Søg Garagen Hej Gæst! Register

Elstarter problem på Kinroad Chopper.
#1
Hej alle på BS.

Jeg er løbet ind i et problem med min fine Kinroad Chopper (Prince).
El-starteren virker ikke, jeg har haft selve starteren ude og sætte strøm til den, og den virker fint, batteriet er skiftet, og jeg har været hele ledningsnettet igennem, og det fejler intet.

Er der nogle der har nogen idé om hvad det så kan være?

PS. Laderelæet er også blevet skiftet, men det var i en anden sammenhæng.

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh Jonas
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det kan ikke være andet end startrelæet, eller forbindelsen dertil.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#3
Prøv at chekke dine bremselyskontakter
Hvis de ikke virker kan du jo ikke starte
Svar
#4
pbass Skrev:Prøv at chekke dine bremselyskontakter
Hvis de ikke virker kan du jo ikke starte

Her et billed der viser hvorfor: http://picasaweb.google.dk/lh/photo/BixM...directlink
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#5
På lige netop den knallert skal man ikke holde bremserne inde, så det kan ikke være det.

Og jeg har faktisk lige været ned for at dobbeltjekke, og der lagde jeg mærke til at lyset i "fri-gears" lampen blev svag i lyset når jeg trykkede på knappen.
Så, der bliver sendt strøm et sted hen, bare ikke til starteren, så at det er relæet kan meget muligt være en god idé.

Ang. relæet, kan man bruge et fra andre knallerter?...jeg har nemlig surfet lidt efter Kinroad chopper reservedele og de er sku halvsvære at finde syns jeg.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Nå ja, du har jo gear på, så mon ikke det er som på min MC. Når startkontakten sluttes vil der opbygges et magnetfelt i relæspolen, dette trække relækontakten tilbage, og strømmen sluttes til startmotoren.
For at kunne starte er der nogle betingelser der skal være i orden, og som du kan se, så skal man på en scooter have taget bremsen før der kan komme spænding på relæspolen. På min MC er der andre forhold der skal være i orden, her er det en kontakt der vil bryde strømmen hvis den ikke står i frigear. Kontakten sidder ved geararmen, og føder altså også relæspolen, denne bliver dog overstroppet hvis man tager koblingen. Sådan kan der være mange små finesser og forskellig fra model til model, men hoved principperne er de samme.

Relæspolen trækker ikke mange hundred mA så din frigears lampe burde ikke blive svagere i lyset når du aktiverer startknappen, der kan selvfølgelig være en dårlig forbindelse i kontakten hertil eller relæspolen er delvis kortslutter.
Har du prøvet at kortslutte relæet der er et billed her se nederst: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...7&start=15
er relæet kaput kan du sætte et hvilket somhelst andet på
[img][Image: 2951.jpg]
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
Så fandt jeg problemet...tror jeg...Jeg var nede og kigge på kværnen, og jeg prøvede alt. Altså med at holde kobling og bremse inde samtidig med at jeg trykkede på startknappen...Intet af det hjalp, så jeg gik i gang med at tjekke ledninger og stik og der var heller ikke noget.

Så som den allersidste udvej prøvede jeg at kortslutte de to poler der sidder på starterrelæet, og vupti, så kørte elstarteren. :roll:

Så det er den der er færdig (Håber jeg), jeg prøvede faktisk også at lytte til den når jeg trykkede på startknappen, og der kom nogle meget svage kliklyde....men langt fra den slags der kommer når der ikke er så meget strøm tilbage på batteriet.

Næste problem er så at finde ét der passer....men den er stort set magen til dem fra Giantco, Lifan osv, så jeg tror jeg ofre den 50´er og ser om det virker. Smil
Svar
#8
Startrelæer, er så at sige "universelle" - så det skal nok gå, med et eller andet 12v relæ :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Startrelæer, er så at sige "universelle" - så det skal nok gå, med et eller andet 12v relæ :wink:

Ja lige mine ord.....Men knægten "af-anden-etnisk-herkomst" fra T.hansen, mente noget HELT andet, og om jeg nu var helt sikker på at det nu var den, så det tog sin tid at forklare at jeg var lige glad med hvilken knallert det var til....Gaab.
Det et eneste jeg nu skal er lige at ændre lidt på stikkene og så ned og teste....men det må sku vente, det er mig der har køkkentjansen i dag... :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Nu er det forsent, men du kunne have trukket en prøveledning fra batteriets plus til relæspolen og herfra tilbage til minus.
Det var da sødt af knægten, mange vil gå helt i spåner og opgive hvis stikket ikke lige passer. Griner
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: