Søg Garagen Hej Gæst! Register

Placering af MC på vej.
#1
Hej.

Har læst en del, om diverse diskutioner ang. placering af MC-køretøjer på vej.

De fleste mener at en MC skal holde sig så langt til højre i vognbanen som muligt, for ikke at genere andet trafik (Hvis jeg har forstået det hele rigtigt) (:

Har lige diskuteret det med min far, som har taget Motorcykel kort forrige år.
Han, og 'alle' andre på nettet siger Også, at man lærte, til køreprøve, at Røven på en MC skal være SAMME sted hvor føreren i bil er (ved bilens venstre hjul). dvs. omkring midten / lidt til venste på vognbanen.

Ifølge færdselsloven's:

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

Ved § 15, skulle det menes at du skal holde så langt til højre af vejen.
Dvs. at hvis du kører på en 2-sporet vej, skal du så vidt muligt holde dig i inderste vognbane.
Det menes Ikke at man skal placere sig så langt til højre som muligt i den inderste vognbane, da du ellers vil komme alt for tæt på fortov/cykelsti, og ramme en del riste etc.?

Udklip fra DMC-kørekurser http://dmc-kursus.harrekilde.dk/?page=3.3

Korrekt placering på vejbanen:

"Generelt er den bedste placering ca. en halv meter fra vejmidten. Hvis der er en bil foran dig, så kør i bilens venstre hjulspor, så du kan se førerens ansigt i bilens sidespejl. Og hold altid god afstand! I et venstresving kan man med fordel trække ud til højre, for på den måde tidligere at kunne se gennem hele svinget. Før et større lysreguleret vejkryds med to fyldte venstresvingsbaner, hvor du skal lige ud, er det bedst at køre i højre side af din vejbane, så de modgående, der skal svinge til venstre, tidligst muligt får øje på dig - se og bliv set! En overhaling bør finde sted helt ude i venstre side af overhalingsbanen. På den måde har du maksimal reaktionstid, hvis bilen, du er ved at overhale, trækker ud for også at overhale. Du forskrækker heller ikke bilisten så meget på denne måde."

Så jeg vil vove at påstå, at en MC, såvel som MC-registrede scootere skal placere sig i MIDTEN af vognbanen, og måske lidt til venstre, Og IKKE så langt til højre som muligt, da det kun er cykler/30'knallerter.

_________
Lasse (:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Pølse for, pølse bag :wink: Som du selv ganske rigtigt nævner, siger færdselsloven utvetydigt i §15, at den korrekte placering er så langt til højre, som muligt. Så enkelt er det.

"Generelt er den bedste placering..." osv. er nogle fornuftige praktiske retningslinier, udarbejdet af bla. kørelærere. De har bare ikke hold i loven. Retningslinierne om placering ved den forankørendes venstre baghjul, så billisten kan se en i sidespejlet, er for så vidt helt i orden, SÅFREMT der ikke ligger køretøjer bag en, der vil forbi :wink:
Gør der det, har man værs'go at trække helt ind til højre (og om nødvendigt standse op). Der er absolut ingen hjemmel til, at man bemægtiger sig en vognbane, ved at ligge forrest, og permanent placerer sig tæt ved midterlinien.

Der er heller ingen hjemmel til at skelne mellem mc'er og "45'ere", da de placeringsmæssigt, er sidestillede i færdselslovens forstand. En "45'er" på landevejen, der mener, at han har ret til at ligge og blokkere for trafikken ved midterlinien Fortvivlethock: Niksen biksen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Fik at vide af min kørelærer flere gang i øresneglen, at jeg skulle trække længere til venstre. "Det er jo ikke knallert du kører", sagde han. Han mente at korrekt placering var midt mellem bilernes hjul. Og det var tilbage i april 2005.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#4
Lehmann Skrev:Fik at vide af min kørelærer flere gang i øresneglen, at jeg skulle trække længere til venstre. "Det er jo ikke knallert du kører", sagde han. Han mente at korrekt placering var midt mellem bilernes hjul. Og det var tilbage i april 2005.

Mmhm, helt enig Smil --> Det samme fik min far at vide 'konstant', hver gang han kom lidt for meget til højre. Han fik at vide at han SKULLE placere/fylde sig som bil. Politiet forlangte at han skulle ligge sådan til køreprøven, ellers ville han få fejl / dumpe.

Desuden venter jeg på svar fra Kurt Mark som er vicepolitikommisær i rigspolitiets færdselsafdeling, og specialist i køreuddannelser for MC og udvidet køreteknik for bla. politiets specialenheder.
Venter også på svar fra rigspolitiets færdselsafdeling i al almindelighed.

_______
Lasse
Svar
#5
Spændende med et evt. svar fra selveste Politi.

Jeg flytter lige tråden her ind til Motorcykler i stedet for Off-Topic.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
SLK Skrev:Spændende med et evt. svar fra selveste Politi.

Jeg flytter lige tråden her ind til Motorcykler i stedet for Off-Topic.

Helt iorden Smil

Men det tager vel nok nogen tid før de sløve pader svarer Griner
Svar
#7
Obay the law, or stay alive !

Aldrig ud til højre ! bilerne opfatter det som adgang til at overhale, og der ligger også altid en masse grus og skidt ude i højre side. Desuden har man langt bedre oveblik fremad, og billisten, der evt. kører foran kan se en tydeligt i bakspejlet (ingen blinde vinkler) hvis man placerer sig lidt til venstre på vejbanen.
Svar
#8
Jeg giver energy ret.! (:

Men nu har jeg fået svar fra Kurt Mark.

100% kopi af mail:

"Hej Lasse.

Det er et evigt spørgsmål, du der berører, som der selv blandt fagfolk er nogen uenighed om.

Men kort, kan jeg nævne færdselslovens § 16, der jo ikke er til at komme udenom.

Her står: ”Kørende skal under hensyn til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt”.

Men når man ser, hvorledes motorcyklister lærer at køre, placerer de sig ca 1/3 eller 2/3 ude i vognbanen. (Undgå oliesporet siger nogle, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg er enig. Sporkøring af vognbanen med derved nedsat friktion i hjulsporerne er nok et større problem)

Min mening er, at man skal placere sig således at man gør det muligt for andre at overhale relativt nemt, og det er i hvert fald en misforståelse når 45 knallerter placerer sig i midten eller 2/3 ude. Det er en overtrædelse af færdselsloven.

Men hvor har du hørt det sludder fra, at man skal køre ind til siden og standse, når nogen vil overhale. Det må være fra nogle meget gamle mennesker, for det krav blev fjernet fra færdselsloven 1.maj 1977.

Gode hilsner
Kurt"


Så.. Det med at man skal stoppe, er ikke rigtigt. Men jeg kan se at man egentlig Skal holde så langt til højre(efter loven). Men det vil jeg nu ikke råde motorcyklister til at gøre.. Grin

Venter stadig på svar fra Færdselsafdeling, men de siger vel nogenlunde det samme (:

________
Lasse
Svar
#9
Gudemanden Skrev:Jeg giver energy ret.! (:

Men nu har jeg fået svar fra Kurt Mark.

100% kopi af mail:

"Hej Lasse.

Det er et evigt spørgsmål, du der berører, som der selv blandt fagfolk er nogen uenighed om.

Men kort, kan jeg nævne færdselslovens § 16, der jo ikke er til at komme udenom.

Her står: ”Kørende skal under hensyn til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt”.

Men når man ser, hvorledes motorcyklister lærer at køre, placerer de sig ca 1/3 eller 2/3 ude i vognbanen. (Undgå oliesporet siger nogle, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg er enig. Sporkøring af vognbanen med derved nedsat friktion i hjulsporerne er nok et større problem)

Min mening er, at man skal placere sig således at man gør det muligt for andre at overhale relativt nemt, og det er i hvert fald en misforståelse når 45 knallerter placerer sig i midten eller 2/3 ude. Det er en overtrædelse af færdselsloven.

Men hvor har du hørt det sludder fra, at man skal køre ind til siden og standse, når nogen vil overhale. Det må være fra nogle meget gamle mennesker, for det krav blev fjernet fra færdselsloven 1.maj 1977.

Gode hilsner
Kurt"


Så.. Det med at man skal stoppe, er ikke rigtigt. Men jeg kan se at man egentlig Skal holde så langt til højre(efter loven). Men det vil jeg nu ikke råde motorcyklister til at gøre.. Grin

Venter stadig på svar fra Færdselsafdeling, men de siger vel nogenlunde det samme (:

________
Lasse

Det er nu §15 og ikke §16, han heller ikke mener, man kan komme uden om :wink:
Når han videre påstår, at når 45'ere gør det, så er han lige pludselig ikke i tvivl om, at det er ulovligt Fortvivlethock: Placeringsreglerne er iflg. færdselsloven de samme for mc og 45'ere.

Jeg ved ikke, hvad han mener med meget gamle mennesker, og sludder, samt en ophævelse 1, maj 1977 Fortvivlethock:

Iflg. færdselsloven af 2. august 2001 § 22, stk 2, er det "sludder" og "gammelmandssnak" dog ikke fjernet 8)

§22 Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg tror ikke myndighederne er særlig uenige i, at man skal prøve at spare liv, og det gøres altså ikke ved at nosse rundt ude i højre side. Kan godt være en forældet lov siger noget andet (bogstaveligt), men når selv politimc'erne placerer som føreren af personbilen sidder i sin bil - altså lidt til venstre for midten af ens vejbane - så ser jeg absolut ingen grund til at følge en firkantet regel, der højst sandsyneligt og forhåbentlig bliver revideret på et tidspunkt.

Så i det tilfælde passer ordsproget "obay the law, or stay alive" stadig ret godt syns jeg.

Der er også lidt om emnet her : http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for..._ID=102796
Svar
#11
Energy Skrev:Jeg tror ikke myndighederne er særlig uenige i, at man skal prøve at spare liv, og det gøres altså ikke ved at nosse rundt ude i højre side. Kan godt være en forældet lov siger noget andet (bogstaveligt), men når selv politimc'erne placerer som føreren af personbilen sidder i sin bil - altså lidt til venstre for midten af ens vejbane - så ser jeg absolut ingen grund til at følge en firkantet regel, der højst sandsyneligt og forhåbentlig bliver revideret på et tidspunkt.

Så i det tilfælde passer ordsproget "obay the law, or stay alive" stadig ret godt syns jeg.
Jeg er da også tilhænger af "civil ulydighed" på dette område, men det bortforklarer ikke, at det er forkert, at forlange af elever, at de skal bryde loven. At politimc'erne også praktiserer "civil ulydighed", gør ikke sagen bedre :wink: De har iøvrigt også problemer med en anden paragraf, der siger, at mc'er ikke må føres ved siden af andre køretøjer :wink: Her i byen, er det nærmest reglen, snarere end undtagelsen, at de kører to ved siden af hinanden :oops:

Jeg tror næppe, at reglen om placering bliver ændret, da det ville få uoverskuelige konsekvenser for resten af regelsættet, og give anledning til uønskede fortolkninger. Sålænge mc'er og andre køretøjer viser hensyn, og trækker ind, når nogen vil forbi, ser jeg heller ingen grund til, at ændre på "gældende praksis". Mange danskere har dog en forkvaklet trafikkultur, der tilsiger dem, at være selvbestaltede ordenshåndhævere, og fastholde deres ret til at gebærde sig som det passer dem. De burde lære lidt, af tyskerne på autobahn :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Størstedelen af mc'ister tager også det hensyn, at trække ind hvis de kører langsomt (veteran motorcykler og marguritrute-motorcyklister bla.)
Problemet er imo. dem, der bare holder på deres "ret" selvom de skaber stor irritation med farlige situationer til følge. Det kan specielt dreje sig om folk, der kører 45'er, simpelthen fordi de kun har et B-kørerkort og derfor ikke har lært at køre 2-hjuler blandt bilerne, de kører bare som de kører i deres bil. Og så er der dem, der har købt en lille svag mc og benytter deres ret til, at te sig som de store mc'er, selvom de går langt ned i hastighed i modvind og på bakker. De bliver altså nødt til at lære lidt af veteranfolket el. bare tage hensyn til de hurtigere traffikanter.
Svar


Forum spring: