Søg Garagen Hej Gæst! Register

Pærer sprænger konstant
#1
Min Aprilia sr50 fra ´98 springer sine pærer efter en til to dage. Jeg har fået den for en måned siden og har skiftet pærer en del gange siden. De bliver så varme, at plasticen smelter i lygteparabolen. Jeg har skiftet spændingsregulator, men det hjalp ikke. Jeg har nu sat to pærer på 25 watt i den, normalen er 2 gange 15 på den gamle model (i hvert fald i følge diverse forhandlere).
Indtil nu har pærerne på 25 watt holdt en dags tid, men der er meget stor forskel på lysstyrken alt efter hvor mange omdrejninger, den får. Den er meget mat i tomgang og har meget lys i fart.

Er der nogen herinde, der ved, om det er normalt, at den skal følge omdrejningerne med så stor en forskel? Min forlovedes scooter (Suzuki Estilete er konstant i lyset uanset tomgang eller i fart) Kan problemet skyldes andre ting på scooteren end spændingsregulatoren? Min kære forhandler snakkede om et lysrelæ, men det har den ikke :-/
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er før hørt om scooterer, som har sprunget pærer grundet for mange omdrejninger, simpelthen statoren som "overbelastes" (ikke nødvendigs det rigtige ord at bruge), måske det kunne være her problemet findes i dette tilfælde?
Svar
#3
Ja, har godt tænkt på om det var statoren, der kunne lave ballade, men så må den være defekt, for scooteren er lovlig... Altså den kører op mod 60 i medvind og ned ad bakke, men der er ikke fjernet nogle begrænsninger.
Svar
#4
Oplever du at din scooter tøver når du giver bundgas, eller skyder meget? Hvis din scooter nu tager for mange omdrejninger kan det godt være med til at smadre dine pære, men når den er ''lovlig'' (jeg tillader mig gåseøjne, for med 60 i timen er den ikke lovlig iflg dansk lovgivning) burde det ikke være der grisen er begravet. Jeg syntes stadig det lyder som din spændingsregulator der er problemet, men hvis der kom en helt ny spændingsregulator på, og der ingen løseforbindelser er der til, så er det jo heller ikke der grisen befinder sig. Måske du skulle smide et voltmeter på din stator?
Svar
#5
Jep, den er ikke ligefrem den hurtigste i verden, den er lang tid om at komme op i fart, indtil den når 50, men nogle gange kan fanden også tage ved den, og så kommer den op over det lovlige. Den tøver, når jeg holder stille og gasser op, men ikke i fart. Det har jeg tillagt remmen og en kommende udskiftning af den.

Jeg læste mig til, at spændingsregulatoren tager toppen af spændingen og skåner batteriet og lysnettet, så regnede med, at det løste sagen. Der er ikke nogle løse forbindelser der, men jeg ved, at den tidligere ejer fik lavet en ødelagt forbindelse ved statoren...

Jep, er desværre ikke så ferm med et voltmeter endnu, er kun lige begyndt at brug det. Har du en opskrift på at måle det? :-)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg synes, du skulle tjekke spændingsrelæet/ensretteren igen, og selvfølgelig tjekke, at stik og forbindelser er ok - lidt ir på benene i fatningen til pæren, kan lave en masse ravage. Pæren får tydeligvis for megen saft.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Ja, opdagede i går, at der for første gang kom lys i lampen for kørelys i instrumentbrættet (forsvandt så igen). Tror, at ledningsnettet skal have en god gennemgang :-) Har skiftet multistik til lygterne foran netop på grund af irin :-) Er vist fornuftigt at fortsætte med at skifte stik på ledningsnettet fra en ende af.
Svar
#8
jcp Skrev:Jep, den er ikke ligefrem den hurtigste i verden, den er lang tid om at komme op i fart, indtil den når 50, men nogle gange kan fanden også tage ved den, og så kommer den op over det lovlige. Den tøver, når jeg holder stille og gasser op, men ikke i fart. Det har jeg tillagt remmen og en kommende udskiftning af den.

Jeg læste mig til, at spændingsregulatoren tager toppen af spændingen og skåner batteriet og lysnettet, så regnede med, at det løste sagen. Der er ikke nogle løse forbindelser der, men jeg ved, at den tidligere ejer fik lavet en ødelagt forbindelse ved statoren...

Jep, er desværre ikke så ferm med et voltmeter endnu, er kun lige begyndt at brug det. Har du en opskrift på at måle det? :-)
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig præcis med hvor du skal have fat, men det er der sikkert en fornuftigt bruger herinde der kan hjælpe med. Derimod er det rigtig, hvad kragen siger, at den får for meget saft, og jeg er bange for det kunne være din spændingsregulator der stadigvæk kager, og alle forbindelserne dertil og derfra.

Så følgende syntes jeg du skal gøre:

1) Tjek for alle løse forbindelser fra stator og op til spændingsregulator - vær omstændig og noter selv små hakker i ledninger som du tror kan have noget at sige, tjek efter ir på forbindelser og så videre.
2) Tjek spændingsregulatoren sidder som den skal

3) Tjek forbindelser derfra og til din pære, om der er ir, løse forbindelser, eller ødelagte ledninger.

Hvis det hele ser fint ud, må du desværre nok forsøge dig at kaste dig ud i den hund en ny spændingsegulator koster endnu engang, og se om det hjælper.
Svar
#9
jcp Skrev:Ja, opdagede i går, at der for første gang kom lys i lampen for kørelys i instrumentbrættet (forsvandt så igen). Tror, at ledningsnettet skal have en god gennemgang :-) Har skiftet multistik til lygterne foran netop på grund af irin :-) Er vist fornuftigt at fortsætte med at skifte stik på ledningsnettet fra en ende af.
Ja det lyder som en dum samling et sted, du må kome igang med tjekke alle ledninger fra stator og op igennem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det gør jeg. Lyder som det mest fornuftige, finder sikkert også noget andet, der bør skiftes på så gammel en sag :-)

Tak for godt input :-)
Svar
#11
Uden tvivl er der noget der kan skiftes ud, men sådan er det også på nye scooterer Griner. Vend endelig tilbage med update.
Svar
#12
Ja, men det er jo også halvdelen af fornøjelsen ved en scooter eller alle andre motordrevne køretøjer.

Det gør jeg og tak igen :-)
Svar


Forum spring: