metalized Skrev:...jeg ved en bunke om biler, men det har jeg desværre ikke råd til pt.
Derfor må jeg savne et par hjul og købe en scooter eller knallert istedet
På prisen har knallerten i hvert fald førertrøjen overfor en hvilken som helst anden form for motoriseret transport - inklusive DSB/HT. Der er ingen registreringsafgift og ingen såkaldt "grøn" ejerafgift (som om farven gør den morsommere at betale) og reelt er den eneste faste årlige udgift de ca. 800,- til den lovpligtige forsikring. Benzinforbruget varierer fra 25 km/liter for de mest forslugne totaktere i lovlig stand til helt op omkring de 60 km/liter for en afdroslet firtakter. Og næsten uanset hvad der går i stykker på en knallert koster det mindre at fixe end et almindeligt stort serviceeftersyn for en VW Passat.
Nu skriver du ikke om vi taler 30'er eller 45'er, men eftersom du er over 18 og formodentlig har kørekort vil jeg anbefale dig at gå efter en 45'er. Prisen er den samme, så man kan lige så godt snuppe den hurtigste.
metalized Skrev:Udseendet skal vøre i nærheden af en RMX'er, altså med en fod på hver side
Som Chaqqo påpeger er knallerter med "crosser look" eller "motarder" som de også hedder stort set alle i den dyre end af spektret hvilket harmonerer dårligt med dit maks på 8000,-. Suzuki RMX er tilsyneladende ikke længere på importørens liste, men der er flere udmærkede alternativer. For eksempel Gilera SMT-50 til lige knapt 19.000....
... og Aprilla SX-50 til lige knapt 20.000....
... samt Derbi Senda til 21.500....
Alle tre kan findes til omkring de 8.000,- på brugtmarkedet, men vær opmærksom på flg.
- En knallert i 20 kilos klassen skal være nogle år gammel og have en hel del kilometer på bagen før den kommer ned på omkring de 8.000. Så du skal nok ikke regne med at finde en motard i perfekt stand til den pris. Knallerter har små 50 cc motorer som slides hurtigere end en stor bilmotor, så en 10 år gammel knallert er
meget gammel. Dermed ikke sagt at den ikke kan være god - det kommer helt an på vedligeholdelse - men hold øjnene åbne og vær opmærksom på at du er ude i risikabelt terræn. Medbring evt. en mekaniker eller motorkyndig hvis du kender een, og husk at checke stelnummeret hos politiet inden du slipper pengene.
- Disse maskiner er for folk med fart i blodet og du finder ikke mange bedstemødre som kun har brugt den til/fra bingo hver søndag bland motard-ejerne. Regn derfor med at der er en overvejende sandsynlighed for at den har været tunet. Dette behøver ikke at have negative effekter på maskinen hvis det var gjort ordentligt - Gilera, Aprilla og Derbi er kvalitetsmærker som kan tåle mosten - men hvis det var en fusker som klarede sagen på en halv times tid i sin mosters indkørsel kan motoren internt være i en sørgelig stand. Og en hovedreparation koster en 6-7.000,-.
metalized Skrev:Den skal have lidt store hjul og kunne klare en tur på en skovvej
Ingen tvivl om, at en motard er overlegen i tærrænet, men hvis du monterer passende dæk kan du også sagtens tage en scooter med 12" hjul ud på de små skovveje. Så med mindre du sigter efter at køre decideret off-road behøver du ikke at lade din lyst til naturoplevelser begrænse udvalget.
metalized Skrev:Den skal kunne køre langt på literen
Så er det
ikke en motard du skal gå efter. De er alle totaktere og uden vindmodstandsnedsættende skjolde og kåber og er derfor blandt de mest forslugne knallerter. Jeg ved ikke lige om Aprilla'en har DiTec motor (benzin indsprøjtning) for i så fald er den muligvis mere sparsom med dråberne. Men regn ikke med mere end omkring de 25 km/liter ved normal kørsel.
metalized Skrev:Den må ikke koste mere end 8000,-
Husk at dine startomkostninger bliver lidt mere end bare prisen på maskinen. Du skal have en hjelm (ca 1000,-) og en god kædelås (også ca 1000,-) og desuden skal forsikringen betales forud for et år (ca. 800,-). I sensommeren klarer du dig heller ikke uden et par gode handsker (500,-). Køber du brugt, kan du måske spare lidt hvis der følger en lås med i handlen... og måske endda hjelmen.
metalized Skrev:Den skal kunne køre i alt slags vejr
Det kan de allesammen, men en maskine med store og tynde hjul står helt sikkert bedre fast i sne og slud end een med små og tykke hjul. Men igen er der flere aspekter at overveje. En motard er suveræn i sne - ikke kun på grund af de store hjul, men også fordi den har manuel kobling og gear. Faktisk er det den eneste type knallert som jeg personligt ville vove mig ud på i sneglat vejr. Men hvor ofte er der nu lige sådan et føre i Danmark? Jeg kørte hele sidste vinter til/fra arbejde hver dag og ud af hele året der var kun 3 (tre!) dage hvor jeg kom ud for sneglat føre af en karakter hvor jeg overvejede at tage DSB. Resten af tiden var det bare vådt og pløret. Så hvis man primært kører i omegnen af København hvor der saltes og ryddes intensivt er køreegenskaberne i sne ikke det som man bør tage mest hensyn til.
Og taler vi om vand og pløre er motarden ikke specielt komfortabel. Jo da - den klarer det fint nok, men som fører sidder du helt frit og ubeskyttet. På en scooter sidder du bag ved et skjold som holder en stor del af vandsprøjtet og vejsnasket væk fra dit tøj. En tur gennem en stor vandpyt på en motard vil efterlade dig gennemblødt - sidder du på en scooter vil du stadig være komfortabel og tør.
metalized Skrev:Nogle idéer??
Prøv at smutte forbi en forhandler som har et bredt udvalg og prøvesid nogle stykker - for eksempel
Køhler Knallerter i Birkerød eller
Scooter City. Når du så har fundet nogle potentielle kandidater kan du altid gå på jagt i Den Blå Avis for at checke udbuddet. Men det er vigtigt først at have set maskinen an i virkeligheden og prøvesiddet den, for der er ret stor forskel og det er vigtigt at din nye maskine passer til dig. Det er ikke nok at se den på billeder.
Hvis du har forelsket dig i en motard, så er der jo ikke så meget at sige andet end at følge hjertet. Men lad mig alligevel opfordre dig til at checke nogle scootere nu du er igang af følgende årsager:
- En motard har kædetræk som kræver en del vedligeholdelse. Som et minimum bør kæden renses og sprayes hver gang du har været ude i støvet eller våde omgivelser. En scooter har remtræk som er stort set vedligeholdelsesfrit. Remmen og de såkaldte "ruller" skiftes ved de normale eftersyn - normalt for hver 10.000 km - og bortset fra dette kan du glemme alt om det.
- En motard har 4 eller 6 manuelle gear og manuel kobling. Dette er en stor fordel i terrænet, men gør normal kørsel lidt mere... hmmm... "involveret". På en utunet 6-gears maskine kommer det ret hurtigt til at føles som om man ikke laver andet end at skifte gear. En scooter har automatisk kobling og trinløst automatgear - du drejer bare på hanen og så kører den. Hvis variatoren er afstemt korrekt, skifter automatikken bedre end selv den dygtigste kører kunne klare manuelt.
- Som allerede nævnt er en motard meget åben og beskytter ikke føreren ret godt mod dårligt vejr. Og når vi taler om Danmark, er dårligt vejr jo ikke et helt ukendt fænomen. En motard kræver kort sagt at man klæder sig ret omhyggeligt efter forholdene. En scooter derimod har traditionelt været kendetegnet ved, at man bare smækker en hjelm på og kører i sit normale tøj, og sådan er det stadigvæk. Igen er det selvfølgelig en sandhed med modifikationer, men der er ingen tvivl om at scooteren vinder på kørekomfort.
- Motarder har ikke plads til bagage. Scooterne har et tørt "bagagerum" under sædet hvor du kan gemme hjelmen eller din taske eller hvad du nu har med. Dermed slipper du for at slæbe rundt på din hjelm når du stiller scooteren fra dig. Det er faktisk en stor fordel i den daglige brug.
- Scootere findes i versioner med benzinindsprøjtning og firtaktsmotorer som er helt i top hvad benzinøkonomi angår (40-60 km/liter). Motarder findes mig bekendt kun som totaktere. De går godt, kan køre vildt hurtigt, men drikker også derefter. Skifter du de bløde terrændæk ud med noget mere asfaltvenligt og gearer den lidt op (ulovligt, men næsten en nødvendighed for at holde ud at køre på den) kan du sikkert komme op omkring de 30 km/liter.
- Udvalget af scootere er langt større end hvad der gælder for motarder og chancen for at finde noget godt i din prisramme er derfor tilsvarende meget større indenfor scootere.
Og hvad ville jeg så anbefale? Tjah, det faktum at du overvejer en motard siger mig, at du nok ikke vil finde dig til rette på en ny knallert i 8.000 kroners klassen. Nu skal jeg passe meget på ikke at fornærme en masse mennesker som er godt tilfredse med deres kinesiske 4-taktere og Giantco'er, men generelt er det vist ikke helt forkert at påstå, at denne klasse er mere præget af økonomisk snusfornuft end adrenalin. Så du bør nok sigte lidt højere og gå efter en lettere brugt fra et dyrere segment. Check for eksempel Piaggio NRG og Gilera Runner som begge er i luxusklassen hvad scootere angår. De er også ret populære så der er mange brugte i omløb til en rimelig pris. I den lidt billigere ende har PGO et par modeller som både ser godt ud og kører godt. De er også meget udbredte i Danmark og derfor talrigt repræsenterede på brugtmarkedet. Både Piaggio, Gilera og PGO importeres af
C. Reinhardt, hvor du kan browse alle modellerne og kigge listepriser. Aprilla er et andet top-mærke som du aldrig går fejl af, men jeg ved ikke lige hvem der fører dem.
Vil du have en firtakter (mindre power, men lydsvag og mere økonomisk) er der de mange billige kinesere og dem ved jeg ikke lige så meget om - her må andre træde til. Jeg kører selv en
Yamaha Neos 4T som har den vel nok mest avancerede 50 cc 4-takter på markedet. Den har lange serviceintervaller, lyder af ingenting og kører så langt på literen at man nærmest glemmer hvor tankdækslet sidder, men den er ikke just hurtig og har en elektronisk hastighedsbegrænsning på 53 km/t som jeg stadig ikke har fundet ud af at disable. Altså en udpræget "fornuftsmaskine" som er nem og billig i drift, men uden ret meget ræs i. Den er ny i Danmark, så du finder næppe nogle brugte i de første par år. Alternativt kan du tage et kig på Kymco Super 8, som efter min mening er en af de flotteste firtaktere på markedet. Den har også store 14" hjul, så den kører faktisk ret fint i dårligt føre. Du finder alle Kymco'erne med priser
her.
Endelig kan du også gå retro og finde dig en Vespa LX50, som er topkvalitet og et tidsløst design som aldrig går af mode. Scooternes Harley-Davidson, kan man vel nærmest kalde den. Så køber du ellers bare et par acetat-solbriller, farver håret blondt og trækker i en 70'er jakke med fake pelskrave. Så er der dømt Felini og Sophia Loren stil når du trækker op foran cafeen...
8)