Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nye el scootere fra Scoopie
#13
Citat:En el-cykel er stadig en "cykel" med alt hvad dette indebærer. Motoren er ikke at opfatte som den primære kraftkilde, men blot en hjælp til at ophæve virkningen af modvind og bakker. Den har man også hårdt brrug for idet en typisk el-cykel føles tungere at træde end en gammel herrecykel anno 1950 hvis der ikke er strøm på. En el-cykel egner sig ikke til væsentlig længere ture end strømmen rækker. Skal man langt på cykel er en let landevejs-cykel uden motor klart at foretrække - og for prisen på en el-cykel kan man få en rigtig god og let kvalitets-racer.
En el-scooter, er langt sejere at trække, når der ikke er strøm på, end en el-cykel. Selvom du går ved siden af den, er den hård at trække. Sætter du et voltmeter på, vil du opdage at mange el-scootere endog oplader batteriet, når du trækker - så energien forsvinder et godt sted hen! Men du kommer ikke mange meter på en sådan opladning. Men mærkes, det kan det!

Sammenlignes en el-scooter, og en el-cykel, er el-cyklen derfor den klare vinder. Nogle el-cykler, glider desuden meget fint, og kan nemt sammenlignes med en racer-cykel, også uden strøm på. Dog er korrekt, at de fleste idag har nav-motor, og ikke alle nav-motorer glider nemt. Naturligvis vil en nav-motor ikke kunne slås fra.

El-cyklen kører omtrent ligeså langt som el-scooteren per opladning. Nogle el-scootere, er nede på 15-20 km. per opladning. El-cykler, kører oftest ligeså langt, uden brug af pedal. El-cyklerne, har lettere batterier, som kan tages ind og oplades. Der kan købes flere sæt, så de kan oplades på skift.

En benzin-scooter, og en el-cykel, kan ikke helt sammenlignes. Det er vi enige om. Men det nærmer sig, når hastigheden på scootere skal ned til 25 km/t. Batterierne bliver bedre til el-cyklerne, og med et begrænset kørselsbehov, vil de nemt kunne konkurere med lovlige 25 km/t scootere. Træder du ikke selv i pedalen, skal du normalt dividere rækkeviden med to. Så en typisk rækkevide, på 50 km, svarer til 25 km uden brug af pedalen (eller hvor den køres rundt uden kræfter lægges i).

El-scootere, er klart dårligst. Her er ingen kære mor, når du løber tør for strøm efter 20 km. Så må du af, og trække. Trille - det kan den ikke. Den er ofte mere hård at trække, end en benzin scooter. Og el-scootere, har ikke pedaler.

Ved en sammenligning mellem el-cykler og el-scootere (30km/t), vinder el-cyklen på alle områder - undtagen éen. En el-scooter, har en mere behagelig saddel.

Hvis 30km/t scooterne, blev lavet til at have en aktionsradius på 50 km, i stedet for de 20-25 km, som de har idag (når der står 30 - 40 km i brugsanvisningen), så vil de være mere brugbare.

Batteriet, i en el-scooter, skal ofte skiftes, og det med 10.000 km. på et batteri, ved normale batterier hører ingen steder hjemme. Det er en regning på 3.000 kroner, for udskiftning, ved ca. 3.000 km. Altså en krone per kilometer. Dertil kommer vedligehold, som i det store hele koster samme som for en benzinscooter. Nogle el-scootere, er så dårligt konstrueret, at de giver forhandleren underskud, på grund af garanti reparationerne. Det er bestemt muligt, at konstruere el-scootere, så de ikke holder, hvis det er det at producenterne ønsker. En god asynkron motor, holder nærmest ubegrænset. Og kan fremstilles af dele, så den aldrig skal smørres og vedligeholdes. Den elektroniske styring, kan også nemt laves til at holde ubegrænset. Batteriet, vil have begrænset holdbarhed, men der kan vælges et batteri, der giver god ydelse i forhold til prisen, så den er billig per kilometer. Gear og alt andet kan undværes - tilbage er kun bremsere, og affjederingen, der i vedligeholdelse, koster omtrent samme som for benzin scootere. Alt mekanikken, sidder i de fleste el-scootere i hjul-navet, og er den af god kvalitet, kan den holde godt. Men, indeholder den fx. lejrer, af dårlig kvalitet, så er det dyere at skifte, og kan medføre motoren må udskiftes, og i forhold til udskiftning af lejrer på en benzinscooter er reparationen dyr. Affjederingsmæssigt, så er lejrerne ikke beskyttet så godt, i en elscooter, på grund af hjulmotorens store vægt.

Jeg tror stadigt på, at el-scootere, måske kan have en fremtid. Specielt, når vi får 25 km/t som grænse. De vil dog konkurere meget hårdt med el-cykler. Skal el-scooterne have en chance, er det nødvendigt at producenterne gør mere for at opnå høj kvalitet. Nav-motoren må ikke gå i stykker, batteriet skal give lang rækkevide (mindst 50 km ved brugt batteri), eller de må monteres med pedaler, som el-cyklen.

I dag, kan en el-scooter, per kilometer løbe op i ca. 2 kroner, når alt tages med - og så er en bil måske at foretrække. En el-cykel, har en langt bedre økonomi end en el-scooter.

Skal den bruges som normal cykel, og uden strøm, er bedst at købe dem der ikke har nav-motor. F.eks. har aprilia en, der ikke har nav-motor. Jeg vil tro, at den er god, og glidder godt, som normal cykel (har ikke prøvet den, så hæng mig ikke op for noget).

Teknologisk er el-cykler langt foran el-scootere. Cykelproducenterne, anvender mere moderne teknologi end de fleste scooter producenter. Moderne el-cykler, vil om kort tid, kunne køre op til 100-120 km. per opladning (og 60 km, uden pedalhjælp). Så længe, at el-scootere, har svært ved at komme over de 25 km. per opladning, tror jeg ikke på de har nogen fremtid! Det på trods af, at vægten for batteri, næsten intet betyder på en el-scooter (dens egen vægt, og personens vægt, udgør ca. 200 kg. så de små 20 kg til batteri udgør intet af betydning ved gode lejre og dæk.) Her er det rullemodstand, som betyder noget, og den er lav, trods høj vægt. Set i lyset, af den gode bæreevne, og batteriets vægt, så burde el-scooterne, have helt anderledes muligheder. De kan meget nemt laves til at køre over hundrede kilometer per opladning, hvis det ønskes af producenterne. I dag, laves el-scooterne typisk med tungere batterier end el-cykler (blybatterier er normalt for scootere), og det gør at deres batteripris er lavere - men holdbarheden er også dårlig. Så muligheden, for at opnå højere vægt på en scooter bruges. Men ikke på lang rækkevide, - men på billigere og dårligere batterier, end for cykler. Alligevel, er batterierne blandt de dyreste indenfor det dårligste. Har producenterne denne indstilling, så vil de aldrig kunne konkurere med el-cykler. Kvaliteten skal op - og rækkeviden per opladning skal op. Uden prisen går op. På nuværende tidspunkt, er el-cykler det bedste valg, indenfor el-drevne køretøjer.

En el-cykel, kan "tunes" til at køre som knallert ganske nemt. Nogle har en omstilling, som skifter mellem knallert og cykel (slår sensoren fra, der detekterer at pedalen drejes). Har de ikke mulighed for at slå sensoren fra med en omskifter, kan signalerne nemt komme fra forhjul, eller baghjul, ved at anvende dele fra en elektronisk kilometertæller, som sættes på forhjul eller baghjulet. Der er derfor ikke stor forskel, mellem en el-cykel, og en el-knallert, bortset fra at el-cyklen koster det halve eller derunder, og har højkvalitets LiOn batterier.

Der er kommet en række nye el-scootere, med Silicium batteri, eller LiOn batteri - og nogle af disse har høj rækkevide. Det er muligt, at disse el-scootere, er et rimeligt godt valg. Men, de gamle, med blyaccumulator, er lige til at kassere. Hvis du tænker på en el-scooter, vil jeg nok anbefale at prøve nogle af dem, med Silicium batteri, eller LiOn batteri - og afprøve rækkeviden ved en prøvetur først. Forvent, at batterikapaciteten falder. Levetiden, beregnes normalt, til et fald i kapacitet på ned til 60% (ved blyaccumulatorer). Du kan normalt forvente mindst den halve rækkevide, af den som med et nyt batteri, såfremt batteriet udskiftes efter endt levetid. Levetiden, er op til 500 opladninger, for et godt batteri, eller omtrent 1.5 år.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Hold da op, der har været gang i skriveriet... ;-)

Super 8:
Med hensyn til garanti er Fantombike vant til at servicerer de, eller hvad der måtte være behov for. FantomBike har også service og demonstration ud af Viby Sjælland.

Det er korrekt at de små Scoopie "City" Scootere kun er med 12AH batterier 48V, men det er mest fordi den er minded på folk der vil tage batteriet med op i lejligheden for at oplade batteriet. Batteriet sidder nemlig på den lille model i en aflåst batterikasse med håndtag, så man let kan aftage batteriet, for oplading væk fra Scooteren. Dermed vil de flestes behov også være dækket selv med en distance på 20-25km per opladning.

De store 30km/t Scootere har meget større batteri, og dette kan ikke oplades væk fra Scooteren da vægten ikke tillader dette. Rækkeviden på den er ved 3-5 graders varme og uøkonomisk kørsel godt 30km, som er blevet testet af kunde. Hvis man benytter økonomiknappen vil man komme væsentligt højere op i rækkevide, men så mister man de hurtige accelerationer og lidt på tophastigheden som faktisk er lidt højere end de 30km/t.

Scoopie kommer formentlig med en opgraderings mulighed til litium batteri, men pris niveau vil blive noget højere. Om det når at komme i år ved jeg ikke, men der køres forsøg allerede. Dette har i test kørt 80km på en opladning.

Med hensyn til at træde en moderne elcykel, er det ikke som at træde en gammel herrecykel, da moderne elcykler er både lette og har vestlig teknik ombord, lige fra gear, stel, bremser og elsystem. Der er dog stor forskel på elsystemer, og hvordan de føles at køre med, samt hvordan de virker. Her er man nød til at prøve noget forskelligt for at finde det system man personligt bedst syntes om. Dog vil jeg give dig ret, hvis du sammenligner med en "Bjarne Riis" tidsræser der kun vejer 1/3 eller 1/4 af en elcykel men til gengæld koster 200.000 kroners. Sammenlignes med en almindelig 5000-8000 kroners cykel kan der ikke mærkes forskel.

På de moderne elcykler kan man ikke konverterer sin elcykel til at virke uden at der trædes i pedalerne. Elektronikken er forseglet, således den ikke kan påvirkes af fugt olign. FantomBike har 20-25 forskellige elcykler, så der burde være noget for enhver smag, både med hensyn til design og virkemåde på elsystemet.
En moderne elcykel ligger på +/- 20kg uden batteri, når den er udstyret med komfort styr & håndtag, lys, lås og bagage holdere etc, så burde de 4-6kg elsystemet vejer totalt ikke give en mærkbar forskel iforhold til en almindelig cykel. Elcyklens store fordel iforhold til en elscooter, er at man får valgfri motion, og man kan altid cykle hjem, hvis man har glemt at lade op......
De fleste 2008/2009 elcykler vejer mellem 18 og 28kg totalt.

Til næste år, når scooter 30km bliver til Scooter 25km, så mener jeg klart, at elcyklen har langt større fordele end scootere, uanset om det er scootere på benzin eller el. En 30km's distance el-scooter vil dog stadigvæk være væsentligt billigere end en 30-35km distance elcykel, da man på scooter ikke har krav til let vægt, og så meget elektronisk styring.

Tager man en elcykel med et 36V system, og med et 9AH litium batteri (324 watttimer), burde de fleste let kunne komme op på ca. 50km på en opladning. Det er der dog ikke ret mange elcykler der kan endnu, de de fleste moderne elcykler ligger på ca. 30-35km per opladning, med et elsystem på ca. 240watttimer.

Med hensyn til vedligehold på en rigtig elscooter, der har motoren til at sidde i baghjulet, er vedligehold minimal, da der på disse ikke er nær så meget bevægelig teknik som på en almindelig benzin scooter. Desuden har elscooteren en stor fordel for dem der kun kører korte ture, da en benzin scooter her ikke kan vedligeholde sig selv med strøm på batteriet.

Scoopies store fordel er, at de har meget stor erfaring fra det kinesiske marked, hvor elscootere er meget normale. Modellerne der kommer til Danmark er "toppen af poppen", da krav til holdbarhed er væsentligt højere på det vestlige marked.

En årsag til at vælge elscooter frem for benzin scooter eller bil, er selvfølgelig miljø, både med hensyn til forurening og støj. Og så er det meget mere sejt at komme lydløst frem..... Men motion får man ikke som på en elcykel.
En elcykel vælges af mange for at øge ens cykel aktions radius, der typisk er 2-3 gange længere end på en almindelig cykel. Det er jo også cool nok at kunne komme på arbejde uden at svede vildt, for så at tage en svedetur på hjemturen...., ved at slukke for motor eller nubbe højeste gear.
(Eller bare nyde de mange almindelige cyklister og bilister i kø man overhaler undervejs...)
12km tages på en elcykel typisk på 30 minutter, uanset modvind, medvind eller bakker. Køres der i bytraffik kommer man ofte hurtigere frem på cykelstien, og parkering er for det meste lettere og billigere.

Men ingen tvivl om at hvis man politisk ønsker at der skal gang i elektriske biler, så skal både elcykler og elscootere virke først.... Idag vil jeg sige at moderene elcykler virker optimalt, og udviklingen her vil flade ud. Til gengæld vil der det næste år ske masser på elscooter markedet, men de vil aldrig komme til at kunne konkurrerer med benzin scootere på både anskaffelsespris og distance per "optankning". (Med aldrig menes nok nærmere de næste 10 år...;-)

Men det er jo langt fra alle der skal køre mere end 30km per dag, og her holder elcykel konceptet totalt, og fra nu af også elscootere, også selv om man første gang vælger at starte med de tunge batterier. Motion får man dog forhåbentligt ikke noget af på en scooter :-)
Svar
#15
Jeg er imponteret over at scoopie kører så langt, trods et så lille batteri. Men hvor langt der nås på batteriet, afhænger meget af hvor let scooteren glider, og batterikvaliteten. Dog, vil jeg nok gerne have lov at lige prøve, hvis jeg skulle købe en scooter. Et NiMH batteri til at tage med ind - eller et LiOn batteri, burde være det idelle for en lille scooter som scoopie. Måske svarende til dem der bruges til elcykler. NiMH og LiOn har som regel større kapacitet, i forhold til blyaccumulatorer, med samme antal AH, men det kan afhænge af blyaccumulatorens type. Jeg vidste ikke, at Scoopies batteri kunne aftages og tages med ind - det lyder som en god idé, hvis man kan købe et ekstra batteri, og have med som reserve.

For el-cykler, forventer jeg at antal kilometer der angives, kræver halvdelen af energien er lagt i med manuelt pedalarbejde - i friløb, nås ca. det halve antal kilometer på et nyt batteri.

Min erfaring er, at med 50 km/dag, vil man kunne dække de flestes behov.
Svar
#16
Det er kun de små Scoopie´s der har aftagelig batteri. De 2 store 30km og 45km Scooteren har ikke aftagelige batterier, ihvertfald ikke til daglig brug...

Med hensyn til elcykler og kapacitet har jeg hørt eksempler på folk der kører på elcykel med 324 watttimers strøm kapacitet (9AH 36V) der kan køre 80-90 km på en opladning, og ligeledes på 240 watttimers kapacitet (10AH 24V) der kan køre op til 60km på en opladning.
Det kræver dog at cyklen har en ordenlig gearing, da man aldrig vil kunne få f.eks en 3 gears elcykel til at køre så langt.
De der kører så langt bruger typisk kun hjælpen på bakker og i modvind, og så er de nok heller ikke med en person vægt omkring de 3 cifre....

Personligt kan jeg som kontorist (ikke motionist) køre ca. 30-35km på et 240 watttimers el system og god gearing, og 50-55 km på et 324 watttimers system. Men så bruger jeg også systemet hele tiden, og har en gennemsnitsfart på de ca. 25km/t. På en almindelig cykel ville jeg ligge et sted mellem 0-17/18km/t, og nok mest sandsynligt 0km (i garagen..), da elcyklen gør det noget sjovere....

Hvor langt man kan køre afhænger selvfølgelig af elsystemets beskaffenhed og kvalitet, men også i høj grad om cyklen har en ordenlig gearing og hvor meget den belastes vægtmæssigt. Ikke mindst er det selvfølgelig vigtigt at dæk er hårde, og vil man køre langt skal man jo bare have gennemsnitsfarten over de 25km/t..... ;-)

I dag er der så mange forskellige elsystemer på cykler og måder de fungerer på og selvfølgelig hvor meget de hjælper og hvor langt de kan køre, at man let bliver forvirret. Langt de fleste ligger i kapacitets området af 240 watttimer, og kun ganske få modeller har et godt system med god fleksibel hjælp med en strøm kapacitet på over de 300 watttimer. Super er det dog, at der er noget for alle smagstyper!

Der kommer desværre stadigvæk elcykler på markedet der fungerer forholdsvis dårligt, så det er altid en god idé at prøve før der besluttes.
Svar


Forum spring: