Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nyt baghjul og fælg
#13
Det er en flot besvarelse Letsindig - tak for den.

Nu har jeg heldigvis en kompresser og den burde kunne klare det med at få dækket sat.

Nu er det en ny fælg. Den har jeg brugt flere timer på. Den ene side af dækket, har jeg fået på (ventilen også), men den anden side af dækket driver mig til vanvid. Jeg skal ned og have købt nogle dækjern i morgen - og nogle beskyttere til fælgen - så håber jeg det går bedre :?
JanB
Giantco Sprint - og godt tilfreds! Nu 4.000 Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Ja , det er nogle små djævle de Giantco dæk , men start med at sætte det på lige overfor ventilen , aldrig VED ventilen , hold det nede med et knæ og kræng det så på med dækjern , bare en cm ad gangen , og sørg hele tiden for at det stykke som er kommet over kanten , også er nede hvor fælgen er dybest , hvis det ligger oppe på det højeste får du det aldrig på.
Svar
#15
Djævelskab!! til gængæld er det et stykke regulert arbejde, der giver en god og sund høj puls Fortvivletuperman: Er Giacto ikke med 12 tommer dæk? Min erfaring er 10” tager 45 minuter 12” tager 10-15 minuter et 18”MC dæk to minuter.

Alene det bøvl er en god grund til ikke at købe en scooter med 10” hjul. De bliver for øvrigt også hurtigere slidt ned, og små hjul ligger meget dårligere på vejen.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#16
Jo , det er 12 tommer , men de tyndeste og mest ondskabsfulde stramme bette skidt jeg har prøvet , kan sagtens skiftes på et kvarters tid , men hårdt ved fingrene , der skal tages ved Grin
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2983...2116063847
jeg vil ti gange hellere skifte et ti tommer bws eller pgo dæk , har skiftet 3 gange på min datters giantco , vi har regnet lidt på det , og tre dæk på 30000 km er vel ok.
Svar
#17
LETSINDIG Skrev:(...)Vigtigt
Smør alle bolte til udstødning med guldfedt, navnlig oppe ved cylinderen så vil det gå som en leg at få den af, næste gang du skal skifte dæk eller skifte udstødning. Smøring af udstødningens bolte ved cylinder hører ind under mit årlige service eftersyn.
Guldfedt er kobberfedt :wink: Det er derfor uegnet til at smøre på f.eks. stålbolte, der sidder i en cylinder af aluminium!
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...ght=#98147
:wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
kragen Skrev:Guldfedt er kobberfedt :wink: Det er derfor uegnet til at smøre på f.eks. stålbolte, der sidder i en cylinder af aluminium!
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...ght=#98147
:wink:

Jeg har altså også en vane med at smører alle bolte med kobberfedt.. Dem der holder mit ventil dæksel har fået kobberfedt og det samme med udstødningsbolte..

Det kan jo holde til 1100 grader celcius..
Svar
#19
ChemicalBoy Skrev:Jeg har altså også en vane med at smører alle bolte med kobberfedt.. Dem der holder mit ventil dæksel har fået kobberfedt og det samme med udstødningsbolte..

Det kan jo holde til 1100 grader celcius..
Det er ikke temperaturen, der er problemet, det er spændingskorrosionen, når stål og aluminium mødes med kobber. Både stål og aluminuim vil irre sammen og evt. forvitre. Zinkfedt, eller endnu bedre aluminiumsfedt eller silikonefedt, tåler det samme, men ødelægger ikke stål og aluminium. når de mødes med fedtet :wink: Så få dig en ny vane - en dåse aluminiumsfedt eller silikonefedt koster en god halvtredser Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#20
Fuldstændig rigtigt Krage, men noget teoretisk, jeg har i hvertfald ikke opsaveret de problemer, og det er over 35 år. Men nu er det pindboltene på udstødningen jeg tænker på, de bliver udsat for varme og saltvand og det tærer tusind gange mere en end kobberfedt. Har en udstødning siddet på bare i to år kan det være et hulens arbejde at få møtrikkerne af, det er der vist temmelig mange her på forummet der kan tale med om, og mon ikke også det har kostet et par cylinderer hist og pist.
Da jeg havde udstødning af her i foråret, for at banke rust af og male den, da løsnede jeg møtrikkerne og skruede dem af med fingerne.

Men det kunne da være jeg skulle prøve aluminiumfedt for at se om det er lige så godt, da kobberfedt sviner og er ikke til at få af finger eller tøj.
 
Jeg husker engang min far havde problemer med sit baglys, det viste sig at det var anlægspladen til pæren, den var af kobber og nittet til lygtehuset der var af aluminium, så det var fuldstændig tæret bort. Det var vi begge chokeret over, og af de grunde som du nævner, ikke mindst fordi det var en Volvo, de burde vide bedrer.
 
Nu har der sikkert også have været fugt og salt tilstede, salt og aluminium er nok det værste man kan udsætte aluminium for. Min erfaring er, at hvis han havde sprøjtet indvendig i lygten men VD-40 eller anden olie da den var ny, så ville det slet ikke være gået så galt, sikkert langt fra.
 
PS. det var i starten af firserne, og bilen var over 10 år gammel
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#21
Tak for alle jeres svar!

Jeg må indrømme, at da jeg havde kæmpet med dækket en eftermiddag - og en formiddag, tog jeg den tunge gang ned til tHansen, og så meget nedbrudt ud. De var faktisk søde og klarede det på ingen tid.

Nu troede jeg, at alle mine trængsler var ovre, men ak!

For at få møtrikken på det gamle hjul af, måtte jeg have et forlængerrør til min skraldenøgle, en nabo til at sætte sig på Sprinten, og så skulle jeg endda op og stå på nøglen, inden den gav sig.

Det nye dæk er et helårs/vinterdæk, og det har givet næsten 5 km./t. på toppen. Det har måske noget med omkredsen at gøre??

En venlig sjæl her i tråden gav mig det råd at rense bremsebakker - som foreslået - så gjort. Det havde nær kostet mig liv og førlighed. Jeg skal love for, at det er noget, der virker - det var godt jeg holdt godt fast.

... og som andre har foreslået, så er alt fedtet ind i div. forskellige udgaver af fedt, så jeg håber, at næste gang vil det gå noget lettere Grin
JanB
Giantco Sprint - og godt tilfreds! Nu 4.000 Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Jeg har også helårs dækket på.. Men det har nu ikke givet mig ekstra kilometer og det er samme størelse som dit standart dæk.. Måske er det bare i din glædes rus der er opstået en illusion om mere fart! Griner

Vi kender vist allesammen til det især når kværnen er nyvasket og ny serviceret Griner
Svar


Forum spring: