Søg Garagen Hej Gæst! Register

F-act - Højere hastighed, bedre optræk
#37
Så må du igang med at kigge på listen: http://www.ca-mc.dk/Produkter/Keeway+kna...rliste.htm
TGB 101R 2008 - 4000 km TIL SALG
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Jonash Skrev:Så må du igang med at kigge på listen: http://www.ca-mc.dk/Produkter/Keeway+kna...rliste.htm

"Scooter Shoppen Høegh Guldbergs Gade 1 8700 Horsens 76 830102" Men scooter shoppen havde det jo ikke.

Anyway, lige meget. Har bestilt en tid i scooter shoppen hvor de skærer mit blindrør af.
Keeway F-act
Svar
#39
Hvis scooter-shoppen er aut. keeway forhandler kan de også skaffe keeway dele hjem.
TGB 101R 2008 - 4000 km TIL SALG
Svar
#40
Nu har jeg fået skåret det rør af men jeg synes dens optræk er værre nu. Har heller ikke fået noget på toppen.
Hvordan kan det være?
Keeway F-act
Svar
#41
At fjerne blindrøret giver meget lidt eller ingenting skulle jeg mene.. Den originale udstødning har sindsyg dårlig resonans, og den bliver vist ikke meget bedre. Et andet forrør er nok det mindste du kan gøre, og jeg tror faktisk ikke det vil have nogen større effekt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Echo Skrev:At fjerne blindrøret giver meget lidt eller ingenting skulle jeg mene.. Den originale udstødning har sindsyg dårlig resonans, og den bliver vist ikke meget bedre. Et andet forrør er nok det mindste du kan gøre, og jeg tror faktisk ikke det vil have nogen større effekt.

Nu er problemet bare, jeg mener det har fået dårligere optræk pga. det.
Kan det være rigtigt?
Keeway F-act
Svar
#43
Det ville absolut ikke give nogen mening du har fået dårligere optræk, da du ikke længere har et "resonans-" eller blindrør til at trække noget af udstødningensrøg ud i den kommende effekt = hvorved responsen og udledningen samtidig bliver dårligere (svært at forklare - måske kragen lige skulle komme til her Blink med øjet). Måske du skal have dyset om ??
TGB 101R 2008 - 4000 km TIL SALG
Svar
#44
Jonash Skrev:Det ville absolut ikke give nogen mening du har fået dårligere optræk, da du ikke længere har et "resonans-" eller blindrør til at trække noget af udstødningensrøg ud i den kommende effekt = hvorved responsen og udledningen samtidig bliver dårligere (svært at forklare - måske kragen lige skulle komme til her Blink med øjet). Måske du skal have dyset om ??

Okay, hvordan skal jeg dyse om?
Keeway F-act
Svar
#45
Jonash Skrev:Det ville absolut ikke give nogen mening du har fået dårligere optræk, da du ikke længere har et "resonans-" eller blindrør til at trække noget af udstødningensrøg ud i den kommende effekt = hvorved responsen og udledningen samtidig bliver dårligere (svært at forklare - måske kragen lige skulle komme til her Blink med øjet). Måske du skal have dyset om ??
Det er ret simpelt, men forbandet svært at beregne korrekt :wink: I en totakter sker indsugningen af brændstoffet allerede i sidste fase af udstødningen. Dette kortvarige overlap, hvor der både er indsugning og udstødning samtidigt, bevirker så, at noget af det brændstof, der bliver suget ind, også vil blive spyttet ud i udstødningen, til ingen verdens nytte, og noget af "kopressionen" går derfor også fløjten. For at modvirke, at brænstoffet bliver sendt ud med udstødningen, skal man altså bruge et modtryk i udstødningssystemet, der stødvist kan puste brændstoffet - og den tabte komrpression tilbage i cylinderen. Trykket skal være et stødvist modtryk, da udstødningen jo også skal ud af potten. Hvis du prøver at sige "pruuuh" med læberne, samtidig med, at du puster ud, og sætter hånden foran munden i forskellig afstand, vil du mærke, at resonanseffekten skifter, afhængig af afstanden mellem læberne og håndfladen. Det samme sker i forrøret, afhængig af forrørets diameter og længde. Sætter man et længere forrør på, bliver modtrykket svagere og forsinket, så brændstoffet ikke når, at blive skubbet helt tilbage i cylinderen i rette tid, og dermed mister man selvsagt effekt i motoren. I ekstreme tilfælde, vil motoren miste +50% i effekt. Da man ikke kan folænge røret direkte, "forlænger" man, ved at sætte rør på siden af forrøret (blindrøret). At save blindrøret af, virker derfor kun, hvis udstødningen, inden blindrøret/begrænsningen blev sat på, var nøjagtigt afstemt til den pågældende motor/cylinder, og dens optimale omdrejninger. For at udstødningen så kan komme hurtigt ud af lydpotten, på rette tidspunk, skal resten af af udstødningen også være afstemt. Det er her, at knækpotter kommer ind i billedet. Men det er en anden historie :P

Det er altså ikke bare, at skifte cylinder, og så købe en potte, der ser godt ud, og så tro, at den hellige gral er vel forvaret. Det kræver svære beregninger, der ikke kan udføres i baggården.

På en firtakter virker det , i princippet, på samme måde, men resonansen har ikke den store, for ikke at sige ingen, betydning på vores små firtaktere. Pga. af opbygningen, er timingen ikke så vigtig, og forbrændingen sker kun hver anden gang, i forhold til totakteren. Skulle man regulere med resonansen, ville det kræve et dobbelt så langt resonansrør, som på en totakter, for et meget minimalt udbytte.

Jeg ved ikke, om dette ikke bare gjorde det hele endnu mere forvirrende Grin Hvis det gjorde, så køb en lille firtakter, så er problemet løst :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
I'm lost :o.
Keeway F-act
Svar
#47
Jah, på en firtakter overlapper ind/ud jo kun når begge ventiler er åbne, og jeg kunne forestille mig at dette ikke er tilfældet på en lille 4-takter.. Ved det selvfølgelig ikke, men mon ikke det giver en større benzinbesparelse at have dem åbne en af gangen, end det giver i ydelse at de overlapper lidt Blink med øjet
Svar
#48
Har en 2-takter.
Keeway F-act
Svar


Forum spring: