Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lys virker ikke på Piaggio (for og baglys)
#13
Statoren er bygget op så den består af en kreds til tænding, en til lys, og en 3. til ladning af batteri mv. Så motoren kan godt køre med en "defekt" stator. Dvs. en som ikke kan producere strøm til lys eller ladning.

For at måle statorens lyskreds, skal du ha fat i den grå ledning fra statoren og stel. Mellem de to skal du kunne måle et par ohms modstand. Spolen består af forholdsvis tykke kobberledninger, så modstanden skal være ganske lille. Kan du ikke få forbindelse, er kobberledningen sikkert brudt pga. ir, hvilket jeg har set flere gange. For at få syn for sagen skal svinghjulet afmonteres. Så kan det ses på kobberledningerne om der er en grøn klat/løse kobberviklinger et sted.

At blinklyset ikke virker kan også skyldes blinklyskontakten er dårlig. Virker dit horn og bremselys? (øvrige ting som kører på batteriet)
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Ej en super god forklaring, selv jeg kan forstå det. Og det siger ikke så lidt. Smil Så skulle jeg ihvertfald nok kunne finde ud af at måle den ud, jeg troede bare at hvis statoren var defekt så ville scooteren heller ikke kunne køre, men det har jeg da så lært nu. Grin

Ja horn, elstarter og bremselys virker. Er det så muligt at luse stikket ved blinkkontakten ofr at finde ud af om det er den, der er defekt?
Svar
#15
højfynsauto Skrev:Ej en super god forklaring, selv jeg kan forstå det. Og det siger ikke så lidt. Smil Så skulle jeg ihvertfald nok kunne finde ud af at måle den ud, jeg troede bare at hvis statoren var defekt så ville scooteren heller ikke kunne køre, men det har jeg da så lært nu. Grin

Ja horn, elstarter og bremselys virker. Er det så muligt at luse stikket ved blinkkontakten ofr at finde ud af om det er den, der er defekt?

Haha tak skal du ha. Blink med øjet

Du kan luse kontakten på samme måde som med lyskontakten. Ved så meget at lyserød og hvid/blå ledning er til hver sin side af blinklygter. Kan ikke huske den sidste farve. Men det er den du skal luse med hhv. den ene eller den anden for at blinke til hhv. venstre og højre.

Da blinklysrelæet sidder i spændingsregulatoren, kan det også godt være denne som er defekt, når det er både lys og blinklys der ikke virker. Den sidder bag det venstre sideskjold på stellet. Har du mulighed for det kan du prøve at bytte denne ud med en anden. Kender ikke nogen metode til at måle sådan en ud.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#16
Okay jamen så må jeg igang med at måle statoren og lege med blinklyset, så ved jeg da hvad jeg skal lave i weekenden. Smil Det var dog utroligt alle de ledningsfarver du lige kan huske i hovedet. Grin

Spændingsregulatoren er vil egentlig bare at måle at der kommer strøm ud af den.? Men nu starter jeg med de andre ting og hvis det ikke fejler noget, må jeg jo nok bide i det sure æble og købe en ny spændingsregulator til 700kr eller der omkring Ked af det

Men håber jeg får det løst i weekenden så jeg kan komme ud og trille med lys på Smil
Svar
#17
Det fordi jeg er Piaggio nørd, siges det. Grin

På spændingsregulatoren har du en grå/blå fra statoren og en grå som går op til lyskontakten. De to er at betragte som én ledning fra stator til spændingsregulator og videre til lyskontakten. Så når du piller dem af, skal du kunne måle statoren på grå/blå og forbindelsen til lygterne på den grå.

Så har du lidt mere at lege med, da jeg kan høre du også godt kender til strøm. Blink med øjet
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Lehmann Skrev:Det fordi jeg er Piaggio nørd, siges det. Grin

På spændingsregulatoren har du en grå/blå fra statoren og en grå som går op til lyskontakten. De to er at betragte som én ledning fra stator til spændingsregulator og videre til lyskontakten. Så når du piller dem af, skal du kunne måle statoren på grå/blå og forbindelsen til lygterne på den grå.

Så har du lidt mere at lege med, da jeg kan høre du også godt kender til strøm. Blink med øjet


Nårrrh det er derfor du lige kan svare på sådan noget.. Grin Så er det jo dig man skal spørge fremover hvis der bliver problemer.. Blink med øjet

Men prøver da også lige at måle lidt på spændingsregulatoren, så får den hele turen i weekenden for nu har jeg da en del at gå ud fra. Smil
Lidt strøm kan man vil altid, men nu er jeg kun vant til at bygge biler om (metal/glasfiber osv) og meget sjældent roder med strøm. Og synes nu sådan en 2takter er meget anderledes indtil man lige lære det lidt at kende, så bliver det nok nemmere. Grin
Svar
#19
Lehmann Skrev:Det fordi jeg er Piaggio nørd, siges det. Grin

På spændingsregulatoren har du en grå/blå fra statoren og en grå som går op til lyskontakten. De to er at betragte som én ledning fra stator til spændingsregulator og videre til lyskontakten. Så når du piller dem af, skal du kunne måle statoren på grå/blå og forbindelsen til lygterne på den grå


Så er jeg kommet lidt længere i mit lys projekt.
Jeg har prøvet at måle lidt oppe ved spændingsregulatoren og på den grå/blå kommer der strøm op, så statoren må være iorden.

Når jeg så måler på den grå ledning er der også strøm på (når lyskontakten er slukket) men så snart lyskontakten bliver tændt er der ingen spænding. Jeg har så prøvet at måle oppe ved lyskontakten hvor der er det samme resultat, men det sker også hvis jeg prøver at luse stikket, så det kan da næsten ikke være lyskontakten.? :?

Jeg har så prøvet at sætte strøm direkte fra batteriet op på den gule/sorte (mener jeg den er) ved lyskontakten og der kunne jeg så få lys i pærene (svagt). Så er det bare jeg ikke forstår hvorfor jeg så ikke kan få lys på når jeg bare luser stikket? men det er måske så spændingsregulatoren der er noget galt med?

Med hensyn til blinklyset så har jeg prøvet at sætte direkte strøm op til stikket ved kontakten og kunne så få lys i mine blinklygter (selvfølgelig konstant lys) Grin

Der er tidligere blevt nævnt at blinklyset også køre over spændingsregulatoren, så vil i mene jeg skal få fat i en ny? Jeg vil jo helst ikke "smide" 750kr lige ud af vinduet på en ny, hvis alle i dygtige og kloge folk herinde vil mene det er noget andet der er galt. Smil
Svar
#20
højfynsauto Skrev:Så er jeg kommet lidt længere i mit lys projekt.
Jeg har prøvet at måle lidt oppe ved spændingsregulatoren og på den grå/blå kommer der strøm op, så statoren må være iorden.

Når jeg så måler på den grå ledning er der også strøm på (når lyskontakten er slukket) men så snart lyskontakten bliver tændt er der ingen spænding. Jeg har så prøvet at måle oppe ved lyskontakten hvor der er det samme resultat, men det sker også hvis jeg prøver at luse stikket, så det kan da næsten ikke være lyskontakten.? :?

Jeg har så prøvet at sætte strøm direkte fra batteriet op på den gule/sorte (mener jeg den er) ved lyskontakten og der kunne jeg så få lys i pærene (svagt). Så er det bare jeg ikke forstår hvorfor jeg så ikke kan få lys på når jeg bare luser stikket? men det er måske så spændingsregulatoren der er noget galt med?

Med hensyn til blinklyset så har jeg prøvet at sætte direkte strøm op til stikket ved kontakten og kunne så få lys i mine blinklygter (selvfølgelig konstant lys) Grin

Der er tidligere blevt nævnt at blinklyset også køre over spændingsregulatoren, så vil i mene jeg skal få fat i en ny? Jeg vil jo helst ikke "smide" 750kr lige ud af vinduet på en ny, hvis alle i dygtige og kloge folk herinde vil mene det er noget andet der er galt. Smil

Det lyder som om at der er en kortslutning et sted. Altså når du tænder for kontakten udebliver spændingen på den grå ledning? Det kan skyldes en pære med overgang i eller en der er monteret forkert i fatningen eller en defekt fatning, som så stjæler al strømmen når der tændes for kontakten. Kig dem efter.

Hvor meget strøm kan du måle på den grå ledning? (Vekselstrøm)

Ang. blinklysene så kan du tjekke følgende. (Sidder med et diagram foran mig Blink med øjet ) På gul/rød ledning på spændingsregulatoren skal du kunne måle +12 volt når nøglen er drejet på ON. Er der ikke det, er der fejl på dit ledningsnet et sted. Kan du måle strøm der, kan du tjekke at der er forbindelse gennem den blå/sorte ledning fra spændingsregulatoren til blinklyskontakten. Er de to ting iorden, er der pærerne at tjekke. De skal alle være på 12v-10W.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#21
Lehmann Skrev:Det lyder som om at der er en kortslutning et sted. Altså når du tænder for kontakten udebliver spændingen på den grå ledning? Det kan skyldes en pære med overgang i eller en der er monteret forkert i fatningen eller en defekt fatning, som så stjæler al strømmen når der tændes for kontakten. Kig dem efter.

Hvor meget strøm kan du måle på den grå ledning? (Vekselstrøm)

Ang. blinklysene så kan du tjekke følgende. (Sidder med et diagram foran mig Blink med øjet ) På gul/rød ledning på spændingsregulatoren skal du kunne måle +12 volt når nøglen er drejet på ON. Er der ikke det, er der fejl på dit ledningsnet et sted. Kan du måle strøm der, kan du tjekke at der er forbindelse gennem den blå/sorte ledning fra spændingsregulatoren til blinklyskontakten. Er de to ting iorden, er der pærerne at tjekke. De skal alle være på 12v-10W.


Ja altså når jeg tænder for lys kontakten, så forsvinder strømmen på den grå der går fra regulatoren til kontakten. Men strømmen forsvinder også på den grå/blå der går fra stator til regulatoren, når jeg tænder for lyskontakten har jeg fundet ud af efter jeg skrev det sidste indlæg.
Og som sagt gør den det også hvis jeg luser stikket, så lys kontakten er ihvertfald udelukket. Smil
Jeg har så haft prøvet at tage alle pære fra for at udelukke dem, men strømmen forsvinder stadig på den grå lednig og på den grå/blå. Ked af det Så jeg er godt nok lost og træt af den lige nu.

Jeg skal lige prøve at måle efter imorgen hvad spændingen på den grå og den grå/blå ligger på, for det kan jeg ikke huske.

Blinklyspærene har jeg tjekket og de er alle på 10w. Og vil mene jeg kan udelukke fra blink kontakten og ud til blinkene, da det virker perfekt når jeg lige trækker en + ledning op til kontakten og holder den på den blå/sorte. Men jeg vil da prøve at måle 12v på den gul/rød ledning imorgen og måle gennemgang for der kommer ihvertfald ikke strøm op til kontakten.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Hæng i så skal vi nok finde fejlen før eller siden. Blink med øjet

Så kan vi udelukke at det er den grå, som har en kortslutning mod stel. Så må det være videre fra lyskontakten og ud, at der er en kortslutning et sted.

Grå/blå og grå er at betragte som én ledning, som også tidligere skrevet, så længe stikket til spændingsregulatoren er monteret i regulatoren.

Du kan prøve at trække en ledning fra grå ved lyskontakten ud til hhv. orlygterne og baglygten. Afmontér da den gul/sorte på lygterne, da det kan være dén som har en kortslutning et sted til stel. Får du da lys i lygterne både for og bag, kan du ohme mellem gul/sort og stel, og sikkert få forbindelse, da denne ledning så har en overgang et sted.

God fornøjelse, og jeg venter spændt på at høre nærmere. Smil
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#23
Nu har jeg lige været ude og kigge for kunne simpelthen ikke vente til imorgen, med at prøve at trække en ledning fra den grå og ud til lygterne. Så jeg kiggede på min baglygte så jeg kunne pille den gul/sort ledning af. Men til min store overraskelse så lå der et løst stik inde bag baglygten/under spoileren hvor alt isoleringen var væk og lå mod stel.

Så efter jeg lige fjernede det stik og tændte lyset så virkede det. Grin Men hold da helt op hvad skulle jeg dog ha gjort uden det store Piaggio geni :wink: Så indtil videre et kæmpe tak for hjælpen med at løse problemet med for og baglyset.
Så du havde ret i vi nok skulle finde fejlen før eller siden Grin

Men nu er det så kun blinklyset jeg skal have dig til at hjælpe med at løse. Smil Jeg lurede lige på spændingsregulatoren men der er ingen gul/rød altså den hvor jeg sku kunne måle + på, andre farver i stedet?? :?
Svar
#24
FEDT! Det er SÅ fedt at høre sådan noget. Det gør det værd at hjælpe når man får sådan feedback. Smil

Ang. gul/rød ledning på spændingsregulatoren, kan den godt ske at være en anden farvekombination på din, da jeg tog koderne fra en ET2, som også har samme regulator som MC3. Men så må vi kunne finde den samme ledning ud fra placering på regulatoren. Det skal være ledning nummer 4 ud af de 8, og det er talt fra den side, hvor den yderste er hhv. sort, gul og blå/sort. De to grå ledninger er så i den modsatte side. (nummer 7 og 8 )

Denne 4. ledning skal der være +12 volt på når du drejer nøglen på ON.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar


Forum spring: