Søg Garagen Hej Gæst! Register

Et spørgsmål om start!
#1
Det er noget, jeg hellere må få undersøgt nærmere.

1: Du henter dyret frem fra den lune stald (18-20 grader), hvor den har stået lunt og tørt hele natten.
2: Du hiver lidt i bremsen og trykker på starteren.
3: Maskinen starter.

Er det, hvad I forventer og får?

For så har jeg et problem. Jeg kan ikke, og har aldrig kunnet, starte uden at der skal gives en anelse gas. Det være sig i drivende våd kulde, som ovenfor eller 5 min. efter maskinen har afsluttet en tur på 10 km. Rablende rødglødende kan der til tider være lidt startvillighed uden gas.

Lyder dette normalt?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg plejer ikke at skulle give gas når jeg starter på el-start, derimod giver jeg lidt gas når jeg kickstarter den (sker dog yderst sjældent) :wink:
Men jeg tror det har noget at gøre med hvor høj tomgang man kører med, så måske skulle du lave et forsøg med at skrue lidt op for tomgangen, det kan være det hjælper.
Svar
#3
På BiG'en har jeg altid skullet give gas ved start, ellers gik den død med det samme. Men efter jeg smed en anden choker på, så skal jeg ikke(endnu) Smil

Mads nævner noget om tomgang. Min står nu og pludre ved ca 1500 omdr. Førhen gik den istå hvis den kom under. Så prøv at justere tomgangen, som Mads foreslår.
Svar
#4
walker1 Skrev:Lyder dette normalt?
Ja, for mig lyder det normalt. Min skal også have en smule gas for at starte.
I instruktionsbogen står der ellers at man ikke skal røre gashåndtaget når man starter.

I starten var jeg bange for at chokeren ikke virkede, og at den ikke ville starte når det var rigtig koldt, men en morgen var det 5 grader frost og den startede fint som altid. Så det betyder nok ikke noget, men jeg vil nævne det når den skal til 1000 km eftersyn.
Kører på en Keeway F-act, købt d.31/3/10. Har kørt ca. 7000 km.
/Michael
Svar
#5
Det er meget normalt, når man giver lidt gas hælper hoveddysen nemlig også til sammen med chokerdyse og tomgangsdyse og samtidig trækkes der mere luft ind, så man alt i alt får en mere fyldig blanding end chokerdysen og et næsten lukket gasspjæld giver..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg plejer også at give den noget gas. Jo kolder motoren er des mere gas. Jeg har faktisk aldrig prøvet andet. Tror egentlig bare det er en dårlig vane.
Jeg har dog hørt at man skal give en lille smule gas - hverken for lidt eller for meget.

Jeg har dog startvanskeligheder hvis jeg ikke får startet i første hug - altså jeg slipper el-starteren for tidligt eller jeg lige akkurat ikke får jokket hårdt nok. Så kan jeg enten stå der med hele pivtøjet på pænt og vente 1 minuts tid eller jeg kan desperat forsøge (Dog stadig me hele outfit'et på
Svar
#7
Indsprøjtningsmodeller (Aprilia Ditech, Peugeot Jetforce bla. ) skal overhovedet ikke have gas, der er det elektronikken, der sørger for både brændstof og tomgangshøjde, så den altid står i tomgang.
Hvis man giver bare det mindste gas på sådan en, starter den slet ikke... Smil
Svar
#8
OK, det lader ikke til, at selve starten giver anledning til Fortvivlethock:
For det meste 2-takter-svar, men der er vel ikke den store forskel på det punkt. Der er vel mere eller mindre de samme kaburatorer mm.

Det næste spørgspå her er så, hvor længe skal I blive ved med at holde gassen (i forhøjet tomgang), før maskinen ikke sætter ud, når man holder op?

Her har jeg ganske vist intet konkret tal for mit lille dyr, men ca. 250 m reel kørsel (til nærmeste lyskryds) umiddelbart efter start er ofte ikke nok!

Jeg havde det med som et punkt ved 500 km eftersynet, og man opjusterede tomgangen en anelse, men åbenbart ikke nok.
Eller skal man begynde at lede .. hvor?

Når Honda og forhandler/værksted forhåbentlig snart finder deres ben, skulle jeg jo helst snart ind til det der 1000 km eftersyn. I mellemtiden må jeg prøve at spare på brugen (cykle), så jeg ikke kommer alt for langt over terminen. Jeg er på 1060 km nu, så ..
Svar
#9
Hmm... Lyder altså som om den tomgang godt kunne blive lidt højere, det plejer da kun at være nødvendigt at holde gassen lidt efter start/koldstart.
Men når den skal til service må folkene på værkstedet da lige justere den ordentligt Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
walker1 Skrev:OK, det lader ikke til, at selve starten giver anledning til Fortvivlethock:
For det meste 2-takter-svar, men der er vel ikke den store forskel på det punkt. Der er vel mere eller mindre de samme kaburatorer mm.

Det næste spørgspå her er så, hvor længe skal I blive ved med at holde gassen (i forhøjet tomgang), før maskinen ikke sætter ud, når man holder op?

Her har jeg ganske vist intet konkret tal for mit lille dyr, men ca. 250 m reel kørsel (til nærmeste lyskryds) umiddelbart efter start er ofte ikke nok!

Jeg havde det med som et punkt ved 500 km eftersynet, og man opjusterede tomgangen en anelse, men åbenbart ikke nok.
Eller skal man begynde at lede .. hvor?

Når Honda og forhandler/værksted forhåbentlig snart finder deres ben, skulle jeg jo helst snart ind til det der 1000 km eftersyn. I mellemtiden må jeg prøve at spare på brugen (cykle), så jeg ikke kommer alt for langt over terminen. Jeg er på 1060 km nu, så ..

Jeg behøver egentlig ikke holde tomgangen kunstig høj, men jeg kan godt mærke og høre at jeg lige skal varme lidt om inden jeg kan accelerere normalt.

Jeg har endvidere også en mistanke om at jeg kører med for høj tomgang - ved ikke om det har noget med sagen at gøre

(se evt.: Tomgang
Svar
#11
Min Listo skal også lige have et kuthår gas når den startes. Og efter ca 1 min kører den fint (går i tomgang og trækker ok) det første minut er den ikke så villig.
Svar
#12
Min nuværende piaggio typhoon "får forhåbentlig min 4takter imorgen" har også altid startet som en drøm når den lige får en lille smule gas, og når den så er i gang får den lige en opgasning el to og så holder den fint i tomgang!
Svar


Forum spring: