Søg Garagen Hej Gæst! Register

Listo kører dårligt i varmt vejr!
#1
Hej

Jeg har oplevet her de sidste par uger, at hvis termometeret kommer op omkring de 20 grader, så kører min scooter ikke optimalt. Om morgenen kl 6:30 kører den som regel okay, men når jeg så skal hjem, og det er små varmt, så er den ikke helt så ivrig (minus 5-7 km/t).... Kan der være noget om det ?

Er der andre end mig, som har oplevet det samme, eller er min Listo bare lidt underlig ?

/Tz
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
er der slet ingen der har oplevet noget lignende ?

Nu kørte jeg hjem fra Odense i går, en tur på ca 35-40 km. Der var lidt modvind, så jeg måtte nøjes med ca 40 km/t en del af vejen ! Det er 20 km/t mindre end normal hastighed Ked af det
Svar
#3
Min Listo skal justeres alt efter om det er sommer eller vinter. Om det er koldt eller varmt.

Om vinteren skal splitten på nål i karb være i midten, og ludtskruen næsten 3 omgange ude, så kører den godt. 95 blyfri.

Om sommeren skal splitten være 1 tak højere oppe, og skruen være 1 3/4 omgang ude + jeg kører med 92 blyfri om sommeren. Den magrere blanding pga nålestillingen og skruen, samt oktan 92's lidt højere brændetemp gør at der er meget mere power i maskinen når det er varmt end hvis jeg kørte med vinter-settings.

Husk, jo varmere det er, jo mindre "luft" er der i luften (molekylerne har større afstand imellem hinanden i varmen, så maskinen får mindre luft om sommeren end om vinteren. Dette gør at blandingsforholdet er anderledes om sommeren end om vinteren, så med vintersettings får maskinen for fed en blanding i forhold til om vinteren.

Så jow, jeg kan sagtens identificere dig med dine problemer - vores Listo har sjæl, har den 8)
Svar
#4
Blot en tanke, der faldt mig ind, foranlediget af ovenstående.

Hvor varm kan man forvente, at variodækslet bliver på en rigtig lang sommertur (1-2 times konstant kørsel f.eks.) ?
Skal man stadig i koblingsenden være i stand til at lægge en flad hånd på, eller .. ?

Jeg var jo på langtur sidste uge (fint vejr med 23-25 grader), og da blev den godt varm, omend ikke helt til smertegrænsen. (50-55 grader?)
Jeg afholdt mig fra at prøve på motorblok, cylinder og topstykke
Svar
#5
Efter 1 times kørsel kan jeg ikke holde hånden på variodækslet. hverken for eller bag. CVT systemet arbejder jo med friktion (rem vs. remskiver), og da friktion = varme, ja så bliver systemet varmt. Jeg har nu aldrig oplevet problemer med det.

Vær sikker på, at der er nok airflow gennem variosystemet (d.v.s indsugning forrest og udsugning bagtil, således at det nu heller ikke bliver for varmt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
okay, det lyder til at jeg lige skal lege lidt med det. tak for svarende.

/Tz
Svar
#7
Hvis du tager varioskjoldet af kan du se en slange forrest, den suger luften ind i varioblokken. Blæserhjulet yderst på forreste remskive sørger for at blæse luften ned forbi koblingen. Du kan se støbte kanaler i selve den aftagelige del af skjoldet, som gør at luften kan komme ud underneden, men uden der kommer skidt og møg op. Hvis du placerer Listoen på centralfoden og får en kammi til at give fudgas og holder hånden underneden varioskjoldet allerbagest, kan du mærke en luftstrøm. Det er luften fra variohuset. Du kan simpelthen se en lille åbning på vel 2x3 cm nederst under skjoldet helt bagest. Du kan stikke 2 fingre deri.
Svar


Forum spring: