minjet Skrev:Der skal være ret koldt før en 10W40 ikke er nok. Faktisk vil jeg påstå, at det kun sker et par gange hvert femte år, at det bliver koldt nok til, at man får startproblemer med en 10W40 motorolie.
Se evt. her: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/v...lie001.jpg
Mvh
Michael
Bortset fra minusgraderne, er skemaet ret misvisende, når det står alene. man kunne hurtigt få det indtryk, at at f.eks. en 10W-40 er beregnet til udendørstemperaturer fra -25g til +35g, og at en 5W-50 fra -30g til +50g, og at vidunderolien fra Mobil 0W-40 kllarer hele området fra -50g til +50g
hock: Sådan hænger det ikke sammen. Oliens smøreevne er afhængig af oliens viskositet ved en given temperatur - Når olien er kold, bliver den tykkere, og når den bliver varm, tyndere. Når motorproducenten anbefaler f.eks. en olie med et indeks på 40, betyder det, at motoren skal have en viskositet, der svarer til 40 ved en arbejdstemperatur på 100g celsius, uanset udendørstemperaturen. Denne olie vil selvsagt være mere tyktflydende, jo koldere omgivelserne er, ved koldstart. En 10 olie vil derimod blive for "tyndflydende" efterhånden, som man når normaltemperatur. Denne forandring sker "løbende". Ved koldstart, uanset udendørstemperaturen, er man interesseret i, at olien er så tynd, som det er muligt, så den hurtigt kan komme ud til de snævreste steder, og ikke være for "tung" at trække rundt. Man har derfor groft sagt blandet de to olier, og med additiver sørget for, at en 10W-40 olie vil være "ensflydende", og svare til en 40 olie fra ca. -20g til +100g (hvilket er temperaturen, man måler ved, for at bestemme viskositeten - her 40). Da vores små motorer har godt af lidt ekstra tyndtflydende olie ved koldstart, er der fornuft i, at have et lavere startniveau end 10W. Uanset udendørstemperaturen, vil en W5 olie være tyndere end en 10W olie ved start af motoren. Så har din el-start det lidt svært ved, at at få liv i kludene om morgenen, så prøv en olie med et lavere W-tal :wink: Man bør dog ikke eksperimentere med sluttallet 40. En 30-olie kan dog give lidt effekt og lidt benzinbesparelse - men det er på eget ansvar.