11-01-2009, 21:35
Hejsa.
Nu fik jeg jo jinxet med at min mc-scooter ellers kørte rigtig godt osv i min motorcykel tråd, så selvfølgelig skulle den blot et par dage efter vælge at være svær at starte.
Fra dag til anden skulle den have 3-5 spark, så 7-8 spark, 15 spark og tilsidst mindst en 50 stykker før den starter.
Har nu haft den inde, gnister ok, karburator ok (bundkarret tømt bla.), og ventiler stillet.
Da jeg tog cylinderblokken af var der på indersiden af cylinderblokken noget motorolie. Det samme lige under den nederst ventil var der en mindre pyt med motorolie.
Er dette normalt?
Hvis ikke, hvad kan have forsaget dette? Og hvad kan jeg tjekke / hvad skal evt. laves?
Jeg undre mig også over at der er bestemte steder ved kickstarteren hvor den er meget stram at træde på (eller hvis man drejer blæsehjulet for at stille den på -T- mærket).
Det er lige omkring og under kompression hvor den er meget stram. Har jeg cylinder blokken af kommer der også lidt luft ud omkring ved ventilerne - lyder lidt som hvis man langsomt skruer låget af en rystet sodavand. Alt sammen lige omkring og under kompressionspunktet.
Da jeg havde tændrøret ude for at tjekke dets gnistren, da lagde jeg mærke til at der ikke var dette "stramme" punkt når jeg tråde på kickstarteren. Så kun når jeg har tændrøret i at dette stramme punkt under kompression findes.
Kan en venlig sjæl fortælle mig om de ovenstående observationer er normale for en 4-takter eller er der evt. noget jeg skal nærundersøge?
På forhånd tak.
Nu fik jeg jo jinxet med at min mc-scooter ellers kørte rigtig godt osv i min motorcykel tråd, så selvfølgelig skulle den blot et par dage efter vælge at være svær at starte.
Fra dag til anden skulle den have 3-5 spark, så 7-8 spark, 15 spark og tilsidst mindst en 50 stykker før den starter.
Har nu haft den inde, gnister ok, karburator ok (bundkarret tømt bla.), og ventiler stillet.
Da jeg tog cylinderblokken af var der på indersiden af cylinderblokken noget motorolie. Det samme lige under den nederst ventil var der en mindre pyt med motorolie.
Er dette normalt?
Hvis ikke, hvad kan have forsaget dette? Og hvad kan jeg tjekke / hvad skal evt. laves?
Jeg undre mig også over at der er bestemte steder ved kickstarteren hvor den er meget stram at træde på (eller hvis man drejer blæsehjulet for at stille den på -T- mærket).
Det er lige omkring og under kompression hvor den er meget stram. Har jeg cylinder blokken af kommer der også lidt luft ud omkring ved ventilerne - lyder lidt som hvis man langsomt skruer låget af en rystet sodavand. Alt sammen lige omkring og under kompressionspunktet.
Da jeg havde tændrøret ude for at tjekke dets gnistren, da lagde jeg mærke til at der ikke var dette "stramme" punkt når jeg tråde på kickstarteren. Så kun når jeg har tændrøret i at dette stramme punkt under kompression findes.
Kan en venlig sjæl fortælle mig om de ovenstående observationer er normale for en 4-takter eller er der evt. noget jeg skal nærundersøge?
På forhånd tak.