Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er 2-takteren på vej ud?
#13
Runner er jo faktisk allerede lavet med 4takt motor, den er bare aldrig kommet i de små 50ccm klasser, de må ikke have ment der er marked for det, eller at 2takt modellen måske er mere effektiv når vi snakker 50ccm.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
At "revolutionen" er kommet "nedefra", er ikke så mærkeligt endda. Som omtalt, er totakteren simpelthen forbudt i flere asiatiske byer, og det er et kæmpe marked - nok det største for knallerter. I Kina er man allerede på vej med et totalforbud mod benzindrevne knallerter, og er derfor langt fremme, med elmotorer på knallerter. Man vil derfor også se en "revolution nedefra" på disse inden længe. Modsat Europa, hvor knallerten hovedsageligt er et "fornøjelsestransportmiddel" for de helt unge, inden de køber bil eller mc, er knallerten i Asien, oftest det eneste transportmiddel for alle aldre, hvilket har medført et kæmpe produktionsapparat, der kan spytte knallerter ud, til ingen penge. Da markedet i Asien har været mere end tilstrækkeligt, har det lille marked i Europa ikke været noget, man har interesseret sig for. Det har man pænt overladt til europæerne og japanerne selv, og har så istedet, lavet de fleste dele, til disses maskiner. Taiwaneserne har dog, pga. deres lidt spegede forhold til bla. Kina, satset mere på eksporten til det europæiske og amerikanske marked. Dette har de kunnet gøre, fordi de i forvejen i mere eller mindre grad, producerede de fleste japanske tohjulere, og derfor længe har været up-to-date med, hvad markedet ønskede. De billige kinesere er således ikke så meget et kinesisk eksportfremstød, men nærmere en importfidus, for mere eller mindre seriøse "sidegadeforhandlere", der kunne tjene nogle hurtige penge. I et krampagtigt forsøg på at overleve, efter tornerosesøvnen, har de eurpæiske "producenter" så i 11. time flyttet produktionen til Østen, i håbet om, at de igen kan komme med et produkt, folk vil betale for. Lidt det samme, som der skete for den europæiske bilindustri, da markedet blev oversvømmet med asiatiske biler.

Totakterens endeligt, er ikke et rygte, men en konsekvens af en lovgivning, der allerede ligger bordet. I Asien ligger der forbud, i USA ligger der forbud, og i Europa ligger der, i form af bla. eurokravene euro2, 3, 4, og 5, der allerede er tidsfastsat, en forhindring, der gør produktion af totakteren urentabel. I øjeblikket er knallerter kun nået til euro2 og motorcykler til euro3, og der er endnu ikke vedtaget et eu-direktiv, der fastsætter en tidsramme for tohjulere, men EU har i samarbejde med ACEM (Association des Constructeurs Europeens de Motocycles) udarbejdet en plan, hvorefter motorcykler skal opfylde euro4 i 2012 og euro5 i 2015, og et nummer mindre, for knallerter i samme periode. Da 4 og 5 ikke kun kræver, at udstødningen opfylder miljøkravene ved et fast omdrejningstal, men også stiller krav til udledningen i hele arbejdsområdet, er der tale om store forandringer, der skal nedsætte udledningen med mere end 50% af, hvad den er idag med euro2 på knallerter.

Da ACEM repræsenterer næsten ravl og krat af firmaer, der producerer tohjulere, kommer det automatisk til at gælde alle, og så vil lovgivningen være på plads, uden problemer.

ACEM omfatter i øjeblikket:
Aprilia,Moto Guzzi,Husqarna, Buell,BMW,Derbi, Ducati,Gilera, Harley, Honda, Kawasaki, MBK, Montesa, KTM, Laverda, Peugeot, Piaggio, Scarabeo, Suzuki, Triumph, Vespa, Yamaha og BRP, herudover 15 nationale motororganisationer i 13 europæiske lande, så det kan ikke undre, at de alle er igang med at udfase totakteren til fordel for firtakteren.

Det er altså ikke et rygte, eller spørgsmål om, om det sker, men kun om, hvornår, det sker. Som det ser ud nu, vil en ny totakter nok være en saga blot allerede ved indførelsen af euro3 og 4 - altså om godt to år.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
kragen Skrev:Totakterens endeligt, er ikke et rygte, men en konsekvens af en lovgivning, der allerede ligger bordet. I Asien ligger der forbud, i USA ligger der forbud, og i Europa ligger der, i form af bla. eurokravene euro2, 3, 4, og 5, der allerede er tidsfastsat, en forhindring, der gør produktion af totakteren urentabel. I øjeblikket er knallerter kun nået til euro2 og motorcykler til euro3, og der er endnu ikke vedtaget et eu-direktiv, der fastsætter en tidsramme for tohjulere, men EU har i samarbejde med ACEM (Association des Constructeurs Europeens de Motocycles) udarbejdet en plan

TAK Grin :bow:

Så kan jeg da finde et sted at læse om det.
Det var jo egentligt også bare det eneste jeg spurgte om i mit første indlæg Grin

Svar


Forum spring: