Søg Garagen Hej Gæst! Register

[Dr. Big] Hvordan kan dette ske?
#1
Davs.

Jeg købte i foråret en brugt Dr. Big fra '03. Den kørte helt fint (begrænsningerne var fjernet) med god benzin-økonomi og det hele. Fra det ene øjeblik til det andet (mens jeg kørte) begynder den pludselig at mist optræk, topfart og går helt ned i omdrejninger ved tomgang og går for det meste ud. Den kører et par dage hvorefter den går helt i stå mens jeg kører og da jeg vil trække den er den næsten umulig at slæbe afsted med den.

Den ryger til mekanikeren som ringer og virker rimelig forbløffet over at dette kan ske, men kunne ikke fortælle noget om hvorfor. Det skete i sommers, og efter at fået en ny på kører den fint igen og jeg har stort set ikke haft problemer siden (udover "almindelige" småting).

Ifølge mekanigeren er det en af metalkuglerne der er "skudt" ud - hvilket vil kærve en enorm energi da selve metallet er ret tykt. Her er et billede:

[Image: kobling.jpg]

Hvad siger eksperterne? Har i set noget alá dette før? Er det et tegn på noget andet som jeg skal være opmærksom på?
Mvh. Rolf Hansen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Mit bedste bud er at det har været for tørt og så har bøsningen gnubbet metallet i stykker og er siden stukket af ud igennem det tynde metal.

Altså manglende vedligeholdelse af remskiverne.
Jeg oplever ofte at "gamle" scootere har spor i den klokke som holder bøsningerne inde.
Svar
#3
Det har jeg ikke oplevet på min BiG. Kun at de små styr har lavet fordybning i rillen de kører i.
Den eneste forklaring jeg umiddelbart kan give, er at kuglen(styret) har slidt sig igennem kraven, over en længere periode.
Svar
#4
Mange tak for svarene. Er fællesnævneren for Jeres svar noget med smøring, altså olie?
Mvh. Rolf Hansen
Svar
#5
Rolf Hansen Skrev:Mange tak for svarene. Er fællesnævneren for Jeres svar noget med smøring, altså olie?

Der skal fedt til inde i remskiven.
Ma ja. Smørre midler.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Rolf Hansen Skrev:Mange tak for svarene. Er fællesnævneren for Jeres svar noget med smøring, altså olie?


Varmebestandig fedt skal der til.
Bardahl.
Svar
#7
Utilstrækkeligt med smørelse fra fabrikken.

Det har jeg set mange gange på PGO og Easy Rider især. De har typisk kørt omkring 15-20.000 km. når det sker. Det er som Velo beskriver fordi styrepalerne slynges ud af centrifugalkraften (intet unormalt i det), men har de ingen fedt at køre i, slides der til sidst hul. Og resultatet er hvad du viser. Remskivernes spor tager typisk også skade, så hele enheden med remskivedelene skal udskiftes.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#8
Mange tusind tak! Det er jo utroligt så meget viden der er samlet herinde. Jeg vil - når overskuddet og tiden er til det - ringe til mekanikeren og fortælle ham dette så han kan brilliere med denne ekstra viden og service næste gang han ser det. Han er typen der liiige ordner fugten i tændrørshætten osv. når nu han alligevel er igang - uden ekstra betaling (men naturligvis får/fik han drikkepenge!).

Nu vil jeg så oparbejde mod til at skille maskinen ad nok til at jeg kan få puttet bardahl-fedt ind i dimsen. Skal jeg bare sprøjte det ind i? Kan der komme for meget? Jeg kan jo godt forestille mig hvad der sker hvis noget af det kan nå ud til området hvor remmen sidder...
Mvh. Rolf Hansen
Svar
#9
Rolf Hansen Skrev:Nu vil jeg så oparbejde mod til at skille maskinen ad nok til at jeg kan få puttet bardahl-fedt ind i dimsen. Skal jeg bare sprøjte det ind i? Kan der komme for meget? Jeg kan jo godt forestille mig hvad der sker hvis noget af det kan nå ud til området hvor remmen sidder...

Du skal bruge den faste fedt, ikke fedt der kan sprøjtes. For så kører du ingen steder, da remmen så bare fedter rundt. Læg noget fedt i rillen på den ydre remskive, og i de 3 riller op til kanten, hvor de små styr kører i, så skulle det være nok.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg plejer at sætte de to remskivedele sammen uden styrestifterne. Så kommer jeg fedt ned i rillerne og drejer de to dele uafhængig af hinanden så der også kan komme fedt helt ind mellem de to dele. Pres fedt ind og drej dem frem og tilbage og ind og ud, og i med noget mere. Når så der er fyldt op, så er det kunsten lige at kunne ramme hullerne til styrestifterne nede i fedtet. De huller kan ses indefra.

Når de er i, så tørre jeg det overskydende af, og kommer fjederstyret over. Og inden det er helt i bund, tørres der lige overskydende fedt væk ved bunden af fjederstyret.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar


Forum spring: