Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny elscooter fra Earthenergy
#37
Alt i alt, er el-scooteren, alene drevet af batterier, en halvbagt kage, der ikke kan bruges som motoriseret transportmiddel for personer, der bor i etageejendomme, med mere end 15 km til arbejde/skole, og som ønsker, at komme på arbejde/ i skole om vinteren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Citat:Alt i alt, er el-scooteren, alene drevet af batterier, en halvbagt kage, der ikke kan bruges som motoriseret transportmiddel for personer, der bor i etageejendomme, med mere end 15 km til arbejde/skole, og som ønsker, at komme på arbejde/ i skole om vinteren.

Det er jo et kriterer man kan sætte op, men at kalde den halvbagt vil jeg nu ikke.
Det er kun et spørgsmål om tid, indtil det er økonomisk muligt at køre f.eks 100-150km på en opladning.
Tværtimod vil eldrevne transport midler blive stort set de eneste i fremtiden, man det er selvfølgelig ikke om 2 år.

Når batteri teknologien eller en anden form for batterigenerator system passer både økonomisk og praktisk med forbrugernes behov, så vil elsystemerne automatisk tage over, da det vil blive både den billigste og mest miljørigtige løsning for forbrugeren.

Det niveau er nu opnået på elcyklerne, og det vil også komme på el-knallertere i løbet af i år, eller til næste år. Om der så går mere end 5-10år inden et tilsvarende niveau opnås til biler vil vi vide meget mere om når der begynder at komme serieproduktion i løbet af de næste par år.

Man vil allerede i år kunne få f.eks 30km el-knallertere med litium teknologi der vil kunne køre op mod 150km på en opladning, og er det for dyr en løsning, skal man så vælge et mindre batteri...
Det vil være de færeste der ikke kan nøjes med et "halvt" batteri, da 75km er rigeligt for at dække de flestes behov.

Bor man i etageejendom kan man netop vælge et aftageligt litium batteri som typisk vil kunne give 30-50km kørsel (alt efter kørestil og belastning ca. 6kg i vægt), og så kan man også køre langt om vinteren da batteriet således vil være tempereret, og fungerer som om sommeren. Man kan så også tage den med på job, og måske få et let løntilskud.... I fremtiden vil der dog blive masser af opladningsmuligheder på gaden, men det er så heller ikke lige inden for 1-2 år.

Men jeg er da enig i at der går rigtig lang tid inden elkøretøjer bliver velegnet til langdistance transport. Elbiler der som f.eks kan køre 1000km på en opladning til normalt brug, er jo stadig wayout og det er jo ingen problem at lave med benzin/diesel biler....
Svar
#39
Kite Skrev:Men jeg er da enig i at der går rigtig lang tid inden elkøretøjer bliver velegnet til langdistance transport. Elbiler der som f.eks kan køre 1000km på en opladning til normalt brug, er jo stadig wayout og det er jo ingen problem at lave med benzin/diesel biler....
Det er nu mere et infrastruktur-problem. Hvis der var ladestationer over hele landet på samme måde som der er benzinstationer ville rækkevidde ikke være noget problem. I dag er det jo desværre således at man næsten kun kan regne med at kunne lade derhjemme og derfor er et el-køretøj tvunget til at medbringe nok "brændstof" til hele turen. Flere af de støre bilfabrikker arbejder med forsøg på at etablere et netværk af ladestationer som man kan "abonere på" og som også kunne komme cykler og knallerter til gode, men det strander ofte på pengene. Ikke at det er dyrt, men at det er for billigt. Det koster simpelthen så lidt at oplade en el-bil at der ikke er plads til ret meget fortjeneste. Så der skal findes en bærbar økonomisk model for etablering og drift af disse faciliteter før nogen gider skyde penge i dem.

8)
Svar
#40
Det vil selvfølgelig blive påvirket politisk hvad der bliver fremtiden, og om det er et offentligt problem, eller hvordan et offentligt opladningssystem skal kunne fungerer.
(Kræver internationale standarter, som slet ikke kendes endnu)
Problemet her omkring elbiler på EU plan, er så også at vi i Danmark sagtens kan lave det attraktivt at køre elbil ved at fjerne bilafgiften. Det kan man jo ikke stort set i resten af EU, og skal Danmark så stå for hele elbilsudviklingen i EU?
Når der kommer styr på politikken, så findes der sikkert nye og meget mere effektive batterier.

Jeg tror ikke så meget på teknikken med at ombytte batterier, eller for den sags skyld lynopladning af batterier, da begge dele vil blive alt for dyrt for forbrugeren.

Ombytning af batterier vil gøre at folk er ligeglade med at passe på deres batteri, og de vil derfor slides hurtigere, + at det koster at håndterer en ombytning hver gang.

Lynopladning slider mange gange mere på et batteri end en forholdsvis langsom opladning, som teknikken er idag.

Så enten skal der findes bedre batteri/lade-teknikker, eller batterierne skal falde nok til at alle vil bruge dem når vi snakker elbiler. Sandsynligheden for at batteriprisen vil falde hurtigere end batteri-ombytnings-hurtiglader-firmaer kan tjene investeringen hjem igen er derfor størst.

Det er derfor også giftigt at lave politiske beslutninger om ladestationer, afgiftlettelser etc., og sandsynligheden for at vi skyder offentlige skatteyderkroner i de forkerte projekter er alt for stor.

Det er også derfor at de el-køretøjer der får først succes er elcyklen (som er igang), og så efterfølgende el-knallertere, da man her kan "nøjes" med en begrænset batteri kapacitet, og fordi begge typer køretøj typisk benyttes udelukkende i nærmiljøet.
Svar
#41
Glemte at skrive at problemet med elbiler har jo været om det var "Kyllingen eller hønen der lagde ægget der kom først"

Det er jo ikke elbilen der koster at producerer, men batteriet der har kapacitet nok. Man kan bare ikke få batteriprisen ned, fordi efterspørgslen ikke er stor nok på højkapacitets systemer.

Ingen vil skyde penge i et projekt der ikke er politisk 100% vilje og opbakning til, og derfor kan man ikke få udviklingen at batteri prisen langt nok ned.

Men hvem siger også at vi skal skifte fra fossildrevne køretøjer til 100% eldrevne køretøjer på 2-5-10år?

Det vil tage lang tid, og det vil komme regionalt som f.eks i storbyer og måske i lande som DK først.
Men jo flere elcykler og elknalletere der kommer ud og køre globalt, jo større erfaring og knowhow vil man have til at producerer elbils-batterier og ikke mindst hvordan man i samfundet skal have ændret vaner og hvor og hvorledes der skal opstilles ladestik f.eks på alle parkometre.....

Skal man som elbilejer ikke betale parkeringsafgift, kan man vel altid købe lidt strøm.... ;-)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Kite Skrev:Glemte at skrive at problemet med elbiler har jo været om det var "Kyllingen eller hønen der lagde ægget der kom først"

Det er jo ikke elbilen der koster at producerer, men batteriet der har kapacitet nok. Man kan bare ikke få batteriprisen ned, fordi efterspørgslen ikke er stor nok på højkapacitets systemer.

Ingen vil skyde penge i et projekt der ikke er politisk 100% vilje og opbakning til, og derfor kan man ikke få udviklingen at batteri prisen langt nok ned.

Men hvem siger også at vi skal skifte fra fossildrevne køretøjer til 100% eldrevne køretøjer på 2-5-10år?

Det vil tage lang tid, og det vil komme regionalt som f.eks i storbyer og måske i lande som DK først.
Men jo flere elcykler og elknalletere der kommer ud og køre globalt, jo større erfaring og knowhow vil man have til at producerer elbils-batterier og ikke mindst hvordan man i samfundet skal have ændret vaner og hvor og hvorledes der skal opstilles ladestik f.eks på alle parkometre.....

Skal man som elbilejer ikke betale parkeringsafgift, kan man vel altid købe lidt strøm.... ;-)
Altså stadig en halvbagt kage, man pt. prøver, at pådutte folk i miljøets navn :wink: .

Der vil aldrig komme ladestik nok på alle parkeringspladser, eller parkometre. De udgår iøvrigt :wink: . Fritagelsen for parkeringsafgift, kan heller ikke opretholdes, da den alene er indført, for at skaffe parkeringspladser i byerne til beboerne - ikke som en miljøafgift. Ejerafgiften, den gamle vægtafgift, der var en skat, pålagt bilejere til vedligeholdelse af vejnettet, kan retfærdigvis ikke nedsættes, bare pga. batterier. Det samme gælder miljøafgiften, der retfærdigvis må beregnes ud fra den samlede udledning fra det enkelte køretøj, uanset fremdrivningsmiddel. En el-bil er jo på ingen måde "udledningsfri", og der er også problemet med håndtering af de brugte batterier. Et mindsket provenu, pga. lavere afgift på elbiler, skal så hentes hvor?

At forestille sig, at alle biler alene skulle kunne køre på batterier, er og bliver utopi. Hvad med bussser og lastvogne? Selv i et lille fladt land som Danmark, med en højtudviklet infrastruktur, er batteridrift mere end problematisk, og ser man på det globalt, hvor der er lande med "større afstande", og med bjerge og "ørkner", er og bliver batteridrift urealistisk. Det er samtidigt de store markeder for biler, og der vil derfor ikke blive spildt krudt på, at tilfredsstille "batterifanatikerne" i Danmark. Drop luftkastellet om batteridrevne motorkøretøjer, og brug energien på noget mere fornuftigt, og hurtigere realisabelt, som f.eks. brint.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#43
Det er jo et spørgsmål om politik alene, og der kan man aldrig vide hvad der sker....

Det kan godt ske der skal andet ind over, men driften bliver et eller andet el og ikke en forbrændingsmotor på brint. (som det ser ud lige nu, da man her har samme problem med brint som med batterierne, at kapaciteten er for lille, med mindre man kan tanke vand)
El er jo ikke en energikilde som sådan, men blot en metode til at flytte energi fra et punkt til et andet. Hvordan elektriciteten produceres og lagres vil ændre sig til evighed.

Benzin og diesel holder ihvertfald ikke på sigt, da det kun er et spørgsmål om tid inden det evnetyr er slut. Både fordi det bliver en mangelvare, men også fordi udledning af udstødningsgasser bliver forbudt i større byer ligesåvel, at man ikke må lave en grisefarm midt på Nørrebro.

Jeg ved ikke hvorfor du ikke tror at der i fremtiden vil være parkometre i bybilledet, men så bliver det jo bare elautomater....

Det danske afgift system tror jeg heller ikke holder ud i fremtiden, da det allerede er under pres f.eks via leasing. Så enten tager Danmark EU i retten, eller også dør automobilbrancen i DK, da det jo vil være langt billigere at leje fossildrevne biler via andre EU lande, end at købe og eje en dansk beskattet bil.
Det problem er netop en yderligere årsag til hvorfor man skal give afgiftfrihed for eldrevne køretøjer, da Danmark ud over at købe tid, kan lave PR og få lidt mere miljø venlig traffik.
Der vil være masser af industri-interesse i den sag, og Danmark kan på den måde vende det "negative" afgiftsystem til en positivt forretning, da DK vil få internationale forspring.

Der er allerede lastbiler på el til bymiljø, så det er ikke noget problem. Langturs trafikken skal nok have en brændselscelle og ad den vej også køre på el.

En anden ting der gør batteridrevne køretøjer attraktive for et land som helhed er også, at man dermed bedre kan styre elproduktionen over døgnets 24 timer, og dermed også gør det muligt at øge f.eks vindenergi.
Idag er det sådan, at DK har 20-25% el der produceres via vindenergi, og det kan man ikke få højere fordi vi bruger for lidt strøm om natten og når det blæser til at holde møllerne igang.

Det er jo tåbeligt at kunne producerer vindenergi men ikke kunne bruge det til noget. Man kan ikke eksporterer det, da det jo er med statsstøtte.
Det samme problem gælder for vand- og solenergi, da man af naturlige årsager ikke kører jævn produktion hele tiden.

Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvornår det sker, men det bliver 100% sikkert i dette århundrede, da vi ikke kan forsætte med at forurene i samme takt med at vi også bliver flere på kloden, og simpel hen fordi der ikke er flere fossile brændstoffer tilbage.

Forsætter vi med at øge befolkningen som vi har gjort de sidste 100år, så får vi simpelhen både et miljø og et plads problem. Hvis vi tager hele menneskets livstid (siden Adam og Eva;-), så lever 2 ud af 5 mennesker der nogensinde har eksisteret lige NU.
Jeg ved ikke lige hvordan den er regnet ud, men læste det i et eller andet blad, og det giver et mere let forståelig billed af hvorfor forurening er et alvorligt problem.

(vi er på kloden ca. 1 milliard superforbrugere lige nu i den "vestlige verden", og hvis resten af klodens 5-6 milliarder mennesker også vil være superbrugere som skal have villa, bil, tv og vovse og ikke mindst noget at spise hver dag, så skal der produceres rigtig mange ekstra lokumsruller...)
Svar
#44
Kite Skrev:Lynopladning slider mange gange mere på et batteri end en forholdsvis langsom opladning, som teknikken er idag.
Netop dette er der mange som tror på og har investeret store beløb i. Målet er en opladningstid på få minutter - måske endda sekunder hvis vi kan få udviklet batterier baseret på kapacitiv teknologi i stedet for kemisk. Det vil stadig kræve særlige ladestationer som kan levere flere hundrede ampere ved høj spænding, men er sandsynligvis slet ikke så langt ude i fremtiden som man skulle tro. Der er flere amerikanske virksomheder som arbejder på det og der er allerede udtaget en del lovende patenter.


kragen Skrev:Drop luftkastellet om batteridrevne motorkøretøjer, og brug energien på noget mere fornuftigt, og hurtigere realisabelt, som f.eks. brint.
Brint er desværre heller ikke noget mirakelmiddel Krage. Som Kite siger har det en hel del tilfælles med batterier idet det også blot fungerer som et mellemlager for elektricitet - enten bruger man strømmen til at lade et batteri eller også fremstiller man brint. Men i modsætning til el-drift er et brint-fartøj lige så kompliceret og skrøbeligt som enhver anden eksplosionsmotor, effektiviteten ved brint-fremstillingen er lav og energidensiteten for brint er noget mindre end for benzin (man kommer ikke så langt på literen). Dertil kommer at brint er gasformigt og derfor enten skal opbevares ved meget højt tryk eller meget lav temperatur - og i øvrigt er langt mere eksplosionsfarligt og sværere at håndtere end benzin. Brint kan muligvis få en begrænset udbredelse for tunge køretøjer på korte distancer (dvs. busser) i lande med billig elektricitet i form af vandkraft. Men kun indtil batteri-teknologien kommer langt nok.

8)
Svar
#45
Har sakset et indlæg herfra: http://synopsis-olsen.blogspot.com/searc...+batterier

Eldrevne biler hvor langt er man kommet


Glem alt om værdifulde metaller som guld og sølv. Milliardæren Warren Buffet investerer i litium fordi der meget snart vil være brug for ubegrænsede mængder at dette metal til brug i elektriske- og hybrid bilbatterier.


Men hold lige hestene før du optager et tillægslån i dit hus for at investere. Overvej at hele grundlaget for eventyret kan falde. Jovist, værdien på lithium vil stige når regeringerne føjer sig efter de grønne aktivisters krav om at "opmuntre" bilproducenter til at fremstille flere el- og hybridbiler. På et tidspunkt vil den øgede pris på lithium tvinge prisen på disse køretøjer så højt op, at den almindelige forbruger ikke har råd.


Mens priserne på andre teknologier, som hjemmecomputere og mobiltelefoner er faldet eftersom produktionen er vokset med raketfart, er el/hybrid alternativet dømt til at blive offer for sin egen succes - medmindre, selvfølgelig regeringen griber ind.


En livslængdepris på et hybridbatteri til en bil er lige for tiden det tredobbelte af en motor i en benzindreven bil, omkring 8000 dollars. Råmaterialet udgør 70% af denne omkostning. Med Klimakonferencen i København til december - hvor Nobelprismodtageren Barack Obama håber at kunne overbevise verden om at den skal frigøre sig for olien - vil prisen på amerikansk lithium være steget med 100% på 60 dage. Eksperterne forudser en 600%'s forøgelse inden udgangen af 2010.


Hvor meget vil du egentligt betale for at reducere CO2 udledningerne? Det tredobbelte? Det firdobbelte? Hvis eksperterne har ret så forsæt selv....


Der er masser af grunde til IKKE at købe en elektrisk eller hybrid bil: Den manglende præstationsevne, den kortere rækkevidde, og lastevne; i store træk alt det man behøver når man køber en bil. Jo, konstruktørerne vil isætte større batterier, men det vil kun medføre en nedgang i efterspørgslen efter el-hybrid biler ved den øgede efterspørgsel efter lithium.


For eksempel den højtydende 2010 GM Volt Hybird. Dets lithium batteri koster chokerende 21000 dollars. Lad mig understrege, det er kun for batteriet, og det i dagens priser på lithium.


Det ville hjælpe noget på det om det så kunne betale sig udregnet i kørt kilometer. Det kan det ikke. En hel forsamling af benzindrevne automobiler vil kunne gøre det bedre end hybriderne, og diesel vil hele tiden besejre hybrid i brændselseffektivitet. Alligevel er "Hybridtroen" fremherskende i Vesten.


Blot fordi man kombinerer en lille eksplosionmotor med en generator og en el-motor, det kan altså ikke kaldes innovativt. De desperate bilproducenter har døbt denne kombination af en ethundredeårig gammmel teknologi som "hybrid-el-teknologien." Det er det samme som at kalde dig selv en "hybrid vegetar" fordi du undertiden spiser grønsager.


Er el-biler og hybrid-elbiler tilmed levedygtige? Nu når vi omtaler emnet, hvad med vindmøller og solpaneler? Sørgeligt at sige, men videnskabsfolk siger det gælder altså ikke. Vil de så nogensinde være duelige? Her er det guruerne for det grønne marked kommer frem og forsikrer os, at vi er på rette vej!


Det er også her regeringen sandsynligvis til træde til, og som kun regeringer kan, forvandle reglerne for markedet. Oversat: Du vil en dag komme til at betale din store andel af din selvretfærdige nabos bil, uanset om du bryder dig om det eller ej, gennem en statsstøtte til lithium. Det er lige netop det de kloge investorer som Buffet regner med.


De grønne markedsfortalerne hævder, at det en dag vil være muligt for batteriteknologien at foretage en opladning på mindre end 20 minutter og at man kan rejse helt op til 700 kilometer på en enkelt opladning! Hvornår vil det mon ske? Vær nu ikke skeptisk! Vi er på rette vej og det er det der gælder. Indtil da, så klap i og betal dine skatter og afgifter!
Har du det bedre nu?


Kendsgerninger og videnskab er sat ud af spillet i denne debat. Det burde være grund nok til ikke at spilde offentlige midller på at udvikle hybrid-elbiler. Læg dertil den uomtvivstlige kendsgerning, at des flere batterier der fremstilles, des mere vil de astronomiske omkostninger blive, og så kan man undre sig over, hvad det var der fremelskede dette vanvid?
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: