08-03-2011, 15:21
I Tyskland er det tilsyneladende ikke så populært med ethanol i benzinen....
Som bekendt er dette også et problem for os - specielt de som kører på ældre 2-taktere. Dertil kommer at den gavnlige effekt på miljø'et er tvivlsom. Desværre er det en trend som nok vil fortsætte og mon ikke vi snart vil se dansk benzin med højere ethanol-indhold end de nuværende 5%? I visse stater i USA er de allerede oppe på 15%.
Men hvis man skal se positivt på det, så sparer vi jo de ekstra udgifter til karburatorspritten...
Jyllands Posten Skrev:Biobenzin flopper stort i Tyskland
Af Jens Kurt Jørgensen
Tyske bilister frygter, at biobenzin ødelægger motoren. Det er med god grund, siger eksperter.
Bilister i stort antal i Tyskland nægter at komme benzin iblandet ti procent bio-ethanol under navnet E10 i tanken, for rygtet har spredt sig om, at den ny formel kan ødelægge deres biler. Benzinmærket blev ellers promoveret ihærdigt at den tyske regering for at leve op til EUs miljøkrav, men salgsfloppet har nu foreløbigt fået regeringen til at stoppe udbredelsen af biobenzinen. Det har flere steder givet mangel på almindelige benzin i oktan 95 i blandet bioethanol, som E10 skulle afløse. Det skriver fagbladet Ingeniøren.
Benzin-topmøde
Politikerne har indkaldt til et såkaldt ”benzin-topmøde” i dag tirsdag, hvor de i fællesskab med brancherepræsentanter vil søge en løsning på problemet. De tyske bilisters største problem lige nu er manglende eller uklare informationer om, hvilke biler der er godkendt til at tanke E10. Benzinselskaberne, bilindustrien og den tyske regering skyder skylden på hinanden for den eminent mangelfulde informationspolitik.
Fare for motorbrand
Tyske eksperter bekræfter, at der er en reel fare for skader med biobenzinen for mellem tre og fire millioner køretøjer, skriver Ingeniøren, ing.dk Den statslige synsvirksomhed TÜV har i en officiel udmelding peget på, at en forhøjede mængde ethanol virker hygroskopisk, dvs. den trækker vand ud af omkringliggende stoffer. Det kan betyde, at tætninger, pakninger og slanger bliver porøse eller helt opløses, og i ekstreme tilfælde kan der opstå brand, skriver Ingeniøren.
Som bekendt er dette også et problem for os - specielt de som kører på ældre 2-taktere. Dertil kommer at den gavnlige effekt på miljø'et er tvivlsom. Desværre er det en trend som nok vil fortsætte og mon ikke vi snart vil se dansk benzin med højere ethanol-indhold end de nuværende 5%? I visse stater i USA er de allerede oppe på 15%.
Men hvis man skal se positivt på det, så sparer vi jo de ekstra udgifter til karburatorspritten...