Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afstemning: Hvor fedt vil det være at kunne beregne den optimale rullevægt?
supersejt
54.84%
17 54.84%
lækkert
25.81%
8 25.81%
tjaa... bum
9.68%
3 9.68%
hvorfor?
6.45%
2 6.45%
jeg har smidt min regnemaskine væk
3.23%
1 3.23%
Total 31 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

Scooterfysik !?
#1
Hej igen.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg synes er superinteressante og vigtige.

Det handler om, at jeg som lærerstuderende er i praktik på Roskilde Teknisk Skole. Der underviser jeg kommede automekanikere, smede og blikkenslagere i naturfag og matematik.

Det er sådan at eleverne bruger meget fritid på at skrue på knallerter og scootere. Jeg synes at det vil være fedt at indrage scooterne i naturfagsundervisningen. Helt konkret varioen og slyngkoblingen. Men... jeg skal bruge nogle data for at kunne regne på tingene. Derfor spørger jeg i dette forum, hvor der er meget viden om vores allesammens yndlingsscooter om der er nogen der har følgende data:

1: hvad er fjederkonstanten for kontrafjederen i slyngkoblingen?
2: hvad er minimums- og maximumsdiameteren for variatoren?
3: hvad er minimums- og maximumsdiameteren for remskiven bagest?
4: hvad er udveklingsforholdene i gearkassen der ligger efter koblingen i drivlingen?

Planen er at jeg skriver et materiale, som jeg omdeler til eleverne på teknisk skole. Jeg vil selvfølgeligt lægge links til materialet her i forummet, når det er færdigt.

på forhånd tak for hjælpen.

- Roar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Til emnet: Hvor fedt ville det kunne være at kunne beregne den optimale rullevægt?

Hvad er optimalt? Hvordan måles det optimale, når der er flere faktore der spiller ind?
Det optimale er jo en blanding af tingene - faktisk den bedste blanding, men hvad er det bedste?
Nogle fortrækker jo knaldhurtig acceleration og er ligeglade med lave omdrejninger og benzinøkonomien, mens andre er stikmodsatte.

Til dine spørgsmål kan jeg ikke hjælpe besynderligt.
Det kræver at jeg skal skille Listo'en af, og det er der ikke tid til pt Ked af det

Men hvis du selv har en Listo, kunne du da "ofre" den til fordel for eleverne, måske skille den lidt af foran dem? Så de kan se, den ægte vare, med deres egne øjne Grin

Held og lykke med det.
Svar
#3
Citat:Hvad er optimalt? Hvordan måles det optimale, når der er flere faktore der spiller ind?
Det optimale er jo en blanding af tingene - faktisk den bedste blanding, men hvad er det bedste?
Nogle fortrækker jo knaldhurtig acceleration og er ligeglade med lave omdrejninger og benzinøkonomien, mens andre er stikmodsatte.

Det optimale er det man synes er bedst. Altså et sæt kriterier der er defineret. Eftersom "optimal" er forskellig fra person til person, er det altså et sæt kvantifierede personlige kriterier for den "gode scooter".

Det smarte ved at være i stand til at regne på tingene er at man kan træffe nogle kvalificerede (læs teoretisk naturvidenskabeligt begrundede) valg. Det gør at man kan spare et større eller mindre antal eksperimenter. Det letter både tidsmæssigt og økonomisk.

Citat:Men hvis du selv har en Listo, kunne du da "ofre" den til fordel for eleverne, måske skille den lidt af foran dem? Så de kan se, den ægte vare, med deres egne øjne

Det bliver nok også løsningen. Det er jo bare det, at har nogen de relevante data, sparer jeg en adskillelse :thumbup:

Citat:Held og lykke med det.

Takker
Svar
#4
For at beregne den optimale rullevægt glemmer du vist et ret vigtigt ting; hvor motoren har sit maksimale drejningsmoment.
En omdrejningstæller kan også udgøre det, for din beregning. Smil
Svar
#5
Morten Skrev:For at beregne den optimale rullevægt glemmer du vist et ret vigtigt ting; hvor motoren har sit maksimale drejningsmoment.
En omdrejningstæller kan også udgøre det, for din beregning. Smil

De data er allerede med i beregningerne.

Der kommer noget materiale senere.... jeg er lidt ophængt for tiden, så jeg har ikke nået at skrive noget endnu.

- Roar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
3: hvad er minimums- og maximumsdiameteren for remskiven bagest?

De går fra 120mm (Minarelli) til 134mm (Piaggio)
Svar
#7
Hej

Jeg syntes det er et ret spændende emne, og det kunne være en ret interessant beregning at lave, jeg har pt ikke lige skilt vario'en ad, men næste gang jeg er der inde, skal jeg prøve at tage nogle mål. Geometrien på ramperne til rullerne er også vigtig for at kunne beregne det tryk centrifugalkraften giver dem.

Jeg vender tilbage hvis jeg finder noget nyt.

-Steffen
Svar
#8
Steffen Skrev:Jeg vender tilbage hvis jeg finder noget nyt.

-Steffen

Glad to see you again! :oops: Griner
Svar
#9
Jeg takker for interessen.

Jeg er stadigt på, men lidt (en hel del faktisk... )bagefter min og andres tidsplaner. Det afstedkommer en del forsinkelse på skriftet om variatorfysikken!

Jeg vender frygteligt tilbage senere Smil

- Roar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: