Søg Garagen Hej Gæst! Register

Elsystem opfører sig meget underligt
#1
Hey BS

Som overskriften siger, opfører mit elektriske system på min hot50/2006 sig meget underligt.
Bl.a. kan nævnes:

- Blinklysene blinker vildt langsomt når jeg giver fuld gas (til tider slet ikke), og stik modsat når jeg slipper gassen

- Olielampen har i en periode haft en tendens til at give et hurtigt blink når jeg har sluppet bremsen

- Jeg ved ikke om det har relation til det, men i koldt/fugtigt vejr har den meget svært ved at tage gassen kold, altså den vil stort set overhovedet ikke trække de første 4-5min.

Seneste skud på stammen opdagede jeg her for en times tid siden da mit bremselys ikke virkede. Det viste sig simpelthen at den nu har byttet om på baglys og bremselys, sådan så man næsten overhovedet ikke kan se når jeg bremser. Pæren er sat rigtigt i, og er helt ny.

Problemerne har stået på i et halvt års tid, men er først nu det virkelig er begyndt at blive svært irriterende. Spændingsregulatoren kan udelukkes, eftersom jeg skiftede den her den anden dag uden resultat.

Nogen gode foreslag?

Mvh Rasmus
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Webmus Skrev:Hey BS

Som overskriften siger, opfører mit elektriske system på min hot50/2006 sig meget underligt.
Bl.a. kan nævnes:

- Blinklysene blinker vildt langsomt når jeg giver fuld gas (til tider slet ikke), og stik modsat når jeg slipper gassen

- Olielampen har i en periode haft en tendens til at give et hurtigt blink når jeg har sluppet bremsen

- Jeg ved ikke om det har relation til det, men i koldt/fugtigt vejr har den meget svært ved at tage gassen kold, altså den vil stort set overhovedet ikke trække de første 4-5min.

Seneste skud på stammen opdagede jeg her for en times tid siden da mit bremselys ikke virkede. Det viste sig simpelthen at den nu har byttet om på baglys og bremselys, sådan så man næsten overhovedet ikke kan se når jeg bremser. Pæren er sat rigtigt i, og er helt ny.

Problemerne har stået på i et halvt års tid, men er først nu det virkelig er begyndt at blive svært irriterende. Spændingsregulatoren kan udelukkes, eftersom jeg skiftede den her den anden dag uden resultat.

Nogen gode foreslag?

Mvh Rasmus

Det kan måske være en dårlig forbindelse til stel et sted. Krybestrøm har det med at lave sjove ting ved ens el-system, hvis man har en dårligæig forbindelse til stel et sted.

Prøv evt. først at se hvordan dine batteri poler ser ud, og stelforbindelsen fra batteri til stel.

Svar
#3
Xipe Skrev:Det kan måske være en dårlig forbindelse til stel et sted. Krybestrøm har det med at lave sjove ting ved ens el-system, hvis man har en dårligæig forbindelse til stel et sted.

Prøv evt. først at se hvordan dine batteri poler ser ud, og stelforbindelsen fra batteri til stel.

Hmm okay, takker for svaretSmil

Inden det med baglyset mistænkte jeg lidt at statoren måske var ved at stå af, men det burde næsten ikke være det når den lige pludselig finder på at bytte baglys/bremselys om ?

Jeg prøver li at hive den i værkstedet her en af dagene ihvertfald. Andre foreslag modtages med kyshånd Smil
Svar
#4
Nu har jeg prøvet at fejlfinde på stelforbindelse men desværre uden resultat :/

Jeg har haft målt modstanden i stelforbindelsen fra minus-polen til diverse sorte ledninger/stel, men fandt højest lidt svingene modstand der hurtigt blev stabil.

En ting der dog undrer mig er at plus-ledningen til bremselys fik forbindelse til stel når jeg aktiverede en bremse ? Tror dog ikke det er en fejl eftersom det var samme resultat på en kammerats velfungerende scooter, undrer mig bare lidt hvorfor en plusledning skal have direkte forbindelse til stel - burde dette ikke give kortslutning?

Er der nogle gode foreslag til hvordan jeg evt kunne undersøge for dårlig stelforbindelse på andre måder?
Svar
#5
Webmus Skrev:En ting der dog undrer mig er at plus-ledningen til bremselys fik forbindelse til stel når jeg aktiverede en bremse ? Tror dog ikke det er en fejl eftersom det var samme resultat på en kammerats velfungerende scooter, undrer mig bare lidt hvorfor en plusledning skal have direkte forbindelse til stel - burde dette ikke give kortslutning?

Der skal være "kortslutning gennem pæren", så at sige. Det er jo det der får den til at lyse. Men hvis du måler den ohmske værdi vil du sikkert se, at den er omkring det samme som hvis du måler over selve pæren. Hvis plus røg direkte på stel når du bremsede ville pæren ikke lyse... og der ville nok også springe en sikring.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Runnerdude Skrev:Der skal være "kortslutning gennem pæren", så at sige. Det er jo det der får den til at lyse. Men hvis du måler den ohmske værdi vil du sikkert se, at den er omkring det samme som hvis du måler over selve pæren. Hvis plus røg direkte på stel når du bremsede ville pæren ikke lyse... og der ville nok også springe en sikring.

Jeg koblede konsollen fra og målte kun på ledningerne så kan heller ik få det til at hænge sammen, men kan godt være at det er dér fejlen (kortslutning mellem + og -) ligger og jeg måske haar målt forkert på min kammerats scooter. Men den har det med at knalde den ene tråd i bagpæren så kan nok godt passe så.

Hvis det er det, hvordan finder jeg så nemmest ud at hvor fejlen ligger?
Svar
#7
Så tror jeg sku jeg fik det klaret!

Var lige ude og kigge på den endnu engang i dag, og jeg lagde mærke til at så snart jeg pillede baglygte konsollen af virkede det faktisk normalt. Da jeg prøvede at sætte den på igen holdt den op med at virke igen.
Det viste sig at bremselysledningen tilsyneladende har været dårlig isoleret og fået forbindelse med stel, og efter at have givet lidt isoleringstape ser det hele ud til at være i skønneste orden Smil

Tak for hjælpen,

Mvh Rasmus
Svar


Forum spring: