21-12-2008, 19:33
Hej
Ville lige dele denne oplevelse med jer andre, havde en som havde kørt uden olie på hans 4-T og det har stempel, krumtap og cylinder ikke kunnet holde til, stemplet var "smeltet" fast på krydspinden på plejestangen den har virkelig haft det varmt! Denne motor er fra en Giantco Sprint og er en alm GY6 motor. Der kan dog sagtens være forskelle fra hver enkelt motor lige som med to-takterne.
Så her måtte jeg jo igang med den store renovering på den, altså ny krumtap, komplet nyt stempel, ny krydspind og cylinder, nye pakdåler (Simmeringe) og div pakninger.
Troede egentlig at en 4-T var svære at skille af end det egentlig vidste sig at være, jeg syntes personligt det var meget nemmer end på en 2-T da man ikke skal bruge noget aftrækker værktøj til at skille blokken ad med.
Men altså fik afmonteret motor og strippet den for alt andet, stator, variator og div :wink:
Så var det ellers bare af med alle bolte lidt lige som på en totakter, men her fjerne du bare dækslet over olie pumpen, der pumper motor olien op til knasten og ventilerne.
Dækselt set fra bagsiden
Her ses så drivhjulet til olie pumpen, når den er fjernet skruer man den miderste skrue ud og så er man klar til at skille blokken ad.
Og så kan man tage en lille grummi hammer eller en fiberhammer og give blokket et par dask så den giver sig men slå ikke vildt og voldsomt på den.
Så er det sådan set bare at trække blokkene fra hinanden, og tage krumtap ud husk at tage knastkæde af inden du trækket den ud! Det hele er nemt og der er ingen lejer der skal præsses ud eller slåd ud af blokken da de ligger i leje skåle i stedet.
Så er det hele jo bare i omvendt rækkefølge og på met det nye og samle det hele igen og ud at køre igen, med olie selvfølgelig! :wink:
Ville lige dele denne oplevelse med jer andre, havde en som havde kørt uden olie på hans 4-T og det har stempel, krumtap og cylinder ikke kunnet holde til, stemplet var "smeltet" fast på krydspinden på plejestangen den har virkelig haft det varmt! Denne motor er fra en Giantco Sprint og er en alm GY6 motor. Der kan dog sagtens være forskelle fra hver enkelt motor lige som med to-takterne.
Så her måtte jeg jo igang med den store renovering på den, altså ny krumtap, komplet nyt stempel, ny krydspind og cylinder, nye pakdåler (Simmeringe) og div pakninger.
Troede egentlig at en 4-T var svære at skille af end det egentlig vidste sig at være, jeg syntes personligt det var meget nemmer end på en 2-T da man ikke skal bruge noget aftrækker værktøj til at skille blokken ad med.
Men altså fik afmonteret motor og strippet den for alt andet, stator, variator og div :wink:
Så var det ellers bare af med alle bolte lidt lige som på en totakter, men her fjerne du bare dækslet over olie pumpen, der pumper motor olien op til knasten og ventilerne.
Dækselt set fra bagsiden
Her ses så drivhjulet til olie pumpen, når den er fjernet skruer man den miderste skrue ud og så er man klar til at skille blokken ad.
Og så kan man tage en lille grummi hammer eller en fiberhammer og give blokket et par dask så den giver sig men slå ikke vildt og voldsomt på den.
Så er det sådan set bare at trække blokkene fra hinanden, og tage krumtap ud husk at tage knastkæde af inden du trækket den ud! Det hele er nemt og der er ingen lejer der skal præsses ud eller slåd ud af blokken da de ligger i leje skåle i stedet.
Så er det hele jo bare i omvendt rækkefølge og på met det nye og samle det hele igen og ud at køre igen, med olie selvfølgelig! :wink:
Skal man lære skal man prøve...