Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvorfor ikke en dieselscooter
#13
grunden til at de ikke laver diesel er produktionsomkostningerne. diesel indeholde ca 1/4 mere energi end benzin, så iden er ok. men diesel kan ikke som benzin antændes af et tændrør, der skal komprimeres så hårdt at det selvantænder, diesel fordamper heller ikke, så karburator er osse ude af spørgsmålet, derfor kræver det enten forkammer indsprøjtning og gløderør, eller direkte indsprøjtning. og det kræver en højtrykspumpe som er ret tung at trække for en 50 ccm, ydermere nævner i turbo som koster kassen, alternativ, elektrisk kompressor som faktisk findes på et par få 45 scootere med elektronisk sprøjt i dk og for det ikke skal være løgn er lovlige med 45 plader på. bare det med at skulle overholde eu direktivet kræver lamdasonde, luftmængdemålere, gasspjældspotentiometere, tempraturfølere, krumtaps-sensorere, bankesensor, styreboks, software til styreboksen og selve møllen og bla. bla. bla og så skal det hele osse spille perfekt sammen...-- og den skal være sikret- da det der bestemmer omdrejningerne på en diesel ikke er luften, men mængden af brændstof, og en motor som man ikke kan slukke for eller gazze ned for kan godt være potentielt ret farlig. spec når man sidder lige over på den- der er flere grunde til det ikke bruges, men mest pga omkostninger og besværet med at få det til at køre til ordentligt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Hvis formålet er kørselsøkonomi - så kan nok svare sig, at lave motorerne bedre. Den smule ekstra energi, der er i diesel, betyder ikke meget, i forhold til den ringe effektivitet i knallert motorer. Biler kører dobbelt så lang på en litter, og yder mere. Først når en knallert kører mindst 100 km/litter, begynder de at have en effektivitet som en bilmotor.

I dag, betyder produktionsomkostninger stadig meget - men i fremtiden, hvor fabrikker fremstilles automatisk, og hvor det blot tegnes ind i et CAD program, hvordan slut produktet skal være, så er et produkts kompleksitet næsten underordnet for produktionen. Det, som koster, er materialer. Hvor komplex det er, betyder ikke noget.

Men i forhold til, at det er simpelt at klaske en blyaccumulator på en lille elmotor, og komme op på 100 km per opladning, så tror jeg ikke at nogen "gider" at gøre meget ud af kørselsøkonomien for normale knallerter. En blyaccumulator, der kan drive en knaller/scooter 100 km. koster ca. 2000 kroner, og deciderede små batterier, til formålet, koster ofte det dobbelte. 100-120 km per opladning, er nok for flertallet. Levetiden, for et sæt blyaccumulatorer, er ca. 40000 km. En knallert/scooter med elmotor er nem, og koster i dag ofte det halve af benzinscootere (dog kører de så mindre per opladning, og har lidt simplere bremsere mv.). De kan ikke blive godkendt i EU, så vidt jeg ved, da man her kræver, at knallerterne konstrueres som små motorcykler. På den anden side, er de billigste kinesiske ofte så simple, at de ikke engang tåler en 100kg tung fører, og bryder sammen ved ca. 70 kg. Så det er er egentligt godt nok, vi har lidt bedre lovgivning. Vi er jo ikke små kinesere.
Svar
#15
Der er vist ikke nogen regler for "forurening" fra scootere.. Eftersom de fleste er osende 2-taktere, som forurener mere end flere biler tilsammen.. Så miljøkrav er helt anderledes (hvis der er nogen) til scootere.. Det var jo derfor wartburg og trabant udgik.. de forurenede for meget..
Svar


Forum spring: