Søg Garagen Hej Gæst! Register

giantco venus nybegyndersøger hjælp
#1
hejsa og mange tak for en super side

jeg har for nogen dage siden købt en giantco venus brugt, den er i god stand og har kørt/startet uden problemer indtil dag hehe , jeg kom kørende ned af en længere bakke og den fik en del omdrejninger. Pludselig gik den bare ud og nu kan jeg ikke starte maskinen igen.

Jeg er virkelig en scooter nybegynder af rang, jeg aner intet om dem, forstået på den måde at jeg ikke har prøvet at skille en ad før, så lige nu står jeg lidt og aner ikke hvor jeg skal begynde.
Blinklys, elstarter virker, sikring ser fin ud. Den vil bare ikke starte.
Jeg er 27år gammel og har kun rodet med puch maxier da jeg var yngre, så alt det der med CDI,el halløj og ruller , har jeg aldrig rørt ved i mit liv.
Dog har jeres opslag været en stor hjælp, det der måske skræmmer mig mest er variomaten og el-nettet, da dette generelt er nyt land for mig.

Er der nogen der har et par ideer til hvad jeg kan gøre eller har oplevet ovenstående selv ?
nybegynder...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej, og velkommen til.

Genlæs venligst reglerne, og tag et godt kig på §2.
Vi går meget op i at man gør sit bedste i at man bla. starter med stort begyndende bogstaver i sætninger og i overskrift, samt, afslutter sætning med punktum.
Du kan ændre dit indlæg, så det overholder sidens regler, ved at trykke på dette lille ikon ud for dit indlæg i højre hjørne: [Image: icon_edit.gif]

Du kan læse mere om hvorfor vi går meget op i at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#3
Du skal igang med en regulær fejlsøgning.

Virker tændrør? Gnister det godt nok? (lad det hvile på ventildækslet og brug kickstarter)
Virker karburator? Kommer der benzin?
Kommer der luft?
Er der kompression? (hold hånden for studsen før karburator og træd på kickstarter)


Hvis alt dette er okay, skulle du prøve at udskifte CDI'en, det kunne godt være dén der fejler.
Svar
#4
SLK Skrev:Du skal igang med en regulær fejlsøgning.

Virker tændrør? Gnister det godt nok? (lad det hvile på ventildækslet og brug kickstarter)
Virker karburator? Kommer der benzin?
Kommer der luft?
Er der kompression? (hold hånden for studsen før karburator og træd på kickstarter)


Hvis alt dette er okay, skulle du prøve at udskifte CDI'en, det kunne godt være dén der fejler.

Jeps det er også det jeg tænker, jeg syntes bare det er underligt den går ud i forbindelse med at jeg kører ned af en bakke. Jeg tænker også tændspolen evt. kunne drille, er det helt tosset ?

Mht. CDI'en er det så korrekt antaget at hvis jeg skulle bestemme mig for at prøve en uden begrænser, så skal jeg ind og fjerne en skive inde i variomaten ?
nybegynder...
Svar
#5
2econdskin Skrev:Jeps det er også det jeg tænker, jeg syntes bare det er underligt den går ud i forbindelse med at jeg kører ned af en bakke. Jeg tænker også tændspolen evt. kunne drille, er det helt tosset ?

Mht. CDI'en er det så korrekt antaget at hvis jeg skulle bestemme mig for at prøve en uden begrænser, så skal jeg ind og fjerne en skive inde i variomaten ?
Tændspolen burde ikke kunne "brænde af" pga. farten. Hvis du vil køre med ubegrænset cdi, skal skiven først pilles ud, da du ellers kan risikere, at motoren "drejer over" - hvilket jeg iøvrigt er bange for, er sket for dig. Uden at skulle male fanden på væggen, så kunne det godt lyde som om, at der er sket noget med dine ventiler. Når du kører ned ad bakke længe med fuld gas, og cdi'en slår fra, kan der sætte sig "koks" på ventilsæderne, der forhindrer dem i, at lukke ordentligt. Hvis du har manglende kompression, når du træder på kickstarteren, og der kun kommer mærkelige pfffft-lyde fra motoren, lugter det af ventilproblemer.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Tændspolen burde ikke kunne "brænde af" pga. farten. Hvis du vil køre med ubegrænset cdi, skal skiven først pilles ud, da du ellers kan risikere, at motoren "drejer over" - hvilket jeg iøvrigt er bange for, er sket for dig. Uden at skulle male fanden på væggen, så kunne det godt lyde som om, at der er sket noget med dine ventiler. Når du kører ned ad bakke længe med fuld gas, og cdi'en slår fra, kan der sætte sig "koks" på ventilsæderne, der forhindrer dem i, at lukke ordentligt. Hvis du har manglende kompression, når du træder på kickstarteren, og der kun kommer mærkelige pfffft-lyde fra motoren, lugter det af ventilproblemer.

Puha det lyder ikke godt, jeg må ud og få den skilt af når jeg får fri, håber det er bare er en lille ting. Men man skal jo lære det på en eller anden måde.
Kan man evt. måle på en CDI enhed om den er død , altså med en fluke eller lign. ?
Jeg skal nok vende tilbage med en update på problemet, mange tak for input ihvertfald
nybegynder...
Svar
#7
Nu har jeg haft tændrøret af scooteren og den giver ingen gnist, kompression og benzintilførsel lader til at fungere fint.

Mht. til den manglende gnist er det så tændnings anlægget jeg skal have kigget på eller har CDI'en også en finger med i spillet der ?

Er der evt. en der kan oplyse mig om hvor CDI'en befinder sig henne på scooteren, den enhed jeg pillede af under et dæksel i højre side, viste sig at være alarmen :oops:

Kan man måle på en CDI enhed om den er brændt af evt. ?
nybegynder...
Svar
#8
2econdskin Skrev:Nu har jeg haft tændrøret af scooteren og den giver ingen gnist, kompression og benzintilførsel lader til at fungere fint.

Mht. til den manglende gnist er det så tændnings anlægget jeg skal have kigget på eller har CDI'en også en finger med i spillet der ?

Er der evt. en der kan oplyse mig om hvor CDI'en befinder sig henne på scooteren, den enhed jeg pillede af under et dæksel i højre side, viste sig at være alarmen :oops:

Kan man måle på en CDI enhed om den er brændt af evt. ?

Den er i batterikassen under fodmåtten. Blink med øjet
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#9
så kom scooteren ud og køre igen, det var en kortslutning af en kontakt nede ved støttebenet.

Jeg har lagt mærke til at forhjulet/forgaflen ryster når jeg kører, især når jeg kommer op i tempo, Jeg har tjekket dæk og fælg, begge dele ser fine nok ud.
Kan der være noget på forgaflen der kan ryste sig løs eller hvad tænker i om det ?

mht. til CDI'en så kan jeg oplyse at på min venus befinder den sig under dækslet på siden af scooteren, samme sted som alarmen sidder.
nybegynder...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
2econdskin Skrev:så kom scooteren ud og køre igen, det var en kortslutning af en kontakt nede ved støttebenet.

Jeg har lagt mærke til at forhjulet/forgaflen ryster når jeg kører, især når jeg kommer op i tempo, Jeg har tjekket dæk og fælg, begge dele ser fine nok ud.
Kan der være noget på forgaflen der kan ryste sig løs eller hvad tænker i om det ?

mht. til CDI'en så kan jeg oplyse at på min venus befinder den sig under dækslet på siden af scooteren, samme sted som alarmen sidder.

Prøv at kigge på bagtøjet, hvis din fælg er skæv, din dæk er bulet eller dit motorophæng ikke er efterstrammet kan det som regel mærkes i styret. Dette snød min farfar på hans Dnepr. Han fejlsøgte forgaflen og forhjul osv for at se hvorfor styret rystede sådan, men fejlen skulle findes i baghjulet, han har nu fået det afstivet og den kører fint igen. Så det kan ligeså nemt komme fra din bagende som fra forenden.. Blink med øjet
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#11
danielvp Skrev:Prøv at kigge på bagtøjet, hvis din fælg er skæv, din dæk er bulet eller dit motorophæng ikke er efterstrammet kan det som regel mærkes i styret. Dette snød min farfar på hans Dnepr. Han fejlsøgte forgaflen og forhjul osv for at se hvorfor styret rystede sådan, men fejlen skulle findes i baghjulet, han har nu fået det afstivet og den kører fint igen. Så det kan ligeså nemt komme fra din bagende som fra forenden.. Blink med øjet

Okay, det vil jeg da lige prøve at kigge nærmere på. Mange tak for hjælpen :wink:
nybegynder...
Svar


Forum spring: