Søg Garagen Hej Gæst! Register

Semisyntetisk VS fuldsyntetisk olie
#13
kragen Skrev:Selvom indlægget kan være flere år gammelt, kan problemet jo godt bestå, og dermed være aktuelt Grin

I så fald ville jeg forvente at se et spørgsmål, og ikke et svar Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Teddy Skrev:I så fald ville jeg forvente at se et spørgsmål, og ikke et svar Blink med øjet
Der er da både spørgsmål og svar :wink:

Skal man bruge fuldsyntetisk olie på vores knallerter, eller semisyntetisk?
Fuldsyntetisk på tunede, og semisytetisk på standard!
Hvorfor - smører fuldsyntetisk bedre end semisyntetisk?
Da 90% af alle de olier, der sælges som "fuldsyntetiske", ikke er fuldsyntetiske, men baseret på olie, som den semisyntetiske, og dermed i realiteten er semisyntetisk (med flere additiver), bedes navnene på fuldsyntetiske olier, venligst oplyst?
Når disse ting er klarlagt, så vi ved, hvad vi taler om, kan vi diskutere, hvilken olie til hvad.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
Olie, det er en videskab. Jeg har på min Turbo motorcykel prøvet en del slags igennem de sidste par år. Min erfaring er at til rigtig højtydende ældre turbo motorer er Mineralsk bedst. Eneste som holdte, dog skulle jeg være lidt mere obs på olieskiftene. På vores scooter motorer tror jeg absolut ikke der er behov for fuldsyntetisk. Omdrejninger og ydelse taget i betragtning. Oliekvaliteten er så god på nye olier, så min overbevisning er at Semi er mere end rigelig god.

Men man bestemmer jo selv og hvis man har det bedre med at fylde det dyre på, skal man gøre det. Tror den eneste fordel man får ud af det er at man kan strække olieskiftene noget længere.
Svar
#16
_Jonas Skrev:Olie, det er en videskab. Jeg har på min Turbo motorcykel prøvet en del slags igennem de sidste par år. Min erfaring er at til rigtig højtydende ældre turbo motorer er Mineralsk bedst. Eneste som holdte, dog skulle jeg være lidt mere obs på olieskiftene. På vores scooter motorer tror jeg absolut ikke der er behov for fuldsyntetisk. Omdrejninger og ydelse taget i betragtning. Oliekvaliteten er så god på nye olier, så min overbevisning er at Semi er mere end rigelig god.

Men man bestemmer jo selv og hvis man har det bedre med at fylde det dyre på, skal man gøre det. Tror den eneste fordel man får ud af det er at man kan strække olieskiftene noget længere.
Medmindre, man har fat i en ægte fuldsyntetisk olie, dem er der ikke så mange af, og ikke bare en olie, der sælges som fuldsyntestisk, som i virkeligheden er en semisyntetisk olie, er de alle baseret på nogenlunde den samme olie, og forskellen ligger derfor alene i additiverne. Spørgsmålet er derfor ikke, hvilken olie, man skal bruge, men hvilke additiver, man har brug for, eller hvilke, man ikke skal bruge. Her tænker jeg specielt på motorcykler med "våd" kobling, der ikke må køre med friktionsnedsættende additiver i olien. Forskellen mellem semi- og "fuldsyntetiske" olier er mængden af additiverne, og behovet for det ene eller andet, kan derfor ikke bestemmes ud fra omdrejninger og/eller ydelse, men ud fra, hvad man ved individuel brug af en given maskine ønsker, at beskytte sig imod. Selve smøreevnen, er der ikke den store forskel på.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: