22-05-2006, 00:37
Hej BS-Forum.
Tak for et fedt og informativt forum, hvor hjælpsomheden er stor. Jeg har været med på en kigger
i godt et års tid, - og har ikke rigtig haft noget at bidrage med. Jeg har i det forgangne år researched meget på et 2-hjulet køretøj, der kunne løse et mindre transportproblem, jeg har tillagt mig. Under denne research, er jeg gentagne gange stødt på problematikken omkring tilkøring af nye 4-takts motorer, - og her er vandene noget delte.
Min egen erfaring med tilkøring af nye motorer omfatter 1 stk Jawa 350 Twin (1976) - 1 stk Yamaha XS 750 (1978) - 4 stk VW Passat tdi (1999-2006). Passat'erne blev tilkørt med max. 3000rpm de første 5000 km. MC'erne kan jeg ikke lige huske tal på, men de blev tilkørt efter forhandlerens og manualernes instruktioner, altså stille og rolig tilkøring de første 1500 km.
Jeg har været tilhænger af denne metode, for det var dét min forhandler og fabrikken anbefalede mig, - og det var jo dem der udviklede og producerede og vedligeholdt min maskine, så det måtte de jo, om nogen, vide bedst besked med.
Nu er jeg kommet i tvivl! Jeg har fundet en ung amerikansk gut på nettet, som har erfaring med tilkøring af mer end 300 MC-motorer, og han bruger en fuldstændig modsat metode. Derudover har jeg snakket med en kollega, som har mange års erfaring i tuning af Cosworth-motorer, - også han har en helt anden holdning til tilkøring af 4-taktere.
Min "amerikanske forbindelse", han kalder sig MotoMan (MM), siger omkring sin teori:"Der er mange myter omkring motorer - rolig tilkøring (easy break-in) er én af de største!" MM's korte svar på bedste tilkørings-metode er: Gi' den gas! (Run it hard!) MM skriver: I dag drejer tilkørsel sig kun om én ting, at få stempelringene til at slutte max. tæt til cylindervæggene(Piston Ring Seal). Stempelringene "loades" bedst under høj belastning, og motoren bør køres hårdt med mange accellerationer og tilsvarende decellerationer de første 30 km af motorens levetid. HUSK min. 2 minuters opvarmning af motoren.
De første 30 km er den vigtigste fase i en motors tilkøringsperiode, og der skal derfor skiftes olie + filter efter 30 km hård tilkøring.Olien+filtret skal skiftes, for at få alle de små metalstumper ud af motorsystemet så hurtigt som muligt. Den nye olie du fylder på SKAL være en MINERALSK olie 10W40, og den skal du bruge de næste 1500 miles/2400 km. Herefter må du først gå over til en semi-synt. el fuld-synt. olie.
Næste fase af tilkøringsperioden (30km-300km) foregår også med fuld rulle. Mange accellerationer og decellerationer - det er nok en god idé at finde sig nogle mindre biveje, så man ikke får alle bilerne op i r.... ved alle de nedgasninger man foretager sig. I denne fase kan man køre nogle længere intervaller med op- og nedgasninger, end for hver 100 meter. Efter 300 km er der atter filter og olieskift.
Sidste fase af tilkøringsperioden (300km-2400km) foregår ved alm. kørsel, husk dog at åbne godt op og ned med jævne mellemrum. Desuden er olien stadig MINERALSK. Det er VIGTIGT skriver MM. Efter 2400 km kan du bruge hvad olie du har lyst til.
MotoMan's metode ved tilkøring giver iflg ham selv mere power og mindre slid på motoren. På hans hjemmeside kan man se en masse flotte fotos af stempler kørt til efter hans metode, og efter den normale rolige metode. De sorte sodsværtede stempler er fra normal rolig tilkøring, medens de fine blanke stempler er tilkørt efter MM's metode. Endvidere rummer MM's side en udførlig forklaring på, hvorfor man skal køre en motor til, efter MotoMans koncept.
Det hele virker squ meget overbevisende! Her er linket: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
I ønskes god og fornøjelig læsning. Mvh. Mogens.
Tak for et fedt og informativt forum, hvor hjælpsomheden er stor. Jeg har været med på en kigger
i godt et års tid, - og har ikke rigtig haft noget at bidrage med. Jeg har i det forgangne år researched meget på et 2-hjulet køretøj, der kunne løse et mindre transportproblem, jeg har tillagt mig. Under denne research, er jeg gentagne gange stødt på problematikken omkring tilkøring af nye 4-takts motorer, - og her er vandene noget delte.
Min egen erfaring med tilkøring af nye motorer omfatter 1 stk Jawa 350 Twin (1976) - 1 stk Yamaha XS 750 (1978) - 4 stk VW Passat tdi (1999-2006). Passat'erne blev tilkørt med max. 3000rpm de første 5000 km. MC'erne kan jeg ikke lige huske tal på, men de blev tilkørt efter forhandlerens og manualernes instruktioner, altså stille og rolig tilkøring de første 1500 km.
Jeg har været tilhænger af denne metode, for det var dét min forhandler og fabrikken anbefalede mig, - og det var jo dem der udviklede og producerede og vedligeholdt min maskine, så det måtte de jo, om nogen, vide bedst besked med.
Nu er jeg kommet i tvivl! Jeg har fundet en ung amerikansk gut på nettet, som har erfaring med tilkøring af mer end 300 MC-motorer, og han bruger en fuldstændig modsat metode. Derudover har jeg snakket med en kollega, som har mange års erfaring i tuning af Cosworth-motorer, - også han har en helt anden holdning til tilkøring af 4-taktere.
Min "amerikanske forbindelse", han kalder sig MotoMan (MM), siger omkring sin teori:"Der er mange myter omkring motorer - rolig tilkøring (easy break-in) er én af de største!" MM's korte svar på bedste tilkørings-metode er: Gi' den gas! (Run it hard!) MM skriver: I dag drejer tilkørsel sig kun om én ting, at få stempelringene til at slutte max. tæt til cylindervæggene(Piston Ring Seal). Stempelringene "loades" bedst under høj belastning, og motoren bør køres hårdt med mange accellerationer og tilsvarende decellerationer de første 30 km af motorens levetid. HUSK min. 2 minuters opvarmning af motoren.
De første 30 km er den vigtigste fase i en motors tilkøringsperiode, og der skal derfor skiftes olie + filter efter 30 km hård tilkøring.Olien+filtret skal skiftes, for at få alle de små metalstumper ud af motorsystemet så hurtigt som muligt. Den nye olie du fylder på SKAL være en MINERALSK olie 10W40, og den skal du bruge de næste 1500 miles/2400 km. Herefter må du først gå over til en semi-synt. el fuld-synt. olie.
Næste fase af tilkøringsperioden (30km-300km) foregår også med fuld rulle. Mange accellerationer og decellerationer - det er nok en god idé at finde sig nogle mindre biveje, så man ikke får alle bilerne op i r.... ved alle de nedgasninger man foretager sig. I denne fase kan man køre nogle længere intervaller med op- og nedgasninger, end for hver 100 meter. Efter 300 km er der atter filter og olieskift.
Sidste fase af tilkøringsperioden (300km-2400km) foregår ved alm. kørsel, husk dog at åbne godt op og ned med jævne mellemrum. Desuden er olien stadig MINERALSK. Det er VIGTIGT skriver MM. Efter 2400 km kan du bruge hvad olie du har lyst til.
MotoMan's metode ved tilkøring giver iflg ham selv mere power og mindre slid på motoren. På hans hjemmeside kan man se en masse flotte fotos af stempler kørt til efter hans metode, og efter den normale rolige metode. De sorte sodsværtede stempler er fra normal rolig tilkøring, medens de fine blanke stempler er tilkørt efter MM's metode. Endvidere rummer MM's side en udførlig forklaring på, hvorfor man skal køre en motor til, efter MotoMans koncept.
Det hele virker squ meget overbevisende! Her er linket: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
I ønskes god og fornøjelig læsning. Mvh. Mogens.