Søg Garagen Hej Gæst! Register

Startproblemer på 4-takter, håbløst.. (red. titel)
#1
Hejsa.

Nu fik jeg jo jinxet med at min mc-scooter ellers kørte rigtig godt osv i min motorcykel tråd, så selvfølgelig skulle den blot et par dage efter vælge at være svær at starte.

Fra dag til anden skulle den have 3-5 spark, så 7-8 spark, 15 spark og tilsidst mindst en 50 stykker før den starter.

Har nu haft den inde, gnister ok, karburator ok (bundkarret tømt bla.), og ventiler stillet.
Da jeg tog cylinderblokken af var der på indersiden af cylinderblokken noget motorolie. Det samme lige under den nederst ventil var der en mindre pyt med motorolie.
Er dette normalt?

Hvis ikke, hvad kan have forsaget dette? Og hvad kan jeg tjekke / hvad skal evt. laves?



Jeg undre mig også over at der er bestemte steder ved kickstarteren hvor den er meget stram at træde på (eller hvis man drejer blæsehjulet for at stille den på -T- mærket).

Det er lige omkring og under kompression hvor den er meget stram. Har jeg cylinder blokken af kommer der også lidt luft ud omkring ved ventilerne - lyder lidt som hvis man langsomt skruer låget af en rystet sodavand. Alt sammen lige omkring og under kompressionspunktet.

Da jeg havde tændrøret ude for at tjekke dets gnistren, da lagde jeg mærke til at der ikke var dette "stramme" punkt når jeg tråde på kickstarteren. Så kun når jeg har tændrøret i at dette stramme punkt under kompression findes.



Kan en venlig sjæl fortælle mig om de ovenstående observationer er normale for en 4-takter eller er der evt. noget jeg skal nærundersøge?


På forhånd tak.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Der er ikke grund til at undres over at den er stram at dreje enkelte steder. Ikke som jeg læser det. Der er kompressionstakten som du selv skriver, og der skal den være hård at dreje lige når takten passeres.

At der er olie under/ved ventilerne er knapt så godt. Det kunne tyde på en utæt toppakning eller defekt skrabering/stempelring på stemplet. Eller også kan det være ventilens tætningsringe omkring ventilstammen der er utætte, så olien render ind den vej.

Du skriver "cylinderblokken". Er det topstykket eller cylinderen du da mener?

Der skal på ingen måde ligge olie ved ventilerne! Det er tegn på at der ér noget galt et sted. Kan være et af ovennævnte steder.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#3
Takker for svar.

Her er lige billeder af omtalte olie spildet:

[Image: 2588.jpg]

[Image: 2587.jpg]
Svar
#4
Da du skriver cylinderblokken, tænker jeg på selve cylinderen, hvor stemplet kører i. Det du har skruet af der, er ventildækslet, og der skal der være olie. Grin

Hvad med tændrøret? Blir det vådt når du forsøger starte den? Altså er det vådt når du piller det ud efter at du forgæves har forsøgt starte den?
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#5
Lehmann Skrev:Da du skriver cylinderblokken, tænker jeg på selve cylinderen, hvor stemplet kører i. Det du har skruet af der, er ventildækslet, og der skal der være olie. Grin

Takker for svaret og forklaringen Griner

Citat:Hvad med tændrøret? Blir det vådt når du forsøger starte den? Altså er det vådt når du piller det ud efter at du forgæves har forsøgt starte den?

Jeg pillede det først lige ud, for forsøgte jo at starte den for ~ halv time siden. Det var i hvertfald lidt vådt, kunne ihvetfald tøre det helt tør med en klud.

Jeg har ikke lige kunne tjekke efterfølgende igen, for nu har den startet lige siden. Dog ikke altid lige på første forsøg men det virker bedre.

Så prøver lige at vente en halv times tid og prøver at starte den igen.

Ellers må jeg vente med et svar i morgen tidlig, så kan jeg lige stå ekstra tidlig op inden jeg skal på arbejde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Nå men jeg kom frem til den konklussion igår aftes at det måtte være tændrøret der efter blot 2000km nok ikke var helt i top længere.
Fordi i går aftes lykkedes det mig aldrig at få liv i scooteren igen.

Så jeg fik damen til at tage det gamle tændrør med ned til Thansen og se om de ikke have et tilsvarende bare i NGK mærke, og det havde de.

Jeg har nu sat det nye tændrør i, og scooteren startede efterfølgende inden for kort tid.

Nu for den lige lov til at stå en time eller to og så vil jeg starte den igen. Starter den på første eller få forsøg samler jeg den igen og den står klar i morgen til at bringe mig på arbejde Smil


*Håber den starter igen*
Svar
#7
Jeg tror godt jeg kan konkludere at det simpelthen blot var et halv dårligt tændrør der var skyld i mine startproblemer.


For nu starter den hver gang på første forsøg.


Me glad igen 8)
Svar
#8
Deejligt at høre. Blink med øjet
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#9
Lehmann Skrev:Deejligt at høre. Blink med øjet

Og takker endnu engang for de gode svar ang. kompression og olien.
Det er dejligt at lære noget nyt engang i mellem Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Øv bøv Ked af det

I morges var der næsten ingen liv at hive ud af scooteren igen.

Prøver at beskrive så grundigt forløbet som muligt:

Træder på kickstarteren, reaktionen er som om tændingen ikke er ON = intet liv.
Træder flere gange, intet liv.
Bruger el-start i en 5-6 sekunder, intet liv.
Træder igen et par gange på kickstarter, nu kommer der en smule liv når jeg lige træder ned på kickstarteren cirka hver 5. gang, som om den er lige ved "at være der".
Træder flere gange og nu lykkedes det mig et par gange lige at få den til at holde sig i live i ~2 sekunder efter jeg har trådt ned på kickstarteren. At give kort gas imens har ingen effekt, nærmest kun negativt. For de næste 4-5 trædninger på kickstarteren er der intet liv igen.
Sådan fortsætter det lidt indtil jeg giver op og må tage bilen.

Hvad fanden er der galt med det skrammel?

Vi var heldigvis for mange på arbejde i dag så kunne afspadsere resten af dagen, og den scooter skal altså bare virke.


Mulige tanker:

Får den ikke luft nok ved start? Bla. derfor det nærmest kun har negativ effekt at give lidt gas så den bare drukner i benzin?
Får den ikke benzin ved start?
Ikke kompression nok til at starte?
Fugt visse steder der gør at tændrøret ikke gnister godt nok?

Grunden til at jeg nok fik den startet i går efter at have skiftet tændrøret er vel at den har stået i dejlige 21 grader ude i gangen. Så det er måske fugt problem?




Jeg aner det ikke Ked af det Help me please..
Svar
#11
Nu hører jeg jo helt til i din kubik-klasse, men jeg havde en anelse af det samme i sidste uge.

Maskinen havde stået ude i kold finregn og høj fugtighed.

Da jeg skulle hjem, var den ikke til at få gang i. Hverken kick, el, eller kombinationen.
Det var dog den sidste, der i sidste instans fik liv i dyret, men den var lidt modvillig til at tage gas, den første tid.

I weekenden hev jeg sædet op og rensede grundigt ud nede i rummet. Det har vel været op imod et år siden, jeg selv sidst var der inde :oops:

Der sad enorme mængder af vejstøv overalt. Herunder også på tændrørskabel og -hætte.

Alt blev tørret rent og det elektriske fik efterfølgende en gang silikone. Også op i tændrørshætten, hvor den løstsiddende 'gummi' manchet havde været pillet af og særskilt rengjort.

Tændrøret blev også lige hevet ud og kikket på, før det fik et sprøjt og sat i igen.

I går var det så et vejr, der lignede meget, men maskinen startede i første hug !
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#12
Hej Walker, Hvilken silikone var det? Kan du henvise til et Thansen produkt?
Svar


Forum spring: