Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio Vespa 125 ccm (Præcis model ukendt) ingen gnist.
#1
Hej BSére, Jeg er ikke helt sikker på at jeg har placeret dette emne det rette sted Blink med øjet Det er jo en maxiscooter, men går ind under motorcykel Blink med øjet ellers må i lige rette mig.. Nå tilbage til emnet.

Jeg har den her Piaggio Vespa 125 ccm scooter. Mig og en ven var ude og køre i Januar, men nu da vi skulle have den ud fra vinterhiet, afgiver den ingen gnist. Jeg har målt og målt, men kan ikke rigtig finde fejlen. Hvordan kan jeg fejlfinde den og evt rette fejlen ? Grin

Vil jeg kunne tage en tændspole fra en almindelig 50 ccm scooter og prøve med, for at se om det er tændspolen, eller måske en cdi?

Er åben for foreslag Smil
(Det skal lige siges at jeg tror det er en ET4? da det er en 4-takter) Grin


Mvh. 2hvybg3yb
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Pas Grin . Der rækker mine evner ikke Ked af det , men du er i det rigtige forum, da en 125 maskine er at regne for en mc Smil . Håber der er nogen der er klogere end jeg, måske kragen eller letsindig kommer med et indput :wink: .
Hilsen Max
Svar
#3
Den er blevet rykket af en moderator, Blink med øjet var lidt i tvivl Grin haha, men det var da lidt trist Grin den har været til 3 mekanikere nu, (er hos den 3 nu), og de kan ikke finde ud af hvad der er galt. og hvis de ikke kan finde det, så må jeg jo selv begynde at fejlfinde den Grin og skifte delene fra en ende af i tændingssystemet Grin Alt virker på den, pånær at give gnist. men ved jo så ikke med svinghjulet osv ..
Svar
#4
Nogle der ved hvordan man måler sig frem til fejlen på elnettet ? Grin
Svar
#5
Jeg ved godt du bor langt fra København, men prøv at tage kontakt til Frank hos Frederiksberg Motor Co., eller Ole hos Vespa Parts. De kan med garanti hjælpe dig, og måske endda uden at scooteren skal forbi København. Måske kan de også anbefale lokale mekanikere som kender Vespa'er.

Du kan også høre hos Vespa-klubben, om der skulle være et lokalt medlem nede i din ende af verdenen som vil hjælpe dig. Det kræver måske nok et medlemskab, men det er ikke mange penge vi taler om.

Alternativt kan du finde Haynes manualen for maskinen, og så selv gå i gang. Jeg kender desværre ikke 4-takterne godt nok til at turde komme med forslag.

Du kan finde de omtalte på følgende adresser:

www.frbmotor.dk
www.vespaparts.dk
www.vespa-klub.dk

/Andy
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Frækt Blink med øjet mange tak for hjælpen, vil prøve at høre dem ad Smil Den står hos et værksted hernede på Falster lige pt. og de får en "fejlfinder" fra Suzuki til at kigge på den når han kommer forbi fra København Blink med øjet Men ellers har jeg da et fint vinterprojekt Grin haha
Svar
#7
Når du siger at alt andet virker, formoder jeg at der er strøm på batteriet. Har du prøvet at undersøge om tændrørshætten er defekt? Det er tilsyneladende et problem som ET4 ejere har haft tidligere, hvilket medfører at kontakten mellem tændkabel og tændrør smutter. Har du også checket sikringer?

Check endnu engang modellen. Hvis det er en af dem med indbygget tyverisikring (blå og rød nøgle), kan det være den som er aktiveret. Det vil give den effekt du oplever. Den blå nøgle kan have slettet sig selv i løbet af vinteren, og skal dermed genkodes for at virke. Du vil i så tilfælde kunne starte den med den røde nøgle.

Hvis intet af ovenstående er årsagen, skal den nok findes inde i Vespa'ens noget komplekse elektriske system, og her vil en Suzuki-mekaniker nok komme til kort, så få dig hellere en snak med nogle folk som kender Vespa'ens indre skummelheder.

/Andy
Svar
#8
Ja, der er skam strøm på batteriet, da jeg tog batteriet fra Yamahaén og monterede, Elstarter trækker motoren rundt og det hele, den giver bare ingen gnist, jeg afmonterede hele tændrørshætten og monterede en ny, jeg havde liggende. Smil Hmm.. Det med startspærren kan jo muligvis godt være. men desværre har vi kun én nøgle til den :S da den anden ikke fulge med. (Den er købt brugt) Smil
Svar
#9
Hvis den nøgle du har til den er blå, så er der en vis sandsynlighed for at problemet er den indbyggede startspærre. Så skal du definitivt have fat i Vespa-folkene, så du kan få bestilt en ny rød nøgle. Jeg kender desværre ikke systemet godt nok til at vide hvordan det foregår.

/Andy
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Den er hverken blå eller rød Grin denne nøgle er grøn Grin haha, så det må jo være det startspærrer halløj der driller. Grin
Svar
#11
Hmm.... måske er det bare de seneste Vespa'er som har blå og røde nøgler. Det kan godt være at ET4 havde røde og grønne. Jeg vil faktisk tro at problemet er startspærren, men tag som sagt kontakt til Frank eller Ole, så kan de helt sikkert hjælpe dig på en eller anden måde.

/Andy
Svar
#12
Det vil jeg prøve engang Smil Mange tak for hjælpen Andy Grin
Svar


Forum spring: