Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter fra hittegods auktion, meldt stjålet ?
#1
Hej !

Ja se, jeg har et lidt stort problem her, jeg købte i starten af denne måned en Gilera Runner der var købt på hittegodsauktionen i svendborg, og det stelnummer de havde aflæst, vidste sig desværre at være forkert.

Jeg ringede så idag til svendborg politi for at høre hvordan og hvorledes, hvor jeg fik oplyst at maskinen stod som stjålet tilbage i november 2008 ved det rigtige stelnummer, den skal uden tvivl tilbage til sin rette ejermand !

Problemet ligger i stelnummer pladen på stellet er meget utydelig, om der har været slebet i den, skal jeg ikke kunne sige, jeg opdagede det rigtige stelnummer på et klistermærke under sædet på maskinen.

Fejlen er jo helt klar begået af den betjent/medarbejder der aflæste stelnummer i første omgang.

Betjenten jeg snakkede med i svendborg anbefalede mig at skrive et brev til dem, med hvordan og hvorledes, det er så gjort nu, det skal bare sendes.

Men hvor står jeg i alt det her ?

Mvh
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du står ret dårligt Ked af det Uanset hvem, der har klodset i det, så tilhører knallerten ejeren, der har meldt den stjålet, eller evt. et forsikringsselskab. Den skal derfor afleveres på forlangende, til rette ejermand. Da det kan dokumenteres, at du har købt den i god tro, vil du evt. kunne få refunderet evt. forbedringer, du måtte have foretaget på den, fra ejeren; men ellers skal ejer ikke betale dig noget. Da det er hittegodskontoret, der har solgt dig en kostervare, er det kontoret, der skal refundere dig købssummen. Skulle det vise sig, at ejer ikke ønsker den retur, vil du kunne beholde den, såfremt politiet sletter den af kosterlisten, eller banker et andet stelnummer i, ellers er det desværre bare surt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Jeg mener at have læst en historie i en eller anden avis for nyligt om et tilsvarende problem -blot var det vist nok en cykel. Desværre kan jeg ikke huske præcist hvor jeg så det.

Men så vidt jeg husker var politiets indledende reaktion noget i retning af "Tjah, det var jo bare ærgerligt for dig..." og først efter at sagen kom frem i offentligheden gik de modstræbende med til at refundere køberens penge.
Svar
#4
Jeg tænkte det nok, betjenten jeg snakkede med vidste ikke lige hvordan og hvorledes, derfor jeg skulle skrive til dem.

Jeg er 100% opsat og enig i at den scooter skal tilbage til sin rette ejermand, men i følge betjenten jeg snakkede med måtte jeg godt afmontere de stumper jeg havde monteret på den.

Der er ikke andet og gøre for at få sendt det brev, og se hvordan det går.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
Runnerdude Skrev:Jeg mener at have læst en historie i en eller anden avis for nyligt om et tilsvarende problem -blot var det vist nok en cykel. Desværre kan jeg ikke huske præcist hvor jeg så det.

Men så vidt jeg husker var politiets indledende reaktion noget i retning af "Tjah, det var jo bare ærgerligt for dig..." og først efter at sagen kom frem i offentligheden gik de modstræbende med til at refundere køberens penge.
Det er desværre ret almindeligt, at betjentene reagerer, som beskrevet - og de har til dels ret. Køber man i god tro en vare, og det senere viser sig, at varen er "tyvegods", skal varen afleveres. At få pengene retur fra sælger, er herefter en civilsag mod sælger. Det specielle i denne situation er, at det er en offentlig myndighed, her politiet (under justitsministeriet), der helt åbenmbart har solgt en knallert, uden at udfinde og underrette den rette ejer, og derved ulovligt har solgt knallerten. Da det således er en myndighedsfejl, er der ikke så meget, at spille om. Politiet må refundere pengene straks, hvis rette ejermand ønsker sin knallert retur, og så samtidigt give sig selv en reprimande for, ikke at have fulgt gældende regler, men blot bortauktioneret knallerten efter de normale 3 måneder, uden at sikre sig, at ejermanden ikke har anmeldt tyveriet inden for fristen. :oops:

Skulle ejermanden ønske den retur, har man krav på kompensation for rimelige forbedringer, der ikke uden videre kan fjernes - det er jo lidt svært, at fjerne f.eks. maling - og ellers kompensation for de forbedringer, ejeren måtte ønske at "overtage". Ønsker ejeren ikke at betale for disse forbedringer/udbedringer, kan disse selvsagt fjernes. Var styrtøjet eller cylinder f.eks. kværnet, da man købte den, og man derfor har udskiftet delene, vil disse kunne fjernes, inden tilbageleveringen, såfremt, man ikke kan blive enige om prisen. Man kan ikke med rimelighed forlange, at man har opbevaret de defekte dele. Skulle ejeren have problemer med, at ville modtage knallerten uden disse dele, må han gøre indsigelse hos sælger - her politiet - og få sælger, i dette tilfælde endog hæleren :oops: - til at ryste op med erstatning.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Nu er det store problem jo, at de har aflæst stelnummer forkert, så da den er tjekket i databasen er den ikke meldt stjålet, hvilket også siger sig selv.

Maskinen er solgt i juni måned, men meldt stjålet i november sidste år, så den har stået et stykke tid.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar


Forum spring: