Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nok olie?
#1
Hej.

Når jeg skriver oliepinden ud, for at tjekke olie, kan jeg slet ikke se noget olie dernede. Hvis jeg tager pinden op, tørrer den af, skruer den på plads igen - kan jeg se at det kun er det nederste som er dækket af olie. Er det normalt - og kan det være problemet til at den har svært ved at starte på kicken?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
baotianrebel Skrev:Hej.

Når jeg skriver oliepinden ud, for at tjekke olie, kan jeg slet ikke se noget olie dernede. Hvis jeg tager pinden op, tørrer den af, skruer den på plads igen - kan jeg se at det kun er det nederste som er dækket af olie. Er det normalt - og kan det være problemet til at den har svært ved at starte på kicken?
Så kan du godt skynde dig hen efter noget olie Fortvivlethock: Når du tjekker olien, skal pinden IKKE skrues ned, men kun stikkes ned, til den rammer gevindet. Herefter skal olien være i det skraverede felt på pinden - ikke over, og selvfølgelig slet ikke under.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Kan umiddelbart ikke finde det på thansens hjemmeside - kan det være problemet på at, den her de sidste 4 gange har været ca. 5 min om at blive startet på kicken?
Svar
#4
Hvad er det du ikke kan finde? hen til den nærmeste tank og køb almindelig motorolie til en bil 10 50W
Er der ikke motorolie på brænder du lynhurtig motoren af, nej det har intet med dine start problem at gøre, medmindre motoren allerede har taget skade af at køre uden olie.
Og så vil det nok være en god ide at nærlæse brugermanualen, der er nogle væsentlige oplysninger bla. Om olie mm.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#5
De små firtaktere bruger 10W-40 olie :wink: En 50'er er nok lige "tyk" nok.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
baotianrebel Skrev:Kan umiddelbart ikke finde det på thansens hjemmeside - kan det være problemet på at, den her de sidste 4 gange har været ca. 5 min om at blive startet på kicken?
I prioritetsorden!!
I: Hæld olie på
II: Få justeret ventiler.

I virkeligheden burde II hedde X eller så, men her er der jo kun 2 Blink med øjet

Da min maskine var ny, var det stort set umuligt at starte på kick. Da ventilerne blev justeret kunne jeg starte på kick, men ikke på el. I hvert fald ikke hvis den var kold.

Men din fod har du for det meste i nærheden, mens et fuldt opladt batteri kan være forsvundet en sen, frostklar vinteraften midt på den jyske højderyg.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#7
Nu har jeg fået skiftet tændrøret på den - og det var ikke problemet. Så scoot får den imorgen så de kan lave den.

Fik også olie på den. Noget til 169 kr. fra tanken. Der stod det var til 4 takter motorcykler, og det war 10 - 40W (omvendt?). Olien var ikke sort - men det var den gamle? Gør det noget?
Svar
#8
baotianrebel Skrev:Nu har jeg fået skiftet tændrøret på den - og det var ikke problemet. Så scoot får den imorgen så de kan lave den.

Fik også olie på den. Noget til 169 kr. fra tanken. Der stod det var til 4 takter motorcykler, og det war 10 - 40W (omvendt?). Olien var ikke sort - men det var den gamle? Gør det noget?
Omvendt 10W-40 :wink: De 40 står populært sagt for viskositeten (tykkelsen) ved arbejdstemperatur, og de 10W(winter) er et skalatal for, ved hvor lav en temperatur olien stadig bevarer sin tykkelse på 40. Olie bliver som bekendt tykkere i kulde, og kan derfor have svært ved at komme ud i alle "kroge" ved lave temperaturer. Jo lavere det første W-tal er, desto mere kulde kan olien klare, uden at blive tykkere.

Farven på ny olie afhænger bla. af, om det er en fuldsyntetisk olie eller ej, og af fabrikat. Farven kan gå fra næsten helt klar til ravfarvet. Når olien har været "brugt" - olie degenererer/fordamper ikke, det er additiverne - så skifter olien farve og bliver mørkere (sort). Det er helt normalt. Bliver den derimod cremefarvet eller hvid og snasket, har den højst sandsynlig været i kontakt med vand, og skal udskiftes og årsagen skal findes.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Gør det noget jeg hældte det oven i det gamle olie?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
baotianrebel Skrev:Gør det noget jeg hældte det oven i det gamle olie?
Nej, man kan godt fylde ny olie på den gamle olie, og man kan også blande "syntestisk" olie med mineralsk olie, og olier med forskellig viskositet.. Jeg ville dog tappe al olien ud, så jeg var sikker på, at alle urenheder kom ud, og så give den en omgang ren f.eks. 5W-40 olie. De 0,7 liter koster jo ikke en herregård, og så er du sikker på, hvilken olie, du kører med. :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: