Søg Garagen Hej Gæst! Register

Elendig økonomi !?
#1
Den seneste måling siger det laveste siden maskinen fik mere fart på Ked af det
[Image: 2579.jpg]
Plottet viser økonomien for hver enkelt tankning siden den operation. Målingerne er naturligvis behæftet med nogen usikkerhed, da der tanket med meget forskellige mellemrum. Fra 35 til 245 km.

Som det fremgår har den dykket de sidste mange gange, en samlet kørt strækning på ca. 450 km.
OK det har været lidt koldt med mellemrum siden starten af december, hvor dykket starter, men et fortsat dyk ?

Eller er det noget andet?

Jeg målte olie her til morgen, og der var rigeligt Fortvivlethock:
Rent faktisk ser det ud til, at der bliver mere og mere af den!

Kan det være vand, der samles op fra luft og benzin, der så aflejres her? :roll:

Da jeg tømte overløbsslangen for en uges tid siden var den godt fuld, primært af vandlignende væske.

Hvis oliestanden vedbliver med at stige grundet vand, kunne det vel forklare noget.
For meget olie siges jo at bremse motoren.

Maskinen var godt nok tung at få i gang her til eftermiddag, da jeg skulle hjem. Hvor den normalt tumler 3-4 gange rundt efter et kick, kom den stort set kun rundt under selve sparket.

Jeg havde et par stop undervejs, men det sidste stræk på ca. 9 km var det som om den gik bedre og bedre.

Men kulden påvirker sikkert også autochokeren, for tomgangen har en tendens til at forblive høj.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis ikke du allerede har gjort det, så check:

- Hænger bremserne? (Især lidt rustne stempler i forbremsen kan hænge her i den våde og kolde tid med salt og andet godt)

- Er dæktrykkene for lave?

Begge ting har tidligere 'snydt' mig og givet dårligere økonomi.
--
Hilsen Ole
Svar
#3
En update.
Maskinen løber tilsyneladende en lille anelse tungere/kortere, når jeg slipper gassen.

Det plejer at være en 150 meter på flad vej til koblingen slår fra. Nu er det muligvis en anelse kortere.
Det kan være fordi mine ruller stadig ikke er optimale.
Det kunne også være bagbremsen, for forhjulet løber let nok. (3 fulde omdrejning ved er godt 'svirp' som det har været siden DutchDK rensede caliperen.)

Men der var afgjort for meget olie!
Jeg har netop hentet ca. ½ dl ud vha. en hjemmelavet hævert, og pinden viser stadig "Fuld".
Nu ser det dog ud til, at der ikke er noget på den tykke del af pinden over måleskalaen.

Jeg smed et par dl olie på for nogen tid siden, da standen tilsyneladende lå og skvulpede i pindens absolutte bund. Det kan have været lidt for rigeligt. Desværre har jeg ikke noretet ned, hvornår det skete.

Og der var igen masser af 'vand' i overløbsslangen.

Kunne også være, at jeg skulle kikke lidt på dæktrykker, hvis jeg kan finde en tank med en fungerende måler Ond
Statoil lidt ude ad Valby Langgade var måske et besøg værd. de har vist stadig de der portable.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
Jeg bruger de der 10 ml engangsinjektionssprøjter, der følger med påfyldningskit til påfyldning af printerpatroner - uden nål. Den kan bruges både til påfyldning og opsugning, da diameteren passer med hullet til oliepinden.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Jeg har bemærket, at her i vinterkulden, skal der virkelig køres langt på en firtakter, før de er gennemvarme.
Min Piaggio Zip er først varm på krumtaphuset efter 10-15 km, alt efter temperatur.
Det kondensvand, som der kommer i olien, er derfor ikke let af få til at fordampe ved kortere ture.
Min benzinøkonomi er heller ikke noget at prale med her i det kolde vejr.
Jeg prøver at få værkstedet til at bruge 5-30 olie, ved kommende service, istedet for 10-40.
Jeg synes nemlig at motoren virker meget træg, når den er helt kold.
Gearolien er også godt tyk i kulden, mit baghjul drejer ikke helt let om morgenen.
Håber dette kan bidrage til opklaring af dine problemer.
Mvh. TIm
Med venlig hilsen
Tim
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Timras Skrev:Jeg har bemærket, at her i vinterkulden, skal der virkelig køres langt på en firtakter, før de er gennemvarme.
Min Piaggio Zip er først varm på krumtaphuset efter 10-15 km, alt efter temperatur.
Det kondensvand, som der kommer i olien, er derfor ikke let af få til at fordampe ved kortere ture.
Min benzinøkonomi er heller ikke noget at prale med her i det kolde vejr.
Jeg prøver at få værkstedet til at bruge 5-30 olie, ved kommende service, istedet for 10-40.
Jeg synes nemlig at motoren virker meget træg, når den er helt kold.
Gearolien er også godt tyk i kulden, mit baghjul drejer ikke helt let om morgenen.
Håber dette kan bidrage til opklaring af dine problemer.
Mvh. TIm
Du skal passe på med, at ændre på normalviskositeten dvs. de 40, som fabrikanten foreskriver. W-tallet kan du derimod med fordel sætte ned i vinterkulden til f.eks. 5W-40 eller 0W-40. Egentlig burde man også justere til lidt federe blanding, når det er koldt. Kulde nedsætter den relative fugt i indsugningsluften, og øger dermed også iltindholdet, hvilket bevirker en mindre fed blanding i forhold til blandingen i varmere vejr.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Du skal passe på med, at ændre på normalviskositeten dvs. de 40, som fabrikanten foreskriver. W-tallet kan du derimod med fordel sætte ned i vinterkulden til f.eks. 5W-40 eller 0W-40. Egentlig burde man også justere til lidt federe blanding, når det er koldt. Kulde nedsætter den relative fugt i indsugningsluften, og øger dermed også iltindholdet, hvilket bevirker en mindre fed blanding i forhold til blandingen i varmere vejr.
Du har fuldstændig ret Kragen, jeg tør også kun gå ned til en "30" olie, da Ole Pagh bruger dette på sin Zip.
Jeg kan iøvrigt også godt mærke at blandingen er en smule mager, den mangler lidt træk de første kilometer, og trækket i toppen mangler også lidt.
Jeg vil dog ikke selv pille, sålænge jeg kører til autoriseret service.
Med venlig hilsen
Tim
Svar
#8
Hvad med at fylde helt ny olie på den?
Englund
Svar
#9
Englund Skrev:Hvad med at fylde helt ny olie på den?
Det er just hvad jeg har gjort her til aften. Alt andet lige var det også ved de tider.

Ud løb 0,5 liter temmelig mudret olie. (10W-40)

Ind røg 0,4 liter ny olie. (5W-40 i vintererns anledning)

Og de 0,4 liter var nok, til at pinden lå lige under max. Fortvivlethock:
De 2 forrige gange nåede jeg den status ved 0,5 liter, men jeg havde grundet kulden ikke de bedste forhold. Bl.a. kan jeg ikke komme til at tilte maskinen mere end nogle få sekunder ad gangen.

Men noget overskud af olie har der givetvis været. Den nyeste tankning er røget op på 43 km/l målt over 75 km. Den halve dl olie, jeg pillede ud, har nok gavnet.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Timras Skrev:Min benzinøkonomi er heller ikke noget at prale med her i det kolde vejr.
Jeg prøver at få værkstedet til at bruge 5-30 olie, ved kommende service, istedet for 10-40.
Jeg synes nemlig at motoren virker meget træg, når den er helt kold.
Mvh. TIm

Jeg har brugt Castrols 0W-30 olie, både sommer og vinter i hele scooteren levetid og det har den haft det godt med i hvert fald de sidste 6 år og 54000 km.
--
Hilsen Ole
Svar
#11
walker1 Skrev:Det er just hvad jeg har gjort her til aften. Alt andet lige var det også ved de tider.

Ud løb 0,5 liter temmelig mudret olie. (10W-40)

Ind røg 0,4 liter ny olie. (5W-40 i vintererns anledning)

Og de 0,4 liter var nok, til at pinden lå lige under max. Fortvivlethock:
De 2 forrige gange nåede jeg den status ved 0,5 liter, men jeg havde grundet kulden ikke de bedste forhold. Bl.a. kan jeg ikke komme til at tilte maskinen mere end nogle få sekunder ad gangen.

Men noget overskud af olie har der givetvis været. Den nyeste tankning er røget op på 43 km/l målt over 75 km. Den halve dl olie, jeg pillede ud, har nok gavnet.

Nu ved jeg ikke lige hvilken knallert du har. (Det står nok et eller andet sted). Men på en Sprint skal man fylde 0.8 liter olie i. Det står i servicemanualen.

Så undrer mig lidt at du kun kan fylde halvdelen på.
Englund
Svar
#12
Englund Skrev:Nu ved jeg ikke lige hvilken knallert du har. (Det står nok et eller andet sted). Men på en Sprint skal man fylde 0.8 liter olie i. Det står i servicemanualen.

Så undrer mig lidt at du kun kan fylde halvdelen på.
Det står, modsat hos dig :wink: , under navnet i venstre kolonne - en Kymco Agility. De 0,8 l er den mængde, der skal fyldes i, hvis det hele har været skilt ad. Ved almindeligt olieskift, er mængden 0,7l. At der kun kunne hældes 0,4l på, skyldes, at karret ikke har været tømt ordentligt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: