Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ulovligt eller ikke?
#13
En Aprilia Factory 30'er har knækpotte på som standart. Og det er ikke ulovligt.
M.v.h.
Kalleuni.

Aprilia, så køre det for dig.
Aprilia sr 50 r Factory, Honda SFX, Puch Monza 3g, Puch Maxi P, Honda Amigo, NSU 2 g. (håndgear).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
DarkSide Skrev:Er der blinklys på foran så skal der også være bagpå, og de skal virke så vidt jeg ved.

Knæk udstødning er ikke godkendt til nogen 30'ere, derfor ikke lovlig.

Der findes dog knæk potter der kan bruges på en 45'er lovligt.
Man kan lovligt montere blinklys på en knallert, men de skal i så fald virke, og i det store hele opfylde kravene til blinklys på en motorcykel, dog med enkelte modifikationer mht. mål. Det indebærer, at der skal være blinklys både for og bag. Så det er enten ingen, eller fire blinklys i den rigtige farve og placering :wink:

Der er, som tidligere sagt, intet decideret forbud mod knækpotter, og visse knallerter (også lille knallert) leveres da også med knækpotter, som standard. Det er dog temmelig vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at opdrive en godkendt erstatningsknækpotte til en lille totaktsknallert, da det bla. i Tyskland, er total forbudt, at montere disse på en Mofa (25'er), og markedet derfor indtil videre er stærkt begrænset. Knækpotter er, modsat fjernelse af "skiven" i variator, som er fartforøgende, effektforøgende på en totakter, og selvom det kan lyde som ordkløveri, gør dette en forskel. En potte med fjernet "plombe" på en totakter, er derfor ulovlig, uanset, om knallerten herefter kan køre for stærkt eller ej, alene ved, at man har forøget effekten på motoren. Dette er ikke tilfældet på en lille firtakter, og der er således intet ulovligt i, at montere en ellers CE-godkendt potte - med eller uden knæk eller plombe - på en lille firtakter, da det ikke forøger effekten (eller farten, for den sags skyld).

Selvom knækpotter således kan være lovlige, skal man have rent mel i posen, når man kører med dem, da de til stadighed kan vække en del uønsket opmærksomhed.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
kragen Skrev:Man kan lovligt montere blinklys på en knallert, men de skal i så fald virke, og i det store hele opfylde kravene til blinklys på en motorcykel, dog med enkelte modifikationer mht. mål. Det indebærer, at der skal være blinklys både for og bag. Så det er enten ingen, eller fire blinklys i den rigtige farve og placering :wink:

Der er, som tidligere sagt, intet decideret forbud mod knækpotter, og visse knallerter (også lille knallert) leveres da også med knækpotter, som standard. Det er dog temmelig vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at opdrive en godkendt erstatningsknækpotte til en lille totaktsknallert, da det bla. i Tyskland, er total forbudt, at montere disse på en Mofa (25'er), og markedet derfor indtil videre er stærkt begrænset. Knækpotter er, modsat fjernelse af "skiven" i variator, som er fartforøgende, effektforøgende på en totakter, og selvom det kan lyde som ordkløveri, gør dette en forskel. En potte med fjernet "plombe" på en totakter, er derfor ulovlig, uanset, om knallerten herefter kan køre for stærkt eller ej, alene ved, at man har forøget effekten på motoren. Dette er ikke tilfældet på en lille firtakter, og der er således intet ulovligt i, at montere en ellers CE-godkendt potte - med eller uden knæk eller plombe - på en lille firtakter, da det ikke forøger effekten (eller farten, for den sags skyld).

Selvom knækpotter således kan være lovlige, skal man have rent mel i posen, når man kører med dem, da de til stadighed kan vække en del uønsket opmærksomhed.

Tak for det. Så fik jeg det på plads. Smil
Svar


Forum spring: