle på et et parketgulv Frækhyy: Da man samtidigt ikke vil være i stand til, at holde et stabilt tryk, vil lejerne kunne tage skade. I værste fald, vil man kunne flække især et støbejernstopstykke. Den helt store umiddelbare katastrofe vil indtræffe, hvis man glemmer stopperen i cylinderen, og forsøger, at starte. Et variotool koster ca. en halvtredser mere, end en stempelstopper, så hvorfor insistere på, at bruge et mere end tvivlsomt værktøj?

Lige til palle. Tændrøret sidder ikke på siden af stemplet i en firtakter :wink: Det sidder skam i toppen, men pga. ventilerne, sidder det ikke i midten, men går skråt ned i cylinderen, fra siden af topstykket.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
kragen Skrev:Vi har haft den diskussion adskillige gange herinde :wink: og den munder altid ud i det samme "argument", som du fremfører, nemlig, "jeg har altid brugt den, uden problemer"...

På ungdomsskolens knallertkursus i de tidlige 80'ere lærte jeg at man bare skruer forrøret af og stikker en stor skruetrækker ind gennem udstødningsporten. Det virker selvfølgelig kun på totaktere...
:wink:
Svar
#20
Lige for at gøre det her færdig, denneher elektriske møtrikspænder jeg har tænkt mig at købe (når jeg får noget at køre på???) kan altså løsne møtrikken uden brug af variotool,stempelstop,træklodser eller skruetrækkere?

På forhånd Tak for hjælpen. :wink:
Mvh.kallerman
Svar
#21
Kallerman Skrev:Lige for at gøre det her færdig, denneher elektriske møtrikspænder jeg har tænkt mig at købe (når jeg får noget at køre på???) kan altså løsne møtrikken uden brug af variotool,stempelstop,træklodser eller skruetrækkere?

På forhånd Tak for hjælpen. :wink:

Det burde den kunne, ja. Fidusen er ikke så meget at den er elektrisk, men at den giver et "ryk" når den starter i stedet for et jævnt træk. Dermed vil den naturlige inerti i scooterens roterende dele være tilstrækkelig til at agere modhold, med mindre møtrikken er groet seriøst fast. Derfor kalder nogle den også en "slagnøgle".
8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Runnerdude Skrev:På ungdomsskolens knallertkursus i de tidlige 80'ere lærte jeg at man bare skruer forrøret af og stikker en stor skruetrækker ind gennem udstødningsporten. Det virker selvfølgelig kun på totaktere...
:wink:

Eller en smart måda. Men det ville jeg nok aldrig gøre Smil
Svar
#23
Ja undskyld Kragen det var et forkert udtryk af mig ¨siden¨ men som ældgammel totakter er det siden Griner Griner
Svar
#24
Lige for at følge op på denne her http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?...&Grp=&n=10.

Jeg havde lidt problemer med at løsne møtrikken første gang, prøvede en 3-4 gange inden den kom, skal lige siges at i det sæt toppe man kan købe til denne maskine, var der selvfølgelig ingen str. 18, inden jeg fandt ud af hvilken str. det var, havde jeg haft en str. 19 på, og den kunne ikke løsne den, fandt så et "mellemled i mit topnøglesæt, på med en str. 18, og så kom dyret løs. Smil

Så har jeg skiftet ruller, og der var ingen problemer, den var som sagt 100 kr billigere, end den fra THansen. :wink:
Mvh.kallerman
Svar


Forum spring: