Søg Garagen Hej Gæst! Register

Planing af topstykke.
#1
En arbejdskollega har engang planet sit topstykke på sin scooter, han fortæller at det gir både optræk og topfart. Han har godt nok solgt den for nogle år siden, så jeg kan ikke prøve den.

Jeg har et topstykke liggende jeg kan prøve på, så hvis der sker noget er ulykken ikke så stor.

Mit spørgsmål er: Kan der ske noget ved at jeg planer topstykket? Slider jeg nogle dele mere end normalt, kan motoren "sætte" sig, varmesætning, benzinforbrug?

På forhånd tak. Smil
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis du planer det for meget, så kan du risikere at stemplet banker mod topstykket..
Peugeot Buxy 96 - 45 Scooter - Projekt : Solgt
Yamaha Neos 01 - 30 Scooter - Projekt : Running (almost done)

http://www.gamerforum.dk
Svar
#3
Det klart, meen jeg stoler på at han ved hvor meget han skal tage af.


Jeg troede ellers at der var et par "mekkere" der kunne svare på mit spørgsmål. :?
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
#4
Bozzie Skrev:En arbejdskollega har engang planet sit topstykke på sin scooter, han fortæller at det gir både optræk og topfart. Han har godt nok solgt den for nogle år siden, så jeg kan ikke prøve den.

Jeg har et topstykke liggende jeg kan prøve på, så hvis der sker noget er ulykken ikke så stor.

Mit spørgsmål er: Kan der ske noget ved at jeg planer topstykket? Slider jeg nogle dele mere end normalt, kan motoren "sætte" sig, varmesætning, benzinforbrug?

På forhånd tak. Smil
Når du planer et topstykke, forøger du kompressionen. Derved kommer der større "kraft" ved forbrændingen af brændstof/luftblandingen, da der er et mindre rumfang hvori forbrændingen kan finde sted.

Det vil give mere slid på motoren, men med den størrelse vores motorer kører med, ville jeg ikke bekymre mig så meget.

Og som Jannings ganske rigtigt siger, hvis topstykket planes for meget, kan du risikere at der ikke er frigang nok mellem stemplets top og topstykke/tændrørselektrode.

En simpel måde at checke dette på, er at smøre stemplets overflade ind i et tyndt lag totaktsolie, sætte cylinder og topstykke på, spænde det korrekt til, isætte et frisk, rent tændrør, og tørne motoren med hånden uden tænding.

Derefter skrues tændrøret ud, og såfremt der er et olielag på midterelektrodens flade, er det sandsynligt der er kontakt mellem stemplets top og tændrøret. Det kan reddes med en tykkere toppakning.

Dutch
Svar
#5
Tak for et fyldestgørende svar Dutch. :wink:

Du præmieres med finger, ja tommelfingeren. :P

EDIT: Det kan jeg så ikke:

Du skal takke for et indlæg hos 3 forskellige brugere før du kan takke den samme bruger igen. (For at undgå misbrug)

Det må være en fejl at der står og Ja det ses ikke når man poster, så bliver det bare med fed skrift. :?
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Minimum 1mm. mellem stempel og topstykke, når stemplet er i top, ellers rissikerer du selvandtændnig (detonation), der vil æde stempelkanten ligeså stille, og krydspindejet vil også dø hurtigt.
Svar
#7
Det svar gir jeg videre Energy. :wink:
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
#8
Energy? Vil det gi nogen mærkbar ændring overhovedet på min opsætning?
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar


Forum spring: