Svar: 141
Tråde: 13
Tilmeldt: Jun 2006
Hey
Er der nogle som kan forklare hvad en variator rulle bruges til, hvad den gør.
Og jeg kan se at de fåes i forskellige vægtklasser.... men hvad er bedst? lille eller stor vægt..
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3089&v=l&mID=1973 - Nye ruller
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
NettoNarkoman Skrev:Hey
Er der nogle som kan forklare hvad en variator rulle bruges til, hvad den gør.
Og jeg kan se at de fåes i forskellige vægtklasser.... men hvad er bedst? lille eller stor vægt..
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3089&v=l&mID=1973 - Nye ruller
Er du god til engelsk? så er der en virkelig god guide her
:
http://www.flexistentialist.org/archives...onst.shtml
Svar: 460
Tråde: 33
Tilmeldt: Jun 2006
NettoNarkoman Skrev:Hey
Er der nogle som kan forklare hvad en variator rulle bruges til, hvad den gør.
Og jeg kan se at de fåes i forskellige vægtklasser.... men hvad er bedst? lille eller stor vægt..
JPS har linket til en meget fin gennemgang af hvordan Varioen virker her.
Rullernes vægt har noget at gøre med at det er dem der gennem centrifugalkraften påvirker Varioen til at 'skifte gear' : Når centrifugalkraften tvinger Varioens underbolle (med rullerne i) udad, tvinges kileremmen mellem underbolle og overbolle til at køre på et større og større hjul, ligesom hvis du skiftede gear foran på en racercykel.
Rullernes vægt har betydning for hvor hurtigt (ved hvilke omdrejninger) dette sker. Lad mig se, lettere ruller burde være godt for accelerationsevnen, men ultimativt selvfølgelig kunne skære noget af tophastigheden, hvis de er så lette at underbollen ikke bliver presset helt ud?
I må endelig rette mig - jeg tumler selv med at forstå dette system.
Dyrere ruler fra Malossi etc. er vel primært forskellige mht. holdbarhed? Mange folk siger processen skal gøres gennem test for at finde den rette vægt af ruller. Selv har jeg ikke rørt dem. Jeg er også godt tilfreds med sådan som min scooter kører.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar: 141
Tråde: 13
Tilmeldt: Jun 2006
Jps Skrev:Er du god til engelsk? så er der en virkelig god guide her :
http://www.flexistentialist.org/archives...onst.shtml
Fremragende guide
hehe ja.. forstår det meste af det
Svar: 141
Tråde: 13
Tilmeldt: Jun 2006
Johnny-2-hjuler Skrev:JPS har linket til en meget fin gennemgang af hvordan Varioen virker her.
Rullernes vægt har noget at gøre med at det er dem der gennem centrifugalkraften påvirker Varioen til at 'skifte gear' : Når centrifugalkraften tvinger Varioens underbolle (med rullerne i) udad, tvinges kileremmen mellem underbolle og overbolle til at køre på et større og større hjul, ligesom hvis du skiftede gear foran på en racercykel.
Rullernes vægt har betydning for hvor hurtigt (ved hvilke omdrejninger) dette sker. Lad mig se, lettere ruller burde være godt for accelerationsevnen, men ultimativt selvfølgelig kunne skære noget af tophastigheden, hvis de er så lette at underbollen ikke bliver presset helt ud?
I må endelig rette mig - jeg tumler selv med at forstå dette system.
Dyrere ruler fra Malossi etc. er vel primært forskellige mht. holdbarhed? Mange folk siger processen skal gøres gennem test for at finde den rette vægt af ruller. Selv har jeg ikke rørt dem. Jeg er også godt tilfreds med sådan som min scooter kører.
Det er indviklet ja.. men forstår det beddere nu
hvad betyder det at der står 15*12 ved rullerne?
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Anonymous Skrev:hvad betyder det at der står 15*12 ved rullerne?
Det er størrelsen på rullerne.
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
NettoNarkoman Skrev:Hey
Er der nogle som kan forklare hvad en variator rulle bruges til, hvad den gør.
Og jeg kan se at de fåes i forskellige vægtklasser.... men hvad er bedst? lille eller stor vægt..
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3089&v=l&mID=1973 - Nye ruller
Et lille godt eksempel, hvis du har for tunge ruller i og du kører op ad bakke, eller i stærk modvind, så kan motoren ikke holde omdrejningerne oppe og det føles nærmest som om man mangler at kunne gå et gear ned, BAAAAAAAAAAA siger motoren og der sker ikke ret meget, men hvis du rammer plet med rullerne, så skifter motoren til hurtigere omdrejninger når den tvinges ned i fart af bakken eller vinden. Det er et større puslespil at ramme den rette rullevægt der passer til ens kørselsbehov.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 141
Tråde: 13
Tilmeldt: Jun 2006
Lund Skrev:Et lille godt eksempel, hvis du har for tunge ruller i og du kører op ad bakke, eller i stærk modvind, så kan motoren ikke holde omdrejningerne oppe og det føles nærmest som om man mangler at kunne gå et gear ned, BAAAAAAAAAAA siger motoren og der sker ikke ret meget, men hvis du rammer plet med rullerne, så skifter motoren til hurtigere omdrejninger når den tvinges ned i fart af bakken eller vinden. Det er et større puslespil at ramme den rette rullevægt der passer til ens kørselsbehov.
Dvs. at hvis man bor på Bornholm fx. Så er det bedst med lette ruller, pga der er så mange bakker som man skal kører op og ned ad...?
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
NettoNarkoman Skrev:Dvs. at hvis man bor på Bornholm fx. Så er det bedst med lette ruller, pga der er så mange bakker som man skal kører op og ned ad...?
Kommer an på hvordan den kører nu.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 141
Tråde: 13
Tilmeldt: Jun 2006
Lund Skrev:Kommer an på hvordan den kører nu.
Okay, det lyder rimligt....