18-06-2006, 18:47
Hej.
Her kommer så en lille smøre ang. justering samt optimering, og den opnåede gevinst efter justeringen.
Punkt 1.
Alle kaburator motorer skal justeres efter en indkøringsperiode. De er alle sat ens fra fabrikken, men skal justeres individuelt efter et stykke tid, da det er afgørende for hvordan den er kørt til.
Typisk er blandings skruen sat mellem 1,5 og 2 omgange fra bund, og skal for det meste justeres ind ½ - 1 omgang. En ½ omgang forslår for det meste.
På en testbænk er det nemt, da man sætter den på arbejde, og justerer ind efter dette. Vi almindelige dødelige som gerne vil prøve selv, starter med en 1/4 omgang og prøver af, for om der er opnået en forbedring. Man skal somreglen bagefter justere tomgang lidt ned, og den skal have knap så meget choker.
Gevinst.
Du får en motor der bedre kan arbejde og som ikke mister pusten så nemt.
= bedre acceleration samt bedre trækkraft i vind og op ad bakke.
Billedet underneden viser hvor blandings skruen sidder på en Raptor 250. lige under indsugningen på begge kaburatoer.
Ind giver federe blanding ( mere benzin ) og ud magere blanding.
Man kan ved at kigge på sit tændrør se om den har fået for meget eller for lidt, en korrekt justeret motor giver et gråt tændrør, en tunet motor får altid for meget så det vil næsten altid være sort.
Har man på et tidspunkt dysset op, kan det godt være man skal justere ud, da den så får en del mere til føden.
Jeg har justeret min 3/4 omgang ind.
Punkt 2.
En udstødning er en dæmper som alle ved, men det er også en prop som motoren skal arbejde imod. Forstået på den måde at jo mere man putter i, jo større modstand er motoren oppe imod.
Raptoren er forsynet med katelysator, som sidder i den foreste del af potten. Det nemmeste ville være at pille den ud, men så ødelægger man jo miljøet. Nye motorer er også forsynet med airflow, som giver ren luft ind i udstødningen, for at efterforbrænde overskydende benzin dampe. Det giver altså lidt mere præs på udstødningen.
Nogle motorer får luften ind i afgangsrøret, andre får luften leveret ind i topstykket lige efter udstødningsventilen.
Jeg har lettet trykket i udstødningen, ved at bore 8 huller på 8 mm i blindpladen bagerst i potterne,
da potten er bygget op i kamre, gav dette ikke den helt store ændring, da der sider en blindplade ca. 5 cm længere inde. Denne er imodsætning til den første i rustfri stål, det betyder at den ikke er så nem at bore i, men jeg fik slået et hul med en gammel tynd skruetrækker og derefter boret det op til 8 mm.
Der blev lavet 4 huller i denne plade.
Den siger nu lidt mere end før, men ikke meget. En lille sød plutten.
For at bore i rustfri stål, skal man bruge et bor af høj kvalitet, og bore med langsom hastighed, da det udvikler en ekstrem varme, som ødelægger boret.
Gevinst.
Den har nu forbedret sit optræk betydelig, og den trækker rigtig godt når den er på arbejde. Det er selvfølgelig en 250 ccm og det er begrænset hvad man kan forlange af den, men med disse indgreb er forbedringen meget mærkbar. Den går lidt længere på literen, da den ikke skal have så meget gas som før, for at yde det samme. Jeg kører ikke under 80 km/t i modvind og gearer ikke ned mere fordi den taber pusten.
Tophastigheden er nu oppe på 125 km/t, og der er overskud til at overhale en lastbil der kører 90 km/t.
I er velkommen til at spørge, hvis der er noget i ønsker at få klarhed over.
Jeg er uddannet garage mekaniker, og har haft biler og andet der kan bromme som hobby siden jeg var 15 år.
Skal bruge den næste vinter til at skille en bmw 325i cabriolet af i atomer, forsyne den med bredde skærme og spoilere, samt bygge kompressor på, ( den har jo kun 171 hk ) får med kompressor og andet gejl ca 300 hk. Ja ja det er min søn der har købt sådan en, kun lidt præget af sin far.......
Her kommer så en lille smøre ang. justering samt optimering, og den opnåede gevinst efter justeringen.
Punkt 1.
Alle kaburator motorer skal justeres efter en indkøringsperiode. De er alle sat ens fra fabrikken, men skal justeres individuelt efter et stykke tid, da det er afgørende for hvordan den er kørt til.
Typisk er blandings skruen sat mellem 1,5 og 2 omgange fra bund, og skal for det meste justeres ind ½ - 1 omgang. En ½ omgang forslår for det meste.
På en testbænk er det nemt, da man sætter den på arbejde, og justerer ind efter dette. Vi almindelige dødelige som gerne vil prøve selv, starter med en 1/4 omgang og prøver af, for om der er opnået en forbedring. Man skal somreglen bagefter justere tomgang lidt ned, og den skal have knap så meget choker.
Gevinst.
Du får en motor der bedre kan arbejde og som ikke mister pusten så nemt.
= bedre acceleration samt bedre trækkraft i vind og op ad bakke.
Billedet underneden viser hvor blandings skruen sidder på en Raptor 250. lige under indsugningen på begge kaburatoer.
Ind giver federe blanding ( mere benzin ) og ud magere blanding.
Man kan ved at kigge på sit tændrør se om den har fået for meget eller for lidt, en korrekt justeret motor giver et gråt tændrør, en tunet motor får altid for meget så det vil næsten altid være sort.
Har man på et tidspunkt dysset op, kan det godt være man skal justere ud, da den så får en del mere til føden.
Jeg har justeret min 3/4 omgang ind.
Punkt 2.
En udstødning er en dæmper som alle ved, men det er også en prop som motoren skal arbejde imod. Forstået på den måde at jo mere man putter i, jo større modstand er motoren oppe imod.
Raptoren er forsynet med katelysator, som sidder i den foreste del af potten. Det nemmeste ville være at pille den ud, men så ødelægger man jo miljøet. Nye motorer er også forsynet med airflow, som giver ren luft ind i udstødningen, for at efterforbrænde overskydende benzin dampe. Det giver altså lidt mere præs på udstødningen.
Nogle motorer får luften ind i afgangsrøret, andre får luften leveret ind i topstykket lige efter udstødningsventilen.
Jeg har lettet trykket i udstødningen, ved at bore 8 huller på 8 mm i blindpladen bagerst i potterne,
da potten er bygget op i kamre, gav dette ikke den helt store ændring, da der sider en blindplade ca. 5 cm længere inde. Denne er imodsætning til den første i rustfri stål, det betyder at den ikke er så nem at bore i, men jeg fik slået et hul med en gammel tynd skruetrækker og derefter boret det op til 8 mm.
Der blev lavet 4 huller i denne plade.
Den siger nu lidt mere end før, men ikke meget. En lille sød plutten.
For at bore i rustfri stål, skal man bruge et bor af høj kvalitet, og bore med langsom hastighed, da det udvikler en ekstrem varme, som ødelægger boret.
Gevinst.
Den har nu forbedret sit optræk betydelig, og den trækker rigtig godt når den er på arbejde. Det er selvfølgelig en 250 ccm og det er begrænset hvad man kan forlange af den, men med disse indgreb er forbedringen meget mærkbar. Den går lidt længere på literen, da den ikke skal have så meget gas som før, for at yde det samme. Jeg kører ikke under 80 km/t i modvind og gearer ikke ned mere fordi den taber pusten.
Tophastigheden er nu oppe på 125 km/t, og der er overskud til at overhale en lastbil der kører 90 km/t.
I er velkommen til at spørge, hvis der er noget i ønsker at få klarhed over.
Jeg er uddannet garage mekaniker, og har haft biler og andet der kan bromme som hobby siden jeg var 15 år.
Skal bruge den næste vinter til at skille en bmw 325i cabriolet af i atomer, forsyne den med bredde skærme og spoilere, samt bygge kompressor på, ( den har jo kun 171 hk ) får med kompressor og andet gejl ca 300 hk. Ja ja det er min søn der har købt sådan en, kun lidt præget af sin far.......
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.
[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]