Søg Garagen Hej Gæst! Register

Min første Scooter
#13
DarkSide Skrev:Sprint er 4takt only, men de 2 andre er stadigt Giantco Blink med øjet

Arh, nu fatter jeg det. Har læst/skrevet det forkert Grin (vist godnat nu) Grin

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Chaqqo Skrev:Er du ligeglad om det er 2-takts eller 4-takts? hvis du altså ved hvad der er forskel på det.

Men kort om de forskellige ting
4-takts:
Kører langt på literen.
Skal have justeret ventiler engang imellem.
Mere vedligeholdelse end 2-takts.
Yder kun halvt så meget kraft som 2 takt fordi forbrændingen kun finder sted hver anden gang stemplet er i top.

2-takts:
Kører ikke så langt på literen da en del af benzinen passere ubrugt gennem motoren.
Mindre vedligeholdelse end 4 takt.
Bedre optræk end 4-takts.
Færre dele der kan gå i stykker.
Yder dobbelt så meget kraft som 4 takt fordi forbrændingen finder sted hver gang stemplet er i top.
Når du siger, at en firtakter kun yder det halve af, hvad en totakter gør, er det vel at tage munden lidt for fuld Griner Tager vi f.eks. en Yamaha Neos (totakter), og en Kymco super8 (firtakter), ser tallene således ud: Yamaha Neos: 3 kW ved 6.250 o/m, moment 4,9 Nm ved 5.850 o/m. Kymco8: 2,7 kW ved7500 0/m, moment 3,5 Nm ved 7000 o/m.

Grunden til, at totakteren normalt ikke kører så langt på literen, som en firtakter, er ikke, at totakteren smider benzinen ubrugt ud af systemet. Hvis den gør, er den dårligt justeret :wink: Det skyldes, at den har flere forbrændinger, og en lidt større ydelse.

Der er heller ikke mere vedligeholdelse på en firtakter, end der er på en totakter. Hvis du tænker på ventiljusteringen ved hver 3.000-5.000 km, så går det vel lige op med f.eks. membran og udstødningstilsodning på en totakter. Du glemte behændigt, at der ikke er noget olieblandingsproblem/justering på en firtakter :wink: Totakteren i vores knallerter, er en simpel og effektiv konstruktion, der dog kræver en meget nøje afstemning og justering, for at virke optimalt, da mebran, porte, udstødning, olieblanding m.m. skal være i nøje harmoni, før den spiller. Ændrer man blot en af faktorerne, skal alle de øvrige faktorer harmoniseres på ny. Hvilket, mange ofte glemmer :wink: . På en firtakter, er det groft sagt kun ventilerne, der skal tilles rigtigt, når vi taler om forskelle.

Der er godt lidt flere dele, på en firtakter, der selvfølgelig kan gå i stykker, men der er flere ting på en totakter, der jævnligt skal udskiftes. Her tænker jeg på sodsæt, membran, stempel og cylinder. Den normale totaktsmotor slider, af naturlige årsager, stempel og cylinder hurtigere, end firtaktsmotoren gør.

Facit er, når vi taler om lovlige knallerter, at totakteren rykker hurtigere fra start, men bruger mere brændstof, og kræver vanskeligere justering. Plus, den larmer og sviner mere.

(Til gengæld er tuningsmulighederne større 8) )
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
Ok, ville en Giantco Sprint så være det optimale for mig, når jeg ikke ved hvad der sidder inde i en scooter osv.! ?
Jeg er iøvrigt 185cm høj og bruger 44. i skostørrelse, så hvilken knallert ville være god til mig?
Svar
#16
Lipsun Skrev:Ok, ville en Giantco Sprint så være det optimale for mig, når jeg ikke ved hvad der sidder inde i en scooter osv.! ?
Jeg er iøvrigt 185cm høj og bruger 44. i skostørrelse, så hvilken knallert ville være god til mig?


Hvis du ikke selv kan lave service osv på den, skal du nok ikke satse på at købe en scooter ved Thansen. Køb den ved en "rigtig" forhandler, altså en der kun sælger knallerter og cykler. Så får du nok en bedre kundeservice.
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#17
Okay, altså en pgo hot 50 til 10000kr ville være optimal Smil ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Jeg har nu været den yderst tilfredse ejer af en PGO HOT50 i henved et halvt år.
Jeg har ingen problemer haft overhovedet - i hvert fald ikke problemer, der kan tilskrives knallertens kvalitet.
Mit batteri har været fladt, men det skyldes, at jeg har været på ferie i en måned, hvor scooteren selvsagt ikke har været brugt. Batteriet var fladt da jeg vendte hjem fra ferie.
Efter at have ladet på batteriet med en C-TEK XC 800 lader i nogle timer, er batteriet atter i topform.

Jeg kan på det varmeste anbefale en PGO HOT50 - det virker som godt Taiwanesisk kram!


Mvh

Michael

Mvh

Minjet
Svar
#19
Okay, men da jeg allligevel kun skal have den i et år, kan det så ikke bedst betale sig at købe en brugt Pgo hot 50? til omkring de. 5000kr?
Svar
#20
Eller skal jeg købe en anden brugt, knallert?
Svar
#21
Hejsa,

Idet det er ret nemt at komme af med en god og velholdt PGO HOT 50 må det valg være helt op til dit temperament. Med en ny scooter ved du selvfølgelig hvad du får, men det kommer du naturligvis også til at betale for. Bare det at trille scooteren ud fra forretningen koster vel omkring kr. 2000.
Til gengæld risikerer du også at komme til at skulle reparere en brugt scooter for ganske mange penge, helt afhængig af, hvordan den er blevet behandlet.

Mvh

Michael

Mvh

Minjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Okay, men hvis jeg nu køber en ny Pgo Hot 50, til de 10000kr, hvad får jeg så for den når den har gået de 5000-10000km, og ca. 1 år gammelt?
Svar
#23
Det kommer virkeligt helt an på standen af scooteren. En scooter, der har kørt et år, men som er blevet voldtaget er ikke mange kroner værd. Hvis du derimod behandler den pænt og scooteren på alle måder bærer præg af dette, vil mit umiddelbare gæt være et sted mellem 6-7.000 kroner.
Dette forudsætter virkeligt at scooteren er pæn og kvitteringer og servicebog kan leveres med. Alle serviceeftersyn bør nok være overholdte.

Dette er et rent gæt, men jeg tror ikke det ligger helt forkert.

Jeg solgte selv min gamle Peugeot Speedfight LC (45 km/t) fra 1997 sidste år. Den havde da kørt 25.000 kilometer.

Servicebog var komplet, kvitteringer for alle (ALLE) dele jeg havde købt til scooteren havde jeg i servicemappen.
Skjoldene var blegnet af solen, men ellers stod den uden en skramme.
Jeg fik kr. 6.000,- for denne scooter.

Det betyder meget, at man har styr på sine ting og virker til at have behandlet tingene ordentligt!

Fyren der købte scooteren kører stadig rundt på denne og er en glad og tilfreds mand - det er jeg også!
Jeg kendte produktet jeg havde solgt og vidste jeg kunne stå inde for det. På salgstidspunktet havde jeg lige sat ny vandpumpe, nye dæk og ny cylinder+stempel i maskinen.

Min pointe er, at seriøsitet og orden i sagerne giver en højere salgspris - altså helt generelt og kun forudsat at produktet i øvrigt ser pænt og velholdt ud!

Mvh

Michael

Mvh

Minjet
Svar
#24
Ja, også hvis man ikke tuner den osv. Er der nok lidt flere interreseret købere når man skal sælge Smil
Hvad hvis jeg køber en Speedfight 2 ´´2007-2008´´ modellen der har kørt ca. 10000km i god stand, til de 8000kr.
Kan jeg så få 6000kr for den når den har kørt 20000-25000km og er behandlet godt, et år efter?
Hvis jeg kan det, så taber man jo næsten intet på at købe gode vedligeholdte brugte scootere!
Svar


Forum spring: