Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Justere blanding af benzin/luft via nålen i karburatoren
#1
Du kan finjustere din scooter ved at indstille nålens position i karburatoren.
Som standard står den i midten (position 3).
Du skal kun bruge en stjerneskruetrækker.

Du kan nøjes med at åbne det lille låg under sædet, istedefor at hive hele sædet op.
Jeg fjernede hele sædet for at få bedre adgang og mere plads til at tage billeder:
http://billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=13

Skru de to skruer ud på låget, hold lige en finger på låget, da der sidder en fjeder bag - bare så det hele ikke springer ud op i hovedet på dig.

Her har jeg fjernet det lille låg:
[Image: album_pic.php?pic_id=192]

Tag hele membranen op, vær lidt forsigtig så du ikke beskadiger membranen. Jeg har dog taget den op mange gange uden noget - men vær bare forsigtig, ellers må du punge ud til en ny.

Foruden fjederen som du kan se, har jeg taget et billedet af, hvordan det hele skal samles igen - lidt a la eksplosion-billede:
[Image: album_pic.php?pic_id=195]
Bemærk den lille sorte o-ring, den passer ned i en lille rille.

I toppen af nålen er der 5 hakker og en lille eclipse. For at flytte eclipsen op eller ned kan du bruge en tang til at få ecplisen af - eller endnu nemmere synes jeg, presse den åbne ende af ecplisen ned på en hård overflade, samme trick til at presse ecplisen på igen.
Vær lige OBS på at du ikke står i grus, græs eller ligende når du skifter position på eclipsen, jeg tabte den ned på nogle fliser og tog mig faktisk en halv time for at finde den igen - den koster dog ikke meget hvis det skulle gå helt galt.

Her er en tegning der viser de forskellige position på nålen. Billedet taler vel for sig selv:
[Image: album_pic.php?pic_id=189]
Øverst er position 5, nederst er 1.

Prøv de forskellige positioner, samt forskellige dyser - det kan være en videnskab i sig selv at ramme det helt rigtige punkt :wink:

Håber du kunne guiden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Så blev guiden færdigjort, håber den er nogenlunde forståeligt Smil)
Svar
#3
Igår prøvede jeg at sætte et powerluftfilter på, det lød skide godt! Men da jeg gav bundgas fadede den nærmest bare ud og ikk tog ordentligt ved .. Alt er standard , skal jeg så gi den en mere mager eller en federe opløsning ?
Svar
#4
Toby Skrev:Igår prøvede jeg at sætte et powerluftfilter på, det lød skide godt! Men da jeg gav bundgas fadede den nærmest bare ud og ikk tog ordentligt ved .. Alt er standard , skal jeg så gi den en mere mager eller en federe opløsning ?

Større dyse. Siden den kun fader lidt ud, skal du muligvis kun 2-4 numre op. Desværre er ikke to motorer ens, så når man går fra standard luftfilter til et power-filter, kan den køre fint som den er, eller kræve at man skal gå 10-14 numre op.
Jeg har erfaret begge yderpunkter; 16 numre på en Dr. Big, 2 numre på en Yamaha Jog.
Noget helt andet er, at power-filteret kun giver lyd fra sig, ingen ydelse. En lukket filterkasse er bedre. Smil Man skal ikke undervurdere det psykiske aspekt i den øgede lyd.

Nålen har ingen eller kun ringe indflydelse, når gasspjældet er hevet helt i top.
Nålen har primært indflydelse ved overgangen fra 0-1/6 og op til 4/5 gas.
Svar
#5
når du siger fed blanding er det så mere benz eller mere olie?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Krabben Skrev:når du siger fed blanding er det så mere benz eller mere olie?

Mere benzin.

Det hele handler om at ramme det rette forhold mellem brændstof og luft, hvilket styres af karburatorens lysning (boring/størrelse), hoveddysen, strålespidsen, nålen, tomgangsdysen, luft-/blandingsskruen. Smil
Svar
#7
hva er enlig bedst.. en fed blanding eller en mager en??
Svar
#8
henry Skrev:hva er enlig bedst.. en fed blanding eller en mager en??

Ingen af delene, mager blanding = risiko for varmesætning, fed blanding = dårlig benzinøkonomi, dårlig motorgang og for ringe udnyttelse af motorens effekt da den ikke forbrænder korrekt.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#9
Lund Skrev:Ingen af delene, mager blanding = risiko for varmesætning, fed blanding = dårlig benzinøkonomi, dårlig motorgang og for ringe udnyttelse af motorens effekt da den ikke forbrænder korrekt.


oki tak for det mester
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Lund Skrev:Ingen af delene, mager blanding = risiko for varmesætning, fed blanding = dårlig benzinøkonomi, dårlig motorgang og for ringe udnyttelse af motorens effekt da den ikke forbrænder korrekt.

Helt fint - men der er vel ingen grund til at pille hvis alt er OK.

Så kan man høre/føle om blandingen er for mager eller fed, og på den måde tune sig ind på den rigtige indstilling ?

F.eks. om moteren "hakker" i det når den får fuld gas eller har svært ved at starte ?
Svar
#11
Botnak Skrev:F.eks. om moteren "hakker" i det når den får fuld gas eller har svært ved at starte ?

Kan skyldes mange andre ting
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#12
Lund Skrev:Kan skyldes mange andre ting

Naturligvis ;-)


Men ..... Der er skrevet mange gode vejledninger til både det ene og det andet i dette forum, men det jeg efterlyste var en beskrivelse af hvad der indikerede at det der er for mager eller for fed blanding.

Det jeg skrev var som eksempel - det kunne jo være andre ting der tydede på forkert blanding.

Så det jeg efterlyser, til de i øvrigt storartede forklaringer/beskrivelse, er at man også beskrev i hvike tilfæde en justering kunne være relevant.
Ganske på samme måde som man f.eks. beskriver hvad større/mindre ruller betyder. Fejlsymptom/fordele/ulemper.
/Botnakken
Svar


Forum spring: